23 juli 2012
Trådstartare
Var idag iväg och köpte en beg. bil hos en bilhandlare här i stan.
Kollar upp den och skatten är betald i juni och den står som i trafik senast på fredagen. Bra tänker jag och räknar bort skatteinbetalningen för detta år, då den redan är gjord.
Åker idag måndag och köper bilen och allt är frid och fröjd och kör hem. Kommer hem och kikar på Transportstyrelsens hemsida om allt är frid och fröjd där och ser då att bilen står som avställd från och med idag (då jag hämtade bilen).
Får tag på bilsäljaren via telefon och vill dubbelkolla så att den är påställd nu, så man inte kör olagligt.
Frågar även vart skatteinbetalningen tagit vägen nu när den blev avställd och vem som får räkningen nu när den ställs på igen.
Svaret är självklart, jag får hem den inbetalningen i min brevlåda. Det visste jag redan.
Förklarade att det var fult gjort att ställa av bilen samma dag som jag skulle hämta den. Till saken hör att de fick in bilen i tisdags, de skulle gå genom den och rekonda den innan de ville sälja den till mig. Så det blev en snabb affär för dem.
Så anledningen att han ställde av den idag för att sedan ställa på den igen är väldigt enkel, han ville ha lite extra kosing i fickan.
Dock så kommer jag aldrig att göra någon affär med honom igen och kommer aldrig rekommendera någon annan att göra affär med denna bilfirma.
Visst, en bilhandlare kan inte ha en massa påställda bilar i affären, det förstår jag fullt och väl. Men att ställa av den samma dag som kunden skall hämta bilen, det är enkom för att tjäna en extra peng på bilen.
Man skall väl inte förvånas att en bilhandlare gör så här, men det är fan inte snyggt.
Detta drog genast ner en bilaffär som kunde känts bra. Jaja, man fick i alla fall den bilen som vi ville ha!