2927
Sök

Trimma med lh-jetronic 2,4 en guide

2 452 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#1
slänger upp en liten artikel för dom som vill trimma sin 740/940 turbo.

ska försöka att förklara tillvägasättet så enkelt som möjligt så att även den som aldrig gjort det kan göra det utan alltför stora problem.

du som redan kan detta kan kanske hitta tips ändå,det handlar mest om lh-jetronic men är likvärdig motronic med.

man kan börja med att sätta upp ett mål med motorn säg runt 300hk.det första jag hade gjort är o kollat konditionen på motorn.en motor som har gåttt 30.000 mil på mätaren o drar massa olja går ju inte att få den o utveckla det den borde göra utan en renovering.

ett kompressionstest är bra alternativ att kolla hur motorn är.man monterar i mätaren i ett tändstiftshål o vrida runt motorn så får du reda på motorns komptest.kom ihåg att ta bort tändkabeln mellan tändspole o fördelaren så inte bilen startar.komptestet kan variera mellan årsmodeller ,men en regel är inte mer än 10% mellan cylindrarna.skiljer det mycket så behöver ju motorn renoveras.
det som är viktigast är att blocket,vill säga att underdelen av motorn är frisk. vevstakar ,kolvar,kolvringar,cylinderlopp,vevaxel samnt lager måste vara i gott skick.

första riktiga steget i att trimma är oftast att man slänger i ett trimchip o höjer laddtrycket.
det höjer beroende på motor o chip mellan 40-50 hk.
bastrim är ju ett chip,samnt ett bra filter(typ sportluftsfilter) o 3 tums avgasystem efter katten detta brukar ge i ungefär mellan 210-220 hk.så nu börjar problemen att man säkert vill ha mer efter ett bastrim så hur gör man då o vad kan man göra själv nu.vanligast är att kompletera avgasystemet hela vägen med 3 tum från turbon.ett större system med mindre motstånd är väl investerade eftersom en turbo drivs av avgaserna från motorn o för att få fart på turbon måste ju avgaserna ut snabbt.diametern på röret har ju stor betydelse för avgasernas flödeshastighet o för turbons effekt.

nästa steg är att höja laddtrycket ytterliggare för mer effekt och då kan det ju bli problem.chiptillverkarna brukar ju rekomendera ett ladd på mellan 0,95-1,0 bar men runt 1 bar så stryps trycket av en övertrycksventil ,en så kallad säkerhetsspärr(det för att skydda motorn mot för höga laddtryck).ventilen kan sitta på olika ställen i olika bilar i 740 så sitter den bakom kåpan under ratten uppe vid pedalerna o andra modeller så sitter den vid kylvattentanken i motorrummet.från 1990 så finns det ingen sådan ventil utan trycket regleras genom chipet.så nu är avgasystemet,chip o luftfilter optimerat o laddspärren borta.nu är det dags o se över turboaggregat o bränslesystem med.det sitter ju turkosa spridare som räcker gott o väll till 220 hk dom flödar 337 cc o på bilar som är äldre än -89 så ger dom 300 cc o räcker till 200hk.

när man nu höjer turbotrycket allt mer så behövs det ju mer luft i motorn samnt mer bränsle för att inte bränsle/luftblandningen ska bli felaktig.ju högre turbotryck desto mer bränsle behövs med och kraftigare spridare.med orginalspridare kan man hålla ett ladd på runt 1,0-1,1 bar lite beroende på vilket skick resten av bränslesystemet är i.typ filter rör,pumpar mm.det går att öka flödet i sina spridare genom att höja bränsletrycket.man modiferar den orginala bränsletrycksregulatorn,men jag skulle hellre köpa en ny som är avsedd för högre tryck.en jag vet fungerar bra är malpasi o du kan justera bränsletrycket själv på den.bränsletryck är ju bra att veta o det finns ju graderabar tryckmätare kostar från 350 kr o uppåt.givaren kan man sätta fast på olika sätt får man avgöra själv hur man gör.nu räcker ju inte orginalspridarna till 300 hk så då får man välja lämpligen andra.nu får man välja spridare som klarar 465 cc i minuten räcker om man höjer bränsletrycket från 3,0 bar till 3,8 bar...är för övrigt dom gröna 968 spridarna själv körde jag med dom blåa spridarna 830 tror jag det var o dom hade ett tryck på 391cc....

nästa steg är ju en turbo eftersom orginalturbon klarar inte mer än 210-220 hkså grövre grejer behövs.ett som många använder är  mitsubishistdo 04-18t ellet 19 to det klarar 300 med råge...själv hade jag ett uppsvarvat 16t med annat lager på.en stor turbo börjar ladda senare medan den som är mindre ger mer effekt.man kan ta avgasdelen från sin orginal turbo medan kompressorn tar man från en to4e som sitter på lastbilarna upp till 7 liters volym då får man en tidig turbo som laddar på en gång.

nu behövs ju en kamaxel med o det finns många att välja på beror på vad man ska ha motorn till,ska den gå på strippen tar man lämligen en h eller k kam.men vill man ha en bottenstark motor så tar man a-kammen ...finns även en kompromiss med det är vx-,vx3 kammen samnt v-kammen...skillnaden bland dessa kammar vet jag ej.

topplock kan ju behöva en översyn nu..orginaltoppen heter ju 530 o tål ju inte stora effekter,men man kan ju alltid lämmna in för modning av kanaler o förbränningsrum(så kallad portning)kostar från 1500 kr o uppåt beroende hur mycket som skall göras..min egen topp gjordes av ttr jompa kostade en bra bit på 5000 kr.dom bästa topparna är 405 samnt 531 toppen.köper man en beg topp så behöver den synas över o renoveras.är den renoverad kammen sitter i o är justerad en bra turbo,bränslesystem o bastrimmet så är du ganska nära 250 hk.nu ska du ju höja turbotrycket under turbon så sitter wastegateklockan som styr laddet...orginalklockan är inte bra för höga tryck så den behöver bytas till en som tål 1,2 bar..att sätta dit brickor,fjädrar o annat fungerar kanske ett tag men är ingen bra ide då det ofta ger höga laddtryckstoppar som ger spikningar.en hel del monterar pysventil för att sätta mellan slangen på wastegateklockan o huset..kan se ut på flera sätt denna pysventil,är för att lura wastegaten att tro den stryper trycket när det i själva verket ökar istället...en justerbar pys är att föredra än en enkel t-koppling.

intercoler är ju en bra ide att gå igenom eftersom den har gavlar i plast så kan en eftermarnadsintercoler i aluminium vara en bra ide.när man nu har monterat den nya intercolern så kan man höja laddet till 1,4 bar-1,5 bar o har man gjort rätt med bränslet så bör inte motorn spika...skulle den spika så sänker man trycket något...

nu är det lmm som står på tur med den mäter ju mängden luft som kommer till turbon o låter styrboxen ge rätt mängd bränsle...för att detta ska stämma med dom nya spridarna så måste man ju bygga om lmm..det gör man genom att öka diametern på huset med lika mycket som du ökat spridarna med.orginalhuset för orginalspridarna är 65 mm o medinvändigt o med dom gröna spridarna så behöver du ju ett hus på 87 mm..att byta dumpventil är med o rekomendera då orginalet inte tål 1,5 bar...skall plaseras så nära spjället som möjligt för bästa funktion.den är till för att ej överbelasta turbon samnt intercolern o för att luften inte ska gå bakvägen genom systemet.på min bil hade jag bytt ut alla slangar mellan lmm,turbon,intercolern samnt turbon till rör istället körde även rör på vattensidan med istället för slang...nu bör man ha runt 300 hk annars är det nått som är galet..det som är värt att tänka på är att b230et o b230 ft äldre än -89 är svagarevevstakar o lager o inte lämpliga att plocka 300 hk ur.kopplingen som sitter med m46lådorna ger upp vid 230 hk växellådan som sitter i 740 o 940 tidiga klarar av 250 hk beroende på körsätt...en lämplig låda är ju m90 som kom 94a eller sent 93....

slutligen har säkert glömnt en hel del men det är så min vita 940 blev till o jag säger inte att det är det bästa sättet o ställer mig ej ansvarig för motorhaverier eller nått sådant så byggde jag min bil efter o rasat en motor.

döden kommer tillbaka

1 212 Inlägg
15 juli 2012
#2
+ för en sådan här tråd som kan utvecklas till många frågor och svar...

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

2 452 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#3
är säkert en hel del jag glömnt men är ju en bit på vägen som sagt så kan säkert mer folk fylla i....mitt mål var ju så nära 300 hk så jag var ju nöjd med det jag hade...m3 or hade ju problem att hänga med då...jag ägde min vita 940 som finns för övrigt här i mina gamla bilder på garaget...

döden kommer tillbaka

113 Inlägg
15 juli 2012
#4
haha att m3or har problem att hänga med kul kille detta

2 452 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#5
o då syftade jag på orginal m3or som hade 286 hk viktor...sen finns det ju dom som har spöat dom utan problem ja allt beror ju på körstill o andra egenskaper...kul att du tyckte det var kul viktor..

döden kommer tillbaka

Pim_Pim
15 juli 2012
#6
Man kommer långt på bonntrim, men ett eftermarknadsprut är ju att föredra.
Men nu gäller ju tråden om lh-jetronic 2,4 kom jag på.
Lite större spridare och E85 så tjänar man lite mer hk också.

EDIT: Sen är det ju ett till + med E85, risken för "spikning" blir mindre.
Senast redigerat av Pim_Pim (15 juli 2012)

2 452 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
#7
jupp men  vet ej hur stora spridare till e85 så jag låter andra svara på det men håller med dig eftermarknadssprut är ju bättre...

döden kommer tillbaka

93 Inlägg
15 juli 2012
#8
bra tråd, prem lagd


Sök