3114
Sök

Spilolja i avgassystemet

174 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#1
tjena !
har en volvo 940 turbo diesel som går riktigt rart ! drar ca 0,6 milen och då gasar jag en del...
men nu till den stora grejen...
har en del kompisar som klagar på att min traktor inte sotar... vill heller inte ställa på pumpen med tanke på att han inte drar så mycket diesel och är verkligen inte "orkeslös" men då har jag kommit på en ide...

om man skulle ta t.ex. en pump till spolar vätskan, dra ner ett broms rör från pumpen och fästa fast det några dm ifrån turbon (alltså bakom turbon) och sedan fylla på behållaren till pumpen med spillolja.. sedan har jag bara en knapp till pumpen som jag trycker in när jag vill att det ska sota sate ! cool   
tror ni detta skulle funka eller ? 

alltså det här är bara en "dröm ide" vill bara höra vad ni tror... om detta skulle kunna funka utan att skada bilen eller motorn på något sätt tongue

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

Personbils tekniker
238 Inlägg
Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
10 juni 2012
#3
en sak jag stör mig på i trafiken:
volvobönder i 18-årsåldern som har sletna bilar som ryker så in i helvete.


174 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#4
frågade om detta skulle funka och inte vad ni tycker om "volvo bönder"...

tack på förhand till er som svarar på det man frågar efter! smile

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

Thedriftking
10 juni 2012
#5
Skadar inte
Polaren hade så fast med diesel/glykol
Funka väldigt bra, men funkar bara när avgassyatemet är tillräckligt varmt för att få det att ryka smile

174 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#6
men det är synd att det ryker vitt... hmm någon som vet om man kan få det att ryka svart på något sätt? tongue
vill bara sätta mina polare på plats wink

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

303 Inlägg
10 juni 2012
#7
ställ upp pumpen när du ska sätta dom på plats sen ställer du ner den igen tror det är det enda sättet!
Senast redigerat av DieselAffe (10 juni 2012)


174 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#8
frågan är ju om man verkligen kan få tbx den som den är från början... tongue

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

242 Inlägg
11 juni 2012
#9
Klaga på att deras "traktorer" går dåligt medans din går bra istället tongue


303 Inlägg
11 juni 2012
#10
joakimahlen skrev:
frågan är ju om man verkligen kan få tbx den som den är från början... tongue
vet nu inte riktigt hur din pump är men är det inte en skruv eller liknande man skruvar? då är det bara att räkna hur många varv du drar upp den sen drar du ner den lika många varv smile rätta mig gärna om jag har fel!


174 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#11
DieselAffe skrev:
joakimahlen skrev:
frågan är ju om man verkligen kan få tbx den som den är från början... tongue
vet nu inte riktigt hur din pump är men är det inte en skruv eller liknande man skruvar? då är det bara att räkna hur många varv du drar upp den sen drar du ner den lika många varv smile rätta mig gärna om jag har fel!
joo precis du har rätt !

men motorn kan inte tag skada då om man kör den men en påstalld pump? (att motorn tar stryk alltså)

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 juni 2012
#12
En dieselmotor som sotar tar skada av det, all den överflödiga dieseln som orsakar röken skapar massor med värme och det gillar inte motorn (främst kolvarna)... Fast det är ju visserligen olika känsligt på olika motorer. Men helt ofarligt är det aldrig.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

5 111 Inlägg
11 juni 2012
#13
Alltså varför vill du göra det här?
Jag säger det inte för att klaga på dig, du gör som du vill, men är anledningen bara att göra sig till inför barnsliga polare som retar dig för att din bil inte ryker, så kanske du bör fundera om felet inte sitter hos dem i stället för din bil?
Jag förstår personligen inte varför man vill att bilen skall ryka, och frågan är, vill du det själv, eller är det dina kompisar som vill?

Fundera på det först, menar jag, så kanske du slipper göra något alls ifall du kommer på bättre tankar. wink


174 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#14
Volvo544special65 skrev:
Alltså varför vill du göra det här?
Jag säger det inte för att klaga på dig, du gör som du vill, men är anledningen bara att göra sig till inför barnsliga polare som retar dig för att din bil inte ryker, så kanske du bör fundera om felet inte sitter hos dem i stället för din bil?
Jag förstår personligen inte varför man vill att bilen skall ryka, och frågan är, vill du det själv, eller är det dina kompisar som vill?

Fundera på det först, menar jag, så kanske du slipper göra något alls ifall du kommer på bättre tankar. wink
jaa, det du säger är kanske vettigt !
detta va i huvudsakligen bara en fråga som jag hade i huvudet !
smile

men kan ju bara meddela er att min som INTE sotar går faan så mycket värre än dom som sotar... smile

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

174 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#15
henke_99 skrev:
En dieselmotor som sotar tar skada av det, all den överflödiga dieseln som orsakar röken skapar massor med värme och det gillar inte motorn (främst kolvarna)... Fast det är ju visserligen olika känsligt på olika motorer. Men helt ofarligt är det aldrig.
har också hört en massa skit om det där! typ att kompet ska ligga på ca 24 (någonting) och höjer man bränsle tillförseln så ökar också kompet och vevlager blir då dåliga...

så därför jag inte vill ställa på pumpen med tanke på att motorn är ganska så fräsh ! smile

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 juni 2012
#16
Vi gjorde en sån här grej för länge sedan för att jävlas med idioter som tycker att lämpligt avstånd mellan egen bil och framförvarande är 10cm.... Men nån svartrök fick man inte, med diesel fick man iaf en hemsk doft, ATF är ännu bättre. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 710 Inlägg
13 juni 2012
#17
henke_99 skrev:
En dieselmotor som sotar tar skada av det, all den överflödiga dieseln som orsakar röken skapar massor med värme och det gillar inte motorn (främst kolvarna)... Fast det är ju visserligen olika känsligt på olika motorer. Men helt ofarligt är det aldrig.
Dessutom kan överdrivet mycket diesel i förbränningsutrymmet tvätta bort oljefilmen på cylinderväggarna så man får skärningtendenser/skodor på kolvar foder/block.

Är man lite "beige" här kan man ju lägga in en miljöaspekt oxo, det är INTE bra för miljön att förbränna onödigt mycket diesel (och absolut inte spillolja).

MVH Jonas
..............


Sök