3237
Sök

Honda Civic 1993- Kopplar ej ur

32 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjenare

Jag har som sagt en Honda Civic som jag haft sedan juni 2010, under hela året har jag sällan (i princip aldrig) haft problem med den. Men för några veckor sedan var jag ute och körde då jag stannade efter vägkanten, ganska kraftig inbromsning bör tilläggas. När jag sedan skulle lägga i 1:an för att köra iväg igen fick jag inte i växeln. Jag provade några gånger men utan framgång. Det hela slutade med att jag fick bogsera hem bilen dagen därpå.

Nu efteråt har vår granne som är bilmekaniker vart över och tittat på den och han kan inte med säkerhet säga vad det är men han gissar på att det är lamellerna som måste bytas.

Samtidigt har jag hört av andra att dem inte tror att det är lamellerna det är fel på eftersom det hände så plötsligt (kände ingen skillnad på kopplingen/växlarna precis innan det hände). En polare trodde att det var slavcylindern som behövde luftas eller eventuellt bytas men nu har vi luftat utan resultat och mekaniker säger att det inte är något fel på slaven.

Är det någon annan som råkat ut för något liknande eller någon som har en misstanke om vad det kan vara?

Känns jobbigt om man skulle behöva lyfta ur hela motorn i onödan om det skulle komma fram att det inte är lamellerna... hmm

Bilen besiktigades även i början av året utan några anmärkningar, bör det inte ha kommit fram där om det hade vart fel på lamellerna?


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
16 mars 2011
#2
Jag gissar på hydraulsystemet till kopplingen (för det är väll inte wire på en civic va?)

Första man kan prova är att avlufta, avlufta, avlufta och avlufta lite till och se om man får nått liv i kopplingen. Sen så får du kanske börja skruva isär tyvärr beroende på resultatet.

Antingen huvud eller slavcylinder som gett sig, eller slang nånstans påväg mellan de två. kopplingen går ju som bekant på bromsolja så möjligt att det kanske hände nått när du toknita,skit som kom till kopplingskretsen, men lite mysko låter det.

Lamellerna ska ju slira som tusan eller inte driva alls om dom är slut så det hade du märkt. Lukten går inte att ta fel på heller.

På audin min så läckte det vid slanganslutning från huvudcylinder för att den var dåligt åtdragen. Det blev gradvis svårare och svårare att koppla ur. Så man fick skruva åt och hälla i en skvätt till uppe i bromsvätskebehållaren.. och sen var det detdär avlufta avlufta avlufta och avlufta.


32 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#3
wadde skrev:
Jag gissar på hydraulsystemet till kopplingen (för det är väll inte wire på en civic va?)

Första man kan prova är att avlufta, avlufta, avlufta och avlufta lite till och se om man får nått liv i kopplingen. Sen så får du kanske börja skruva isär tyvärr beroende på resultatet.

Antingen huvud eller slavcylinder som gett sig, eller slang nånstans påväg mellan de två. kopplingen går ju som bekant på bromsolja så möjligt att det kanske hände nått när du toknita,skit som kom till kopplingskretsen, men lite mysko låter det.

Lamellerna ska ju slira som tusan eller inte driva alls om dom är slut så det hade du märkt. Lukten går inte att ta fel på heller.

På audin min så läckte det vid slanganslutning från huvudcylinder för att den var dåligt åtdragen. Det blev gradvis svårare och svårare att koppla ur. Så man fick skruva åt och hälla i en skvätt till uppe i bromsvätskebehållaren.. och sen var det detdär avlufta avlufta avlufta och avlufta.

Tackar för tipsen! Får hoppas att det funkar smile


95 Inlägg
16 juli 2012
#4
Väcker en död tråd med information om hur det gick med bilen för dem som kanske har liknande problem!

Det var lamellen, havrefras av hela kalaset big_smile

Jag hade samma problem med min Civic, men där visade det sig vara kopplingsvätskan som hade tagit slut.

Hoj!


Sök