3462
Sök

KÖPRÅD o HJÄLP inom 30.000-35.000kr, nyare bil, riktiga svar tack!

146 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
Nybergrobin skrev:
Mervolic skrev:
Stressköp ingen bil! Lägg hellre en 5-6 tusen kronor på en tillfällig bil och byt upp dig sedan, när du hittar en "perfekt bil". Det är mitt tips!

Precis! Jag köpte en audi 80 1,8s för 2500kr (skattad och besiktigad) och den rullade fint i dem 4-5 tusen milen som jag körde den iaf. (Fick dock byta toppackningen direkt när jag köpte den men efter lite luftiningsproblem så var det lugnt)

Du kan få en väldigt fin 1,8s för 5-6k och dessa går dessutom hyffsat billigt om man inte gasar allt för mycket. 0,59-0,62L/mil på långkörning drog min och vid blandad körning ca 0,8 men 0,9 drog min på slutet då jag körde varje dag till skolan utan motorvärmare (2,5km till skolan).

Vet vilken bil d är, min polare har haft en sådan. gick felfritt. men nu mot sommaren vill jag gärna ha AC, dödligt varmt nu för tiden, vart 2 år utan och inte en sommar till utan! PUH!

ska inte stressköpa, tänker vänta till helgen då jag få mer förslag av er.

tacksam för alla era svar, spana gärna in tråden jag skapade nyss i allmänt!

LÄGG ER GÄRNA I! smile

146 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
http://www.blocket.se/kronoberg/Mercede … 21&w=1

mercedes 180 ja hittat, spana och kolla gärna, hur ser sån ut i reservdelar och försäkring? mkt fel på dom?

Rquired du som kör BMW och är megafan av tyska ligan va säger du?

http://www.blocket.se/simrishamn/Nissan … 21&w=2

nissan primera ser fin ut, kommentarer?

en annan likadan http://www.blocket.se/angelholm/Nissan_ … 21&w=2

http://www.blocket.se/simrishamn/Nissan … 21&w=2 likadan, kommentarer?

skrev Mitsubishi innan, reaktioner?

Pim_Pim
8 juni 2012
Ford focus 1.6l, relativt stor och bensinsnål.
Billiga reservdelar.

Ingen bil som drar till sig blickar men det kanske vore något ?

2 400 Inlägg
8 juni 2012
tragedy skrev:
http://www.blocket.se/kronoberg/Mercedes_Benz_C_180_KOMBI___ESPRIT_40894382.htm?ca=21&w=1

mercedes 180 ja hittat, spana och kolla gärna, hur ser sån ut i reservdelar och försäkring? mkt fel på dom?

Rquired du som kör BMW och är megafan av tyska ligan va säger du?

http://www.blocket.se/simrishamn/Nissan … 21&w=2

nissan primera ser fin ut, kommentarer?

en annan likadan http://www.blocket.se/angelholm/Nissan_ … 21&w=2

http://www.blocket.se/simrishamn/Nissan … 21&w=2 likadan, kommentarer?

skrev Mitsubishi innan, reaktioner?

C180 är en bil som funkar väldigt bra och reservdelarna är varken billigt eller dyrt. Deras absolut största problem är rosten som kommer i princip överallt.
Om du fortfarande är sugen på merca så skulle jag kolla på elegance istället för espirit eftersom stolarna är bättre i förstnämnda och dessa har dessutom fina lister på skärmarna.
Bara som exempel så har farsans c200 gått 23k mil och original bromsskivor fram ser fortfarande bra ut...

1 498 Inlägg
8 juni 2012
Jag hade nog satsat på en Opel Astra H > 04 inget upphetsande men går tydligen riktigt snålt samt inga problem med rost som dom tidigare.

1 160 Inlägg
8 juni 2012
tips tänk på släpvagnsvikten om ni ska dra hästasläp

146 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
ascona-tic skrev:
Jag hade nog satsat på en Opel Astra H > 04 inget upphetsande men går tydligen riktigt snålt samt inga problem med rost som dom tidigare.

horbybonnen skrev:
tips tänk på släpvagnsvikten om ni ska dra hästasläp

ascona, jag har funderat med på en sådan. menar du efter 2004 då o framåt? hittat en vectra av samma märke givetvis, gäller samma där.

hörby, tack! gäller de med hästjäveln i bilen eller bara släpet utan häst?

HÖR UPP ALLESAMMANS!

jag var idag och kollade på en ford Ka, en s40, volvo 850, 855, runt runt runt, alla samma problem, ROST.
jag blev fan tokig av annonserna för dom utelämna så mkt detaljer så jag har lärt mig en läxa.
från o med nu är de stor prio och jag kommer fråga en EXTRA GÅNG x1000000!!!! en annan sak, 75% av dom bilarna jag ringt på eller tyckt vart intressanta ha vart ashmed, ali, abdulla eller mohammed som har ägt med talanglösa språkkunskaper! jag HATAR såna! jag är själv utlänning men klarar inte av dessa lögnare och egotrippade snubbar(off topic)!!!! jag vill ha en medelsvensson, gammal tant alt. gubbe som kört bilen!

i alla fall, imorgon ska jag hålla till utmed väg 25, halmstad och växjö, startar tidigt och skall åka runt till olika bilfirmor och scanna samt dom kanske kommande blocketförslag ni hjälper mig med.

kom gärna med förslag. kan åka en bra bit för en fin bil så tänk inte så mkt på avstånd. kan också ta med en polare som bygger bilar från grund. (han var med idag)

Yawn...
3 151 Inlägg
8 juni 2012
Bilar med värde under 40,000 är nästan alltid extrautrustade med rost, tyvärr. Beror till stor del på allt jävla salt som politikerna älskar att ha på vägarna.

Om du vill ha en bil som inte är så rostig skulle jag prova leta runt i norrlands inland, då det är lite salt här i jämförelse med södra delarna av landet. Särskillt i Jämtland, här saltas det inte alls (bortsett från E14 nedanför Brunflo på senare år). Här kan man faktiskt hitta en del pärlor som är HELT rostfria, trots en ålder på 20-25 år...

Lycka till. smile

146 Inlägg
8 juni 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
Bilar med värde under 40,000 är nästan alltid extrautrustade med rost, tyvärr. Beror till stor del på allt jävla salt som politikerna älskar att ha på vägarna.

Om du vill ha en bil som inte är så rostig skulle jag prova leta runt i norrlands inland, då det är lite salt här i jämförelse med södra delarna av landet. Särskillt i Jämtland, här saltas det inte alls (bortsett från E14 nedanför Brunflo på senare år). Här kan man faktiskt hitta en del pärlor som är HELT rostfria, trots en ålder på 20-25 år...

Lycka till. smile

jajamänsan, ingen direkt extrautrustning man vill ha heller smile STORMA POLITIKERNA!

alltså det är förbannad långt för mig dit men man kanske skulle satsa på de då man kan göra de hela till en utflykt med hotell eller vandrarhem. jag vill ha en bil med max 15 års ålder som är helt rostfria som du säger! har du förslag? kolla gärna in nya tråden jag startat där jag tänker dokumentera hur det kan gå till hur lurad man kan bli om man som mig inte kan ETT PISS om bilar. som tur är har jag med mig en bilmekaniker på dessa turer, var idag och letade. iaf, tack för tipset!

Yawn...
3 151 Inlägg
9 juni 2012
tragedy skrev:
jajamänsan, ingen direkt extrautrustning man vill ha heller smile STORMA POLITIKERNA!

alltså det är förbannad långt för mig dit men man kanske skulle satsa på de då man kan göra de hela till en utflykt med hotell eller vandrarhem. jag vill ha en bil med max 15 års ålder som är helt rostfria som du säger! har du förslag? kolla gärna in nya tråden jag startat där jag tänker dokumentera hur det kan gå till hur lurad man kan bli om man som mig inte kan ETT PISS om bilar. som tur är har jag med mig en bilmekaniker på dessa turer, var idag och letade. iaf, tack för tipset!

Jo, men det är inte så lätt att hitta en bil med lite rost, inte ens här... Långt ifrån alla bilar är rostfria, men det FINNS om man har tålamod. Min Volvo från '93 har ytterst lite rost vid framsidan på motorhuven och lite lite rost på bagageluckans bakkant...men så har den gått 41,000 mil också, så det måste ju räknas som godkänt. Den har rullat här i Jämtland, så det är ju ett rätt bra exempel.

Hur hittar jag den tråden då? smile

146 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
Mervolic skrev:
tragedy skrev:

Jo, men det är inte så lätt att hitta en bil med lite rost, inte ens här... Långt ifrån alla bilar är rostfria, men det FINNS om man har tålamod. Min Volvo från '93 har ytterst lite rost vid framsidan på motorhuven och lite lite rost på bagageluckans bakkant...men så har den gått 41,000 mil också, så det måste ju räknas som godkänt. Den har rullat här i Jämtland, så det är ju ett rätt bra exempel.

Hur hittar jag den tråden då? smile

HAHA, du ser, du säger nästan alla såna gamla har rost, då lever jag liksom i en fantasivärld där bilarna inte har rost, där skulle ja vilja leva smile Index » Allmänt »  Köpråd, Volvo S40/v40/v70, Akut Då Bilen Skall Köpas Imorgon! , Blocketjakt, Hjälp! hoppas du hitta den o digga o hänga med! kan bli spännande!

arenwik
9 juni 2012
tragedy skrev:
Hej!

Satt nyss och checkade alla trådar om köpråd och dom flesta spårar ut och blir en battle om vem som kan mest om vad och vilken nation som gör bäst bilar.

Frågan lyder så att jag har 30.000 och slänga på en bil, då jag är snål och totalt talanglös inom bilar söker jag råd från er (största anledningen att jag skaffade login)!

Jag vill ha en bil som är bensinsnål, billig försäkring och skatt, billiga reservdelar ifall den nu skulle strula!
Enda jag begär är kombi/halvkombi, dragkrok och ac samt att bilen är relativt ny.

Jag har 2 kompisar som är bilmekaniker och dom rekommendera ford focus, volvo v70, VW passat!
Skulle kunna tänka mig vilken av dom som helst men gärna höra era erfarenheter och tips o gärna utan att det spårar ut.

Statistik jag hört är att kinabilarna börjar göra bra ifrån sig enligt bilprovningen.
Sanning eller bullshit? Ska man köra på tyskt? Asiatiskt? franskt? etc etc?

Skoda, saab, toyota i nyare modell, är det skräp? Ska man välja bort saab nu när det går dåligt för dom?

Hoppas ni kan tyda min röra till blivande bilköp och jag vore väldigt tacksam för svar!

MVH

Då måste jag fråga vad "relativt ny" innebär för dig smile

Det låter ju som du ska försöka hitta någon 855 GLT, odödlig bil med oändliga reservdelar på skroten.
Dom bara rullar och rullar, besiktningen efter besiktning.
Visst den kanske inte är jättebillig att äga, men att möta alla dina krav är väääldigt svårt på 30.000:-

EDIT; har en ute på blocket, dock inte i prisklassen du letar efter. Men min vill jag ha 10 för och det tycker jag är mycket bil för pengarna. Så en likadan för 20-30k så får du en jäkla bra bil! smile
http://www.blocket.se/vi/40776692.htm
Senast redigerat av arenwik (9 juni 2012)

Forummoderator
18 003 Inlägg
9 juni 2012
Då TS har en nyare tråd låser jag denna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök