3434
Sök

Magnetkoppling på AC Kompresor som inte slår till trots ström Audi A4 2,4

186 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
Har lite problem med att få AC'n och fungera i Audin. Förra ägaren sa, när jag köpte den, att det bara va och fylla på gas så jag tänkte inte mera på det. Men tänkte ändå prova bygla den och se om det gick och få igång den men magnetkopplingen slår inte till. Har mätt på en grön kontakt som går till kompressorn och den får 12v och har även provat och lossa kontakten till tryckvakten vid förångaren och bygla och det händer ingenting. Ohm mätte även kabeln som går till kompressorn/magnetkopplingen och fick fram 525 ohm? Är inte det lite mycket? Läste någonstans att det ska vara mellan 3,5-4,5 ohm?
Misstänker därför att det är magnetkopplingen som har gett upp? Eller ska man prova fylla på gas ändå och se om den hoppar igång?

Administratör
2 978 Inlägg
3 juli 2012
Jag hade strömsatt den "gröna" kontakten strax innan kompressorn med en egen kabel ifrån batteriet "motor behöver inte vara igång" du ska höra ett tydligt klick ifrån kompressorn om den fungerar. Klickar det inte är det nog dax att byta...

btw riktigt bra rubrik ! smile

En kopp av den svarta såsen...

186 Inlägg
3 juli 2012
Trådstartare
Goffen skrev:
Jag hade strömsatt den "gröna" kontakten strax innan kompressorn med en egen kabel ifrån batteriet "motor behöver inte vara igång" du ska höra ett tydligt klick ifrån kompressorn om den fungerar. Klickar det inte är det nog dax att byta...

btw riktigt bra rubrik ! smile

Glömde skriva det men har provat även det hmm Hörs ingenting från magnetkopplingen när man strömsätter den kabeln, har även mätt vid anslutningen och den ger 12-13v när man sätter igång AC'n. Blir nog en ny kompressor trots allt, en ny magnetkoppling kostar lika mycket så då är det lika bra och byta allt på en gång wink

Tackar! smile

73 Inlägg
3 juli 2012
tänk på att tar du hela kompressorn så får du ju tömma å fylla systemet också.beror ju på om det går att byta magnetkopplingen utan att ta bort kompressorn, vet inte hur mycket plats det är på dem. smile

186 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
Turbotk skrev:
tänk på att tar du hela kompressorn så får du ju tömma å fylla systemet också.beror ju på om det går att byta magnetkopplingen utan att ta bort kompressorn, vet inte hur mycket plats det är på dem. smile

Jo jag vet, men det är nästan omöjligt och komma åt framifrån då kylaren sitter kanske 5 cm framför hmm så måste nog ta bort hela kompressorn i vilket fall som helst.

Sök