2710
Sök

Passat 1.9 tdi -99 110hk, BILEN STARTAR INTE!!! batterilampan lyser.

20 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#1
Jag har problem med min passat tdi som jag precis har införskaffat mig. Batteri lampan tändes och bilen dog, precis som om jag stängt av bilen. Försöker starta bilen och efter en stund så går bilen igång. Går att köra som om ingenting hade hänt (för en kort stund) innan bilen dör igen. Jag kollar remmen till generatorn, lämnar in generatorn och byter bränslefiltret, kollar att bilen har jord från batteriet. INGET av detta hjälper... Kollar om bilen får diesel från pumpen till matningen vid bränslefiltret, tyvärr så kommer det ingen diesel. Jag vet inte vad som är problem med bilen... Det verkar som om det är bränslerelaterat med tanke på att den inte får bränsle, men med tanke på att batterilampan är konstant tänd så vet jag ej... Kollade med en felkodsläsare och fick koderna:
1. belastning för generatorklämma.
2. spänningsförsörjningen.
3. referensspänningen.
4. centralstyrdon för komfort.

Någon som tros ha en aning?

Tack för alla svar.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (5 juni 2012)

292 Inlägg
5 juni 2012
#2
vad kör du för bil? finns det ingen säkring till laddningen? du skrev att du hade lämnat in generatorn. så antar att den är hel.?


20 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#3
Det är en passat 1,9 tdi. 1999 års modell 110 hk. har kollat över säkringarna vid sidan om instrumentpanelen också. generatorn fungerade bra.

292 Inlägg
5 juni 2012
#4
ok. kollat säkrningarna för spänningen? kan finnas flera.. annars får du mäta vid generatorn...


20 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#5
Ska det vara en vanlig 20-30 amp säkring, som sitter i säkringsboxen för "vanliga säkringar"? isåfall har jag kollat dom. Själva generatorn va det inget fel på. Menar du att jag ska se om generatorn får el ifrån någon av dom 2 kablarna som är anslutna till den? tack

Forummoderator
18 024 Inlägg
5 juni 2012
#6
fredrik-wahlgren skrev:
Ska det vara en vanlig 20-30 amp säkring, som sitter i säkringsboxen för "vanliga säkringar"? isåfall har jag kollat dom. Själva generatorn va det inget fel på. Menar du att jag ska se om generatorn får el ifrån någon av dom 2 kablarna som är anslutna till den? tack

Starta bilen och mät på generatorns poler om den laddar. Mät sedan på batteriet. Det bör vara snarlika resultat. Jag kommer inte ihåg om du har gasvajer eller en elektronisk pedal? Troligen elektronisk va? När spänningen faller brukar bilen bli "trög" innan den stannar för gott. Att den bara lägger av känns inte som laddningen spökar.

Gör rent poler på batteriet och självklart batteriskor. Stålborste! Det samma kan du göra på generatorns kontakter och kabelskor. Kostar inget och värt ett försök.

Eftersom lampan tänder sig får den ju bevisligen inget ladd. Det motsäger ju att bilen bör dö sakta vilket den inte gör... Kolla generatorns jordpunkter och rengör enligt ovan. Hjälper inte det ska vi tänka till igen :-)

Mätning på batteriet ska ge minst 13.8 Volt under gång. Avstängd ska den visa ca 12.5 eller över och dessa siffror är minimum! I minsta laget men bör göra att bilen går iallafall!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

292 Inlägg
5 juni 2012
#7
har du kollat i din manual från biltillverkare, ang säkringar? kan du nollställa felkoderna med läsaren? eller va bilen inne och du fick det uppkollat?

du har inte kabelbrott på någon av kablarna?

kollat generatorns jordpunkt? (det sitter väl i torpedvägen?)


20 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#8
Starta bilen och mät på generatorns poler om den laddar. Mät sedan på batteriet. Det bör vara snarlika resultat. Jag kommer inte ihåg om du har gasvajer eller en elektronisk pedal? Troligen elektronisk va? När spänningen faller brukar bilen bli "trög" innan den stannar för gott. Att den bara lägger av känns inte som laddningen spökar.

Gör rent poler på batteriet och självklart batteriskor. Stålborste! Det samma kan du göra på generatorns kontakter och kabelskor. Kostar inget och värt ett försök.

Eftersom lampan tänder sig får den ju bevisligen inget ladd. Det motsäger ju att bilen bör dö sakta vilket den inte gör... Kolla generatorns jordpunkter och rengör enligt ovan. Hjälper inte det ska vi tänka till igen :-)

Mätning på batteriet ska ge minst 13.8 Volt under gång. Avstängd ska den visa ca 12.5 eller över och dessa siffror är minimum! I minsta laget men bör göra att bilen går iallafall!

Tack ska kolla på detta skriver i inlägget igen när jag testat.

292 Inlägg
5 juni 2012
#9
kanske så simpelt att du inte/har för låg klämkraft på batteri klamorna smile


20 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#10
RobbanForsell skrev:
har du kollat i din manual från biltillverkare, ang säkringar? kan du nollställa felkoderna med läsaren? eller va bilen inne och du fick det uppkollat?

du har inte kabelbrott på någon av kablarna?

kollat generatorns jordpunkt? (det sitter väl i torpedvägen?)

Yes tror att jag kan nolla dessa ska kolla på det snarast. Menar du att det kan va kabelbrott på kablarna till generatorn? Går en kabel från batteriet till torpedväggen där den jordas med karossen, den har jag putsat till bytt bricka osv.

20 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#11
RobbanForsell skrev:
kanske så simpelt att du inte/har för låg klämkraft på batteri klamorna smile

Va en av dom första grejerna jag kollade smile

20 Inlägg
5 juni 2012
Trådstartare
#12
RobbanForsell skrev:
har du kollat i din manual från biltillverkare, ang säkringar? kan du nollställa felkoderna med läsaren? eller va bilen inne och du fick det uppkollat?

du har inte kabelbrott på någon av kablarna?

kollat generatorns jordpunkt? (det sitter väl i torpedvägen?)

Tack ska kolla på detta skriver i inlägget igen när jag testat.

20 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
#13
Dieselsmurfen skrev:
fredrik-wahlgren skrev:
Ska det vara en vanlig 20-30 amp säkring, som sitter i säkringsboxen för "vanliga säkringar"? isåfall har jag kollat dom. Själva generatorn va det inget fel på. Menar du att jag ska se om generatorn får el ifrån någon av dom 2 kablarna som är anslutna till den? tack

Starta bilen och mät på generatorns poler om den laddar. Mät sedan på batteriet. Det bör vara snarlika resultat. Jag kommer inte ihåg om du har gasvajer eller en elektronisk pedal? Troligen elektronisk va? När spänningen faller brukar bilen bli "trög" innan den stannar för gott. Att den bara lägger av känns inte som laddningen spökar.

Gör rent poler på batteriet och självklart batteriskor. Stålborste! Det samma kan du göra på generatorns kontakter och kabelskor. Kostar inget och värt ett försök.

Eftersom lampan tänder sig får den ju bevisligen inget ladd. Det motsäger ju att bilen bör dö sakta vilket den inte gör... Kolla generatorns jordpunkter och rengör enligt ovan. Hjälper inte det ska vi tänka till igen :-)

Mätning på batteriet ska ge minst 13.8 Volt under gång. Avstängd ska den visa ca 12.5 eller över och dessa siffror är minimum! I minsta laget men bör göra att bilen går iallafall!

Jag har mätt batteri och generator, det va inga problem där. Jag körde bilen i dag ca 1 mil innan den dog igen...
Jag börjar tro att det är bränsle relaterat alt elen till bräslepumpen eller dylikt. Finns tydligen 2 reläer som kan strula.. relä 219 (el till styrboxen) relä 373 till bränslepumpen.. Va tros om detta?

20 Inlägg
12 juni 2012
Trådstartare
#14
fredrik-wahlgren skrev:
Dieselsmurfen skrev:
fredrik-wahlgren skrev:
Ska det vara en vanlig 20-30 amp säkring, som sitter i säkringsboxen för "vanliga säkringar"? isåfall har jag kollat dom. Själva generatorn va det inget fel på. Menar du att jag ska se om generatorn får el ifrån någon av dom 2 kablarna som är anslutna till den? tack

Starta bilen och mät på generatorns poler om den laddar. Mät sedan på batteriet. Det bör vara snarlika resultat. Jag kommer inte ihåg om du har gasvajer eller en elektronisk pedal? Troligen elektronisk va? När spänningen faller brukar bilen bli "trög" innan den stannar för gott. Att den bara lägger av känns inte som laddningen spökar.

Gör rent poler på batteriet och självklart batteriskor. Stålborste! Det samma kan du göra på generatorns kontakter och kabelskor. Kostar inget och värt ett försök.

Eftersom lampan tänder sig får den ju bevisligen inget ladd. Det motsäger ju att bilen bör dö sakta vilket den inte gör... Kolla generatorns jordpunkter och rengör enligt ovan. Hjälper inte det ska vi tänka till igen :-)

Mätning på batteriet ska ge minst 13.8 Volt under gång. Avstängd ska den visa ca 12.5 eller över och dessa siffror är minimum! I minsta laget men bör göra att bilen går iallafall!

Jag har mätt batteri och generator, det va inga problem där. Jag körde bilen i dag ca 1 mil innan den dog igen...
Jag börjar tro att det är bränsle relaterat alt elen till bräslepumpen eller dylikt. Finns tydligen 2 reläer som kan strula.. relä 219 (el till styrboxen) relä 373 till bränslepumpen.. Va tros om detta? Den felsöktes igår och fick felkoden: 00550 start of injection regulation, static controll difference.
1.Check Fuel Tank for Petrol and Biodiesel.
2.Drain Tank and Fuel System.
3.Check Fuel System for Air/Water.
4.Check Fuel Supply and Return Lines for Blockage and Leaks.
5.Check Electrical Fuel Pump.
6.Check/Correct Injection Timing.

20 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
#15
Jag fixade det! Bränsleledningarna under bilen hade klämts. Inte direkt det första man kollar... Bilen började agera konstigt dagen efter jag köpte den. Tidigare ägare måste ha kört på en sten eller något. Bränsleledningarna var så klämda att jag inte inser hur bilen kunde  funka bra när jag köpte den... måste vart en jävla smäll. Nu funkar den iallafall. Tack för hjälpen.


Sök