2650
Sök

Är mercedes bra bilar?

3 384 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjena! tänkt skaffa mig en vinter bil och låta min finare stå vintern som kommer.


Tänkte skaffa mig någon bilig bil och sett finns massor av dem för 4-7k, kör dugliga.

Tänkt köpa någon med automat , Hur är motorerna och Automaten på dem?


kollade efter biliga bmw, men den prisklassen finner man nästan bara skrotfärdiga.

Mvh!
Senast redigerat av Low (19 augusti 2012)


1 319 Inlägg
19 augusti 2012
#2
Lådorna håller grymt bra på gamla Mercedes, skottsäkra. Motorerna brukar också hålla riktigt bra.. Mercedes rullar långt. Går bilen bra när du provkör är det bara o köpa.

_----------'

3 384 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#3
sleepyoh skrev:
Lådorna håller grymt bra på gamla Mercedes, skottsäkra. Motorerna brukar också hålla riktigt bra.. Mercedes rullar långt. Går bilen bra när du provkör är det bara o köpa.

Är alla årsmodeller bra? tex 70 talare till 90? tongue


Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 augusti 2012
#4
Jag tror du gör rätt i att undvika BMW i den prisklassen, väl skötta Mercedes som säljes på grund av att ägaren lämnat in körkortet för att vara lite fördomsfull finns dock. Gamla pansarvagnar är det, besök gärna Youtube och titta på klippet där engelska TV-programmet Fifth Gear försöker ha ihjäl en gammal 300E!
http://www.youtube.com/watch?v=saV3hUUry-4

Nu hittade jag inte nästa del, men där lägger de en omgång dynamitgubbar på motorns grenrör och detonerar dessa. Motorn startar tyvärr inte efter det, men mekanikerna konstaterar senare att det beror på att några kablar brunnit upp: Rent fysiskt var fortfarande motorn ok!

Några saker är dock bra att veta, glapp i motorns kabelhärva var (ironisk nog med tanke på ovanstående) inte ovanligt och den lilla fyran 230e verkar av någon anledning lite känsligare än övriga motorer?

Likväl har min far en bekant som kört sin 230e sedan 1986 i snart 40.000mil utan problem, så "känslig" med W124-mått är inget att hänga upp sig vid.
Senast redigerat av Rquired (19 augusti 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 384 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
#5
Rquired skrev:
Jag tror du gör rätt i att undvika BMW i den prisklassen, väl skötta Mercedes som säljes på grund av att ägaren lämnat in körkortet för att vara lite fördomsfull finns dock. Gamla pansarvagnar är det, besök gärna Youtube och titta på klippet där engelska TV-programmet Fifth Gear försöker ha ihjäl en gammal 300E!
http://www.youtube.com/watch?v=saV3hUUry-4

Nu hittade jag inte nästa del, men där lägger de en omgång dynamitgubbar på motorns grenrör och detonerar dessa. Motorn startar tyvärr inte efter det, men mekanikerna konstaterar senare att det beror på att några kablar brunnit upp: Rent fysiskt var fortfarande motorn ok!

Några saker är dock bra att veta, glapp i motorns kabelhärva var (ironisk nog med tanke på ovanstående) inte ovanligt och den lilla fyran 230e verkar av någon anledning lite känsligare än övriga motorer?

Likväl har min far en bekant som kört sin 230e sedan 1986 i snart 40.000mil utan problem, så "känslig" med W124-mått är inget att hänga upp sig vid.

Det låter trevligt, " Mycket bil för pengarna". Rost och liknande kvittar ju, så länge det går genom besiktning, så länge den funkar bra i låda och motorn så är allt grönt för mig.

Men är osäker om man ska skaffa sig en till bil till vintern eller köra med min e36.. Man känner sig så skyldig på något sätt när man leker, men kan ju inte slita så himla mycket i lådan och så vidare? man behöver ju inte alls varva specielt mycket för att ha roligt. Sen kan man ju göra en oljebehanling innan vintern. Det är ju ingen ny bil direkt längre smile


Men men. Får se hur det blir. Otrligt rolig klipp, garva bra när han spotta ur all vatten!


2 401 Inlägg
19 augusti 2012
#6
Rquired skrev:
Jag tror du gör rätt i att undvika BMW i den prisklassen, väl skötta Mercedes som säljes på grund av att ägaren lämnat in körkortet för att vara lite fördomsfull finns dock. Gamla pansarvagnar är det, besök gärna Youtube och titta på klippet där engelska TV-programmet Fifth Gear försöker ha ihjäl en gammal 300E!
http://www.youtube.com/watch?v=saV3hUUry-4

Nu hittade jag inte nästa del, men där lägger de en omgång dynamitgubbar på motorns grenrör och detonerar dessa. Motorn startar tyvärr inte efter det, men mekanikerna konstaterar senare att det beror på att några kablar brunnit upp: Rent fysiskt var fortfarande motorn ok!

Några saker är dock bra att veta, glapp i motorns kabelhärva var (ironisk nog med tanke på ovanstående) inte ovanligt och den lilla fyran 230e verkar av någon anledning lite känsligare än övriga motorer?

Likväl har min far en bekant som kört sin 230e sedan 1986 i snart 40.000mil utan problem, så "känslig" med W124-mått är inget att hänga upp sig vid.

Del 2 smile

http://www.youtube.com/watch?v=d8eXlJKR … 46C7C88AD5


Gödseldräng
4 529 Inlägg
19 augusti 2012
#7
jag rekomenderar 200 motor 2.0 liters fyra
går billigare och håller bra mycket bättre än 230in

har haft bägge motorerna i 190isar och 2.0an lyckades jag inte få död på
den höll 2 vintrar och en sommar av ständigt varvstopp ungefär

det som tog död på den var när jag hoppade lite me den  spräckte oljetråget som förvisso sitter välldigt oskyddat på mercedes tyvär
men den gick fortfarande köra 1 mil hem utan olja ^^

så motorerna e lagom skottsäkra

ang automatlådorna sålänge dom e skötta me lite ny olja då o då håller dom
när dom börjar slarva me olja o service har dom en tendens te o börja hugga när den växlar villket brukar leda te ras framöver.

rost finns ju på alla bilar dock inte mer på en 80-90 tals merca än nån annan 124an brukar klara sig fint under där e framskärmar och nedre kanten på dörrarna värsta stället för rosten även bagageluckan
väl synliga ställen så inget man missar tongue


Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 augusti 2012
#8
Low skrev:
Rquired skrev:
Jag tror du gör rätt i att undvika BMW i den prisklassen, väl skötta Mercedes som säljes på grund av att ägaren lämnat in körkortet för att vara lite fördomsfull finns dock. Gamla pansarvagnar är det, besök gärna Youtube och titta på klippet där engelska TV-programmet Fifth Gear försöker ha ihjäl en gammal 300E!
http://www.youtube.com/watch?v=saV3hUUry-4

Nu hittade jag inte nästa del, men där lägger de en omgång dynamitgubbar på motorns grenrör och detonerar dessa. Motorn startar tyvärr inte efter det, men mekanikerna konstaterar senare att det beror på att några kablar brunnit upp: Rent fysiskt var fortfarande motorn ok!

Några saker är dock bra att veta, glapp i motorns kabelhärva var (ironisk nog med tanke på ovanstående) inte ovanligt och den lilla fyran 230e verkar av någon anledning lite känsligare än övriga motorer?

Likväl har min far en bekant som kört sin 230e sedan 1986 i snart 40.000mil utan problem, så "känslig" med W124-mått är inget att hänga upp sig vid.

Det låter trevligt, " Mycket bil för pengarna". Rost och liknande kvittar ju, så länge det går genom besiktning, så länge den funkar bra i låda och motorn så är allt grönt för mig.

Men är osäker om man ska skaffa sig en till bil till vintern eller köra med min e36.. Man känner sig så skyldig på något sätt när man leker, men kan ju inte slita så himla mycket i lådan och så vidare? man behöver ju inte alls varva specielt mycket för att ha roligt. Sen kan man ju göra en oljebehanling innan vintern. Det är ju ingen ny bil direkt längre smile


Men men. Får se hur det blir. Otrligt rolig klipp, garva bra när han spotta ur all vatten!

Bra att någon hittade del två med!

Allt beror på hur du behandlar bilen, men man kan ha väldigt roligt vintertid utan att slita på bilen och en rostskyddsbehandling kommer bilen må bra av oavsett. Men tillhör du de som tycker det är roligt att träffa saker, buskör på olämpliga platser, stå på varvstopp, växla med full gas och dumpa kopplingen och liknande destruktiva metoder kanske du skall köpa en risig bil?

Många verkar köpa vinterbilar lika mycket för att ta död på dem som för körningen i sig tyvärr. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 augusti 2012
#9
Härligt att du startade den här tråden, då slapp jag:)
Tänkte också testa en merca som vinterbil i år, fast en diesel.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

3 384 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
Low skrev:
Rquired skrev:
Jag tror du gör rätt i att undvika BMW i den prisklassen, väl skötta Mercedes som säljes på grund av att ägaren lämnat in körkortet för att vara lite fördomsfull finns dock. Gamla pansarvagnar är det, besök gärna Youtube och titta på klippet där engelska TV-programmet Fifth Gear försöker ha ihjäl en gammal 300E!
http://www.youtube.com/watch?v=saV3hUUry-4

Nu hittade jag inte nästa del, men där lägger de en omgång dynamitgubbar på motorns grenrör och detonerar dessa. Motorn startar tyvärr inte efter det, men mekanikerna konstaterar senare att det beror på att några kablar brunnit upp: Rent fysiskt var fortfarande motorn ok!

Några saker är dock bra att veta, glapp i motorns kabelhärva var (ironisk nog med tanke på ovanstående) inte ovanligt och den lilla fyran 230e verkar av någon anledning lite känsligare än övriga motorer?

Likväl har min far en bekant som kört sin 230e sedan 1986 i snart 40.000mil utan problem, så "känslig" med W124-mått är inget att hänga upp sig vid.

Det låter trevligt, " Mycket bil för pengarna". Rost och liknande kvittar ju, så länge det går genom besiktning, så länge den funkar bra i låda och motorn så är allt grönt för mig.

Men är osäker om man ska skaffa sig en till bil till vintern eller köra med min e36.. Man känner sig så skyldig på något sätt när man leker, men kan ju inte slita så himla mycket i lådan och så vidare? man behöver ju inte alls varva specielt mycket för att ha roligt. Sen kan man ju göra en oljebehanling innan vintern. Det är ju ingen ny bil direkt längre smile


Men men. Får se hur det blir. Otrligt rolig klipp, garva bra när han spotta ur all vatten!

Bra att någon hittade del två med!

Allt beror på hur du behandlar bilen, men man kan ha väldigt roligt vintertid utan att slita på bilen och en rostskyddsbehandling kommer bilen må bra av oavsett. Men tillhör du de som tycker det är roligt att träffa saker, buskör på olämpliga platser, stå på varvstopp, växla med full gas och dumpa kopplingen och liknande destruktiva metoder kanske du skall köpa en risig bil?

Många verkar köpa vinterbilar lika mycket för att ta död på dem som för körningen i sig tyvärr. smile

Nae du, jag tillhör inte den kategorin smile Förra vintern körde jag med e36an och hade roligt även att den är automat låda. behövde aldrig köra "skiten ur den", hade kanske max 3k varv ibland, låter lite men gick otrolig fint ändå körde lätt att få breställ smile

Är ju ingen större värde på bilen ändå, typ 20k? dock lagt på lika mycket.  Tanken var från början att den ska bli framtida vinterkärran när man skaffar sig en Större/finare bmw på sommaren smile

Att lägga närmare 10k på en annnan bil är kanske dumt, kanske man ska hålla i sparbössan smile


3 384 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#11
marwin_of_sweden skrev:
Härligt att du startade den här tråden, då slapp jag:)
Tänkte också testa en merca som vinterbil i år, fast en diesel.

Tänkte köpa en merca -76 från en bilhandlare, men när man öppna huven var det ett rott bo i säkringslådan lol


OPEL!
22 Inlägg
22 augusti 2012
#12
har en w124 300d 24v-95a med automat, asd diff och är besiktad mars ut 8000kr

ring för mer info 0730575206

Opel Ett Sätt Att Ha Det Bra!


Sök