Orginalfläktarna är också av varierande typ & kvalité, min hade t.ex en fyrbladig fast fläkt från början. Detta bör har varit nån snikig exportgrej för marknader norr om sextionde breddgraden då den luft som flyttades motsvarade kylningen på min elvisp. Det finns en anledning till att de flesta bilar med mekanisk fläkt hade slirkoppling och ganska många blad.
Kolla på en vanlig gammal Volvo med höfläkt, där har vi en förebild. Den fläkten flyttar så in i helvete med luft att det gränsar mot löjligt.
En sak som också är värd att ta i beaktan, expansionen. Alla bilar efter ca -70 har ett expansionskärl, det finns en anledning till detta.
Som med alla andra saker så får man använda huvudet, titta på en annan lösning som funkar & sedan labba ihop något bra.
Förövrigt så är fläktens inverkan på motorns uppvärmning mycket låg, men eftersom det i allmänhet finns ett litet konstant flöde genom termostaten så är det ändå en inverkan...
Senast redigerat av RD_87 (22 juni 2012)
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...