3090
Sök

Hög- låg- passfilterinställning?

22 Inlägg
12 mars 2007
Trådstartare
Hejsan,
Har nyss satt in mitt Billjud, som består av en 12" baslåda samt 2x4" koaxi i fronten,
Detta driva av ett 4-knaligt steg som är 3 vägskopplat då. har hittat en del tips på hur inställningarna ska se ut, men inte direkt på hur det ska se ut i mitt fall.

LÄnken här nedan går till manualen på nätet, på sida 42 samt 60 ser ni hur det ser ut på slutsteget.
Har försökt lista ut lit em hjälp av den men vet fortfarande itne riktigt hur och vad det ska ställas in på vilken ratt.

http://www.mac-audio.de/recopdf/BDA1104145_EN.pdf

Vet inte hur jag länkar till ett specifikt sid nummer,men bara att leta sig fram:)
Är väldigt tacksam för svar, för att få ut maximalt av mitt ljud:)

"Jag körde på en lyktstolpe som jag inte blivit varse om, eftersom den skymdes av några människor..."

1 171 Inlägg
12 mars 2007
Om du har 4":are fram så behöver du förmodligen använda en lite högre delningsfrekvens mot basen. Dels för att 4":arna tappar i nivå mot lägre frekvenser men också för att avlasta dem från effekt så att systemets ljudtryckscapacitet förbättras.

Jag skulle testa med en frekvens på kanske 100-120Hz. Möjligtvis 150Hz. Du ställer helt enkelt in delningsfrekvensen för både högpass och lågpass till 120Hz tex. Sedan testar du att fasvända baselementet tex och se vilket som låter starkast/fylligast. Justera sedan nivåerna.

Om du tycker att det fattas i övre basen så prova en högre delningsfrekvens och upprepa fastestet och nivåjusteringen.

Det är ingen mening med att låta registrena överlappa varandra i någon större grad. Det blir bara problem utan välj ungefär samma delningsfrekvens på både låg och högpass.

Sök