2870
Sök

Chrysler neon -96 har nyss bytt kylare och den blir fort varm och kokar sen rinner det ut vatten! vad för fel?

2 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
Jag har för ett litet tag sen köpt en Chrysler neon årsmodell -96. Kylaren var sönder men den bytte vi! så när jag skulle prövköra så efter att jag kört 3 mil så börjar det bubbla ur expansionskärlet, men tempmätaren var inte så högt upp, sen rann det vatten ur bilen, men ganska långt bak, såg ut som det kom från expansionskärlet!

Har hört att det kan vara luft eftersom vi tömde hela systemet när vi bytte kylare!

Men jag fyllde i mera vatten och åkte hemåt, men på hemvägen blev den varm, så fick stanna 2 gånger pga av att tempmätarn gick upp och det kokade!

Kan detta bero på att topplockspackningen är kanske sönder? men det syns inget vitt klegga på oljestickan eller där oljan är.

summasumaro så kokar bilen lätt efter vi bytt kylare!

vad kan detta vara?

292 Inlägg
12 juni 2012
Öppna locket till expansionskärl och låt den gå på tomgång, samt fyll på tills den håller samma vätske nivå, dra på full värme i bilen och låt den stå i 10 min så den når arbetstemeratur. smile håll koll på vätskemängden och motor tempen så slipper du blåsa bort topppackningen tongue

292 Inlägg
12 juni 2012
lätt gjort, är du osäker be någon du känner att göra det eller lämna in bilen. kolla även så att fläkten går igång smile

9 118 Inlägg
12 juni 2012
Töm hela systemet på vatten igen. Sen tömmer du i vatten på nytt, å då fyller du försiktigt inte ösa i fullt med vatten direkt. Sen när kylaren och kärlet är nästan fullt så starta bilen vrid på full värme inne i bilen och låt den stå på tomgång och bli varm, under tiden kommer du se att nivån sjunker och då är det bara att fylla i lite försiktigt vart efter. När bilen väl är uppe i temp så ska hela systemet vara fullt och förhoppningsvis ingen luft kvar....

Sök