3559
Sök

Saab 9000 -97 drar mycket bensin

629 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#1
Jo nu är det så att min flickvän har köpt en saab 9000 -97 2,0i att ha som bruksbil / pendlar bil till jobbet.
Hon åker 3 mil motorväg och ligger i cirka 100 km/h.
Nu till kruxet, bilen ligger på 1 liter / mil på motorvägen, även fast jag servat denna med ny termostat, olja / filter, luftfilter.
Enda jag inte prövat att byta är tändstift..
Finns det något sätt att kolla felkoder på dessa bilar / något standard fel som gör så dom drar mer soppa?

Inte så duktig på saab då jag mest har haft volvos / bmws smile.

Vet inte om det kan vara relaterat men varjegång man startar bilen så står det "check radiator" i färddatorn, fast det finns kylarvätska i systemet.
Tackar på förhand!
Senast redigerat av Dagge88 (6 juni 2012)

Mröh

292 Inlägg
6 juni 2012
#2
kan vara tempmätaren som spökar. dvs att den "lurar" motorn att den fortfarande är kall och matar fram mer soppa.


629 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#3
Hmm har sett att tempmätaren beter sig lite udda (därför jag böt termostaten) , ligger inte riktigt i mitten hela tiden , ofta lite under. Men läste på forum att det är vanligt på saab 9000 att temp mätaren spökar lite, dock trodde jag inte det påverka soppa tillförseln, trodde den bara visa hur varm motorn var...

Mröh

89 Inlägg
6 juni 2012
#4
Dagge88 skrev:
Hmm har sett att tempmätaren beter sig lite udda (därför jag böt termostaten) , ligger inte riktigt i mitten hela tiden , ofta lite under. Men läste på forum att det är vanligt på saab 9000 att temp mätaren spökar lite, dock trodde jag inte det påverka soppa tillförseln, trodde den bara visa hur varm motorn var...

Detta är troligen ett helt annat fel.
Mätaren inne i bilen får sina "uppgifter" från en givare och styrdonet har en separat givare.

Men felet att din mätare spökar är troligen själva mätaren som gett sig i ett par lödningar i mätaren.


Felet med hög bränsleförbrukning kan bero på många olika saker.
Kollat lufttrycket i däcken ?

Felkoder kan du läsa ut via en felkodsläsare med obd2 kontakt och lämplig mjukvara.
Vissa felkoder visas även direkt i färddatorn, läs på STCS sida hur man läser ut koderna, din bil bör ha Trionic 5 om jag tänker rätt
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80314

Hemmainstruktör
641 Inlägg
6 juni 2012
#5
Tempmätaren hänger lite ner på 9000, specielt på senare modeller, detta påverkar inte ECUn. Om inte givaren/termostaten är kass, kan enkelt läsas ut med Tech2 eller liknande diagnosverktyg för säkerhets skull men om du bytt termostat borde det inte vara det. Felkoder läses ut med liknande verktyg.
2.0i har jag ingen större erfarenhet om, turbomotorerna mycket vanligare och bättre, men skulle kolla över insugssidan så att inte några vacumslangar är av eller spruckna. 15 år gammalt gummi brukar ha härdat och spricker lätt. Görs lättast med stargas, låt motorn gå på tomgång, spraya över insug och se om varvet stiger.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

629 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#6
micke bl skrev:
Detta är troligen ett helt annat fel.
Mätaren inne i bilen får sina "uppgifter" från en givare och styrdonet har en separat givare.

Men felet att din mätare spökar är troligen själva mätaren som gett sig i ett par lödningar i mätaren.


Felet med hög bränsleförbrukning kan bero på många olika saker.
Kollat lufttrycket i däcken ?

Felkoder kan du läsa ut via en felkodsläsare med obd2 kontakt och lämplig mjukvara.
Vissa felkoder visas även direkt i färddatorn, läs på STCS sida hur man läser ut koderna, din bil bör ha Trionic 5 om jag tänker rätt
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80314

Ska testa det ikväll när min flickvän kommer hem med bilen, visste inte den hade blinkkoder faktiskt!
Kan det vara så att "check radiator" som lyser när man vrider på tändningen kanske är givaren till ECUn som tackat för sig?

Mröh

562 Inlägg
6 juni 2012
#7
Dagge88 skrev:
micke bl skrev:
Detta är troligen ett helt annat fel.
Mätaren inne i bilen får sina "uppgifter" från en givare och styrdonet har en separat givare.

Men felet att din mätare spökar är troligen själva mätaren som gett sig i ett par lödningar i mätaren.


Felet med hög bränsleförbrukning kan bero på många olika saker.
Kollat lufttrycket i däcken ?

Felkoder kan du läsa ut via en felkodsläsare med obd2 kontakt och lämplig mjukvara.
Vissa felkoder visas även direkt i färddatorn, läs på STCS sida hur man läser ut koderna, din bil bör ha Trionic 5 om jag tänker rätt
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=80314

Ska testa det ikväll när min flickvän kommer hem med bilen, visste inte den hade blinkkoder faktiskt!
Kan det vara så att "check radiator" som lyser när man vrider på tändningen kanske är givaren till ECUn som tackat för sig?

Tror snarare att det är något med givaren i expansionskärlet som strular alternativt att den har hängt sig i "lågt läge", men då mot förmodan att kylvätskenivån verkligen ligger okej också. Så det är inte relaterat till något med motorstyrningen utan enbart en varning för kylarvätskenivån i expansionskärlet.

9-5 Aero Sedan -05


Sök