mb_pucken skrev:
Datorn ville tydligen bara posta 1% av mitt inlägg så provar igen efter tangentsbordsbyte:P men berom ursäkt om de tfattas någon bokstav eller mellanslag då detta sett sina bästa dagar.
jag vet att vi brukar mäta varvtalsgivare med datorn på jobbet och påså vis få fram en typ av frekvens. dock är detta på vw och med deras egna datorer och program.
Börja med att skaffa ett kopplingschema över kontakten till styrdornet. kolla även så att du har konstant ström och tändningsström samt bra gjord till styrdornet.
ohm mät givare och kablar igenom att mäta via dom 2 kablarna som leder till givaren alt, givarna. vet ej vilket bör värde en givare ska ga men ska inte ha avbrott.
Lite spekulationer angående felsök och givafunktion.
Men efterssom varvtalsgivaren skickar en frekvens så bör den känna av givarskivan på något vis och antar då att den är magnetisk likt en abs givare. och den bör inte vara cambus styrd så då bör den ge signalen på elektrisk väg så den bör ju gå att mäta upp med multimeter.
jag antar att att styrdornet skickar ut en ström genom givaren och vidare tillbaka till styrdornet och där mäter av spänningen den får tillbaka. alltså om givaren är nära en "kugg" ett motstånd och signalspänning in i styrdornet. givaren långt från en kugg ger ett annat motstånd och signalspänning in i styrdornet.
spridarna kan du säkert ohm mäta och lika så kablarna mellan spridare och motorstyrdorn. Antar att spridarna öppnar och stänger med hjälp av elektromagnetism, vilket gör att även dom bör ha en matarspänning och den bör ju gå att mäta.
Dock misstänker jag att du behöver mäta den signalen med spridaren inkopplad då motorstyrdornet kan slå av den om den inte känner av att den finns.
Problemet är nog att spridarna öppnar flera ggr i sekunden...
Har du kollat felkoder föressten. kan finnas mycket intressant där.
Prova att mäta upp tändspolen och se så att den funkar. bör ju aven gå att mäta om det finns signalström dit och om kablarna är hela.