3578
Sök

Öppet sportluftfilter till 940 LTT är det värt?

258 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej, tänkte köpa ett öppet filter till min 940 LTT och undrar om den här är bra så som det står i beskrivningen :
http://www.scstyling.com/bmc-oppet-spor … 15693.aspx
Eller den här är överdrivet för en sån bil, om man vill ha nu kvalitet?
Finns andra varianter skriv gärna/länka.!

Mvh Kalle

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
24 juli 2012
#2
Bara ett öppet filter ger inget mer än att du kommer höra dumpventilen. Suger du in varmluft så förlora du hk istället. Så ordentlig avskärmning behövs.

Liten intressant video om öppet filter.  http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

A.Sörman
1 299 Inlägg
24 juli 2012
#3
Helt okej Bmc.Aem.Jr. där har du några som är okej men skulle föredra Aem eller Bmc

JR får man vara jäkligt försiktig när man skruvar ditt då det lätt blir ett hål vid slangklämman = trasig lmm om man har otur.


629 Inlägg
24 juli 2012
#4
Rspeter skrev:
Bara ett öppet filter ger inget mer än att du kommer höra dumpventilen. Suger du in varmluft så förlora du hk istället. Så ordentlig avskärmning behövs.

Liten intressant video om öppet filter.  http://www.youtube.com/watch?v=gCi2yo4UqPI

Lite ot, men kolla 2:20, han tafsar på killen längst till höger :s

För att vara ontopic: Kör själv med BMC filter, och min LMM lever än så länge..

Mröh

258 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#6
Ja då vet jag att BMC och andra som det skrev är bra. Då vet jag vad jag ska gå på smile
Var inte ute efter effekt men lite efter dumpventilen, och att inte förstöra LMM oc
h vevhuset osv.
Tack för svaren!

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.

948 Inlägg
25 juli 2012
#7
körde i flera år med ett sånt öppet bmc filter i min 940t 97:a utan några problem och ett tips är försök att få dit nått mer fäste så att inte filtret hänger löst

jobbar påre
751 Inlägg
25 juli 2012
#8
men grejen är att du kommer säkerligen tappa effekt om du inte skärmar av filtret från värme.. behöver inte vara nå speciellt.. en plåt som lägger på den sida om filtret som är mot motor... sen drar du friskluftsintaget in framöver filtret..

hade öppet på min V50 T5.. de märktes att filtret var där. bilen vart lite tamare med originalfilter. dvs. hämmad


Smålänning
7 883 Inlägg
25 juli 2012
#9
Originalfiltret är fullt tillräckligt stort för att inte vara en bromskloss under typ 300 hk.

Jag kör det i min bil, helt enkelt för att burken är klar med avskärmning och kalluftintag från fabrik. Skönt att slippa lite av dumpens pysande också smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

179 Inlägg
25 juli 2012
#10
Jag körde ett annat filter när jag hade orginalturbon, ej avskärmat eller så, o min insugstemp med orginal intercooler låg på ca 27-33 grader under körning med 0.85 bars ladd.

Dvs inte högt.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

1 146 Inlägg
25 juli 2012
#11
jag har kört på  http://sv.bsr.se/products/4900700/ tycker den är helt okej men nu ska man byta till en som är bättre smile



Sök