3456
Sök

Projekt: Ford Pickup 1947 (budget)

60 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#61
TenZer skrev:
Ska det ned en sidventilare nu eller blir det cheva 6an? roll

Hehe med tanke på hur sidventilarn ser ut så lär den inte hamna i en bil på ett bra tag... big_smile men jag har den kvar för framtida pyssel..

Så det kommer att bli Cheva 6a... cool

GandalfNilsson skrev:
fantastiskt kul bygge måste ja säga! tycker de kvittar vikken motor de blir i den där, den ska nog va glad att den kommer få rulla på vägarna igen wink

Tackar tackar!lol


Praise the lower'ed
210 Inlägg
9 juni 2010
#62
Hur går det för dig med detta projekt ? smile

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131

Asfaltskonstnär
15 Inlägg
9 juni 2010
#63
det här var ju jättespännande:D är det sommarlov nu ?


1 051 Inlägg
9 juni 2010
#64
Tuff lastbil/pickup tongue Premunation algd på dnena gamle jänkarn big_smile


60 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#65
Härligt att ni gillart! Det går mycket långsamt framåt... jag har det senaste pillat lite smått med att rostlaga det andra hytthörnet. Det är mycket jobb att få det som man vill.... wink
Jag letar också efter en växellåda att hänga efter V6an... Letar efter en Cheva TH700, men de växer inte på träd om man inte vill spendera för mycke.... 8)


60 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
#66
Nu är det dags för en liten uppdatering igen...
Det som har blivit gjort sen sist är rostlagning av bl.a. bakre vänster hytthörn och lite i förardörren.

Bortkapat... "bättre ta för mycket än för lite!"lollol
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4095.jpg

Påbörjad bakre plåt...
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4099.jpg

Nedre del...
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4117.jpg

Klart! (Ber om ursäkt för taskig bild... )
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4131.jpg

Förardörren fick sig en omgång, då den såg allmänt stukad ut...
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4132.jpg

Dom har skurit upp dörren invändigt för att kunna svetsa (!) fast gångjärnet... Trist metod.. sad
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4136.jpg

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4144.jpg

Urkapat och fixerat...
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4155.jpg

Fixat till en balkdel som får ersätta originalprofilen. Har punktat fast gängjärnet för att kunna få till placeringen av balken.
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4158.jpg

Det som blev över... wink
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4165.jpg

Sen hittade jag ett lite fynd i bilen... På förarsidans sätesunderdel satt de gamla skattemärkena... senaste var från 1960. Men det roliga är att samtliga från 1948 fanns med, med undantag från 1955 då den antagligen flyttade från Skaraborg till Älvsborg. (R till P registrering  8) )
http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4166.jpg


Tycker ni jag bildbajsar för mycket får ni säga till...  tonguewink


326 Inlägg
14 juni 2010
#67
just läst igenom tråden o tkr de ser skitbra ut hittills big_smile keep it up smile

70 Inlägg
14 juni 2010
#68
Fasiken så ballt.. big_smile Du snarare bildbajsar för lite.. wink


60 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#69
Lite mer gjort...lol

Jag har försökt få till gångjärnen i den sönderrostade dörren...
Inte helt lätt... tongue

Men efter en hel del mätande, svetsande, losskapande, svetsande igen, klämmande, svärande och lite svetsande igen... blev jag rätt nöjd cool

Bilder på processen ser ni nedan...

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4172.jpg

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4173.jpg

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4175.jpg

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4179.jpg

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4185.jpg

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4182.jpg

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4187.jpg


60 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#70
Dags för en update... Inte en dag för tidigt...  cool

Under början av hösten blev det inte mycke gjort på själva bilen men jag tog mig däremot tid till att skrota ner två donatorer... En 740 som tidigare har donerat bakaxel och en Astro som får donera motor och låda. Bakaxeln tog svärfar till sin Willyspickup.
Nu har jag dock börjat leka med motorplacering... Original växellådsbalk medförde att motorn hamnar väl långt fram så det blir en flytt av balken samtidigt som den byggs om för att passa mot växellådan. Balken ligger nu på bänken för en omgång från vinkelslipen...

Jag kommer också att behöva hitta eller bygga ny header för att komma runt rattaxeln. Några tips på detta?
Nästa steg blir att få motorn i rätt position och sedan bygga ett par fina motorfästen. Några tips här??

Bilder på det hela...

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/2010-09-15124611.jpg
Slipper se skrotet mer!

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/2010-09-11161440.jpg
Original värmepaketet får sig en översyn... Behöver trycktestas och anslutningarna behöver förmodligen lödas om.

/Simon

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/2010-10-06203052.jpg
Motorn i det främre läget, där jag har flyttat grenröret en cylinder bakåt ca 10cm för att se hur det skulle krocka med styrsnäckan. Slutsats: Jag behöver göra om grenröret...  wink

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/2010-10-07202234.jpg
Såhär ser växellådsbalken ut... Satt med 14 ilskna nitar....hmm Blir förflyttad ca 10cm bakåt.
Ser inte alls omöjlig ut att anpassa till en Th700.

http://i137.photobucket.com/albums/q206/Legendlime/IMG_4213.jpg
Kunde inte låta bli att slänga på huv och en skärm för att få lite feeeeling... lolcool


60 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
#71
För de få som undrar så lever projektet fortfarande... Dock inte denna tråden.
Intresserade kan klicka sig vidare...
http://www.ssra.org/ssra_forum/viewtopi … amp;t=6104

/S


www.LynxTalk.se
420 Inlägg
25 juli 2012
#72
Mycket trevligt projekt! Börjat läsa tråden på SSRA och kommer fortsätta följa den!

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!


Sök