3362
Sök

Bmw 750 e32 avgasvärden

257 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Hejsan. Bytte precis till mig en 750 och provade besikta den igår. Fick nerslag på för högt hc (484) pch lambda 1.04. Är lite orolig att katten börjar ge sig men då nån som vet vad man kan kolla först? Har aldrig haft så höga värden förr.
Senast redigerat av Beaverus (22 augusti 2012)

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 augusti 2012
För hög avgasvärden tyder på att motorn går fett, kolla på lambdasonden men en diagnos på BMW kan vara hjälpsam.
Hur är det med stift, luftfilter, olja, hur är det med servicen? när är den gjort?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
22 augusti 2012
alain skrev:
För hög avgasvärden tyder på att motorn går fett, kolla på lambdasonden men en diagnos på BMW kan vara hjälpsam.
Hur är det med stift, luftfilter, olja, hur är det med servicen? när är den gjort?

tyvärr fel bilen går snålt inte fett  hög lambda=snål gång låg lambda= fet gång

men i övrigt håller jag med dig ang stift och allt

kolla även efter läckor i avgassystemet

Kör fort så hinner inget hända...

242 Inlägg
22 augusti 2012
Hc är ju oförbränt kolväte (Bensin eller Olja)
att lambdan visar snålt kan vara avgasläckade eller att den missar på någon cylinder men fett går den inte.

går bilen bra f.ö? inga tydliga missar, ryker, luktar? drar den olja?

257 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Den gick riktigt fint tills för en kvartsen då den hoppade in i linkahem. Så ska kolla lite felkoder ikväll. Den lultar tyskt men inte mycket värre än andra tyska bilar brukar hmm funderar på om det kan vara stp complete system cleanet som skickade den i linkahem hmm

257 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Kan tillägga att jag satte dit k&n insatsfilter innan besiktningen. Stift och spolar skulle varit byty och oljan ser fräch ut men med tanke på hc-värdet tror jag att jag tänker byta ändå.

141 Inlägg
24 augusti 2012
Vanligt fel på M70, motorn i 750.

"Höga avgasvärden är ett problem som är vanligt förekommande. En teori är att orsaken till problemet ligger hos motorns värmeutveckling. Vid hög belastning blir motorn så pass varm att oljans smörjande egenskaper försämras. Detta i samband med slarv med inkörning, val av billig olja och överskridna serviceintervall leder till slitage på kolvringarna. Något som leder till att olja slinker in i förbränningsutrymmet och ger upphov till höga avgasvärden och nedsatt kompression"

/ Autopower

257 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
Lite det jag misstänkte. Synd att det är så trångt att komma åt stiften. Tänkte man kanske skulle göra ett komptest men får nog vänta med det tills någon med väldigt små händer hälsar på :p

257 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
Nån som vet var man kan komma över en verkstadshandbok till henne då inte ens heins har nån?

Sök