3442
Sök

Frågor om Audi A4 1,8T

274 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#1
hej. jag kan börja med att fråga om det finns någon som skruvat mycket på desssa motorer som kan dom väldigt bra som kan svara på trimfrågor och som man kan "diskutera" med, eller om jag ska ösa upp en roman av grejer jag funderat över här?

mvh lätt kunnig.


2 400 Inlägg
28 augusti 2012
#2
Almqvisst skrev:
hej. jag kan börja med att fråga om det finns någon som skruvat mycket på desssa motorer som kan dom väldigt bra som kan svara på trimfrågor och som man kan "diskutera" med, eller om jag ska ösa upp en roman av grejer jag funderat över här?

mvh lätt kunnig.

Lusläs denna sedan återkommer du med ett par frågor (om det behövs) smile

http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=


274 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#3
Nybergrobin skrev:
Almqvisst skrev:
hej. jag kan börja med att fråga om det finns någon som skruvat mycket på desssa motorer som kan dom väldigt bra som kan svara på trimfrågor och som man kan "diskutera" med, eller om jag ska ösa upp en roman av grejer jag funderat över här?

mvh lätt kunnig.

Lusläs denna sedan återkommer du med ett par frågor (om det behövs) smile

http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=

Tack ska du ha! ska göra de (:


274 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#4
Har läst tråden, mycket bra tråd! Detta är då vad jag tänkte byta.

Turbo
LMM
IC
Grenrör
Främre delen av avgassystemet

Vad behövs bytas mer runt om ?

Sitter ferritas rostfria sportsystem på nu från flex och bakåt.

Vad rekomenderas för grejer?

vad för turbo? lmm? ic osv.

har ett litet hum men vill höra från någon seriös med erfarenhet smile


215 Inlägg
29 augusti 2012
#5
Almqvisst skrev:
Har läst tråden, mycket bra tråd! Detta är då vad jag tänkte byta.

Turbo
LMM
IC
Grenrör
Främre delen av avgassystemet

Vad behövs bytas mer runt om ?

Sitter ferritas rostfria sportsystem på nu från flex och bakåt.

Vad rekomenderas för grejer?

vad för turbo? lmm? ic osv.

har ett litet hum men vill höra från någon seriös med erfarenhet smile

Kul.

Jag har precis ett kit från 034 på ingående. Det blir en GT28RS :-)

Vad har du för effektmål ?

Vad har du tänkt köra med för koppling ?
Senast redigerat av damn_fast (29 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

274 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#6
tänkte inte gå så väldigt högt i effekt faktiskt tänkte mig 250 eventuellt (: antar att de kittet är lite väl isåfall ;D koppling har jag inte funderat på så mycket än tongue förslag?
Senast redigerat av Almqvisst (29 augusti 2012)


215 Inlägg
29 augusti 2012
#7
Har du 160 orginal ?

Då blir det helt okej ökning upp till 250hk.

Är det en K04 du är ute efter ?

Samma spool som en K03 men möjlighet att hålla trycket ända till varvstopp.

Angående kopplingen, kanske en DLI-0735 från DLI teknik kan vara något. Den håller för dina behov och mer.

SA781 från SPEC klarar också dina behov och ska vara mjuk och fin.
Senast redigerat av damn_fast (29 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

274 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#8
tanken är att kunna använda bilen som bruksbil så inga skyhöga effektmått. men att ha grejjer som tål mer än vad jag har så att man inte plågar bilen genom å köra till affären lixom tongue


274 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#9
damn_fast skrev:
Har du 160 orginal ?

Då blir det helt okej ökning upp till 250hk.

Är det en K04 du är ute efter ?

Samma spool som en K03 men möjlighet att hålla trycket ända till varvstopp.

ja en k04 verkar helt okej för mina mål. bilen är chippad för tillfället och ligger på (enligt bsr)196 kusar (: erfarenhet av dessa? (:


215 Inlägg
29 augusti 2012
#10
Almqvisst skrev:
damn_fast skrev:
Har du 160 orginal ?

Då blir det helt okej ökning upp till 250hk.

Är det en K04 du är ute efter ?

Samma spool som en K03 men möjlighet att hålla trycket ända till varvstopp.

ja en k04 verkar helt okej för mina mål. bilen är chippad för tillfället och ligger på (enligt bsr)196 kusar (: erfarenhet av dessa? (:

Jag har ingen erfarenhet av BSR eller K04. Jag har kört chippat på min K03s i några mil en då landade det på ca 220HK och 320NM.

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

274 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#11
damn_fast skrev:
Almqvisst skrev:
damn_fast skrev:
Har du 160 orginal ?

Då blir det helt okej ökning upp till 250hk.

Är det en K04 du är ute efter ?

Samma spool som en K03 men möjlighet att hålla trycket ända till varvstopp.

ja en k04 verkar helt okej för mina mål. bilen är chippad för tillfället och ligger på (enligt bsr)196 kusar (: erfarenhet av dessa? (:

Jag har ingen erfarenhet av BSR eller K04. Jag har kört chippat på min K03s i några mil en då landade det på ca 220HK och 320NM.

okej då hade du en TS då (: ? 180 orginal?


215 Inlägg
29 augusti 2012
#12
Almqvisst skrev:
damn_fast skrev:
Almqvisst skrev:

ja en k04 verkar helt okej för mina mål. bilen är chippad för tillfället och ligger på (enligt bsr)196 kusar (: erfarenhet av dessa? (:

Jag har ingen erfarenhet av BSR eller K04. Jag har kört chippat på min K03s i några mil en då landade det på ca 220HK och 320NM.

okej då hade du en TS då (: ? 180 orginal?

190 orginal enligt regbeviset.

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

274 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#13
damn_fast skrev:
Almqvisst skrev:
damn_fast skrev:

Jag har ingen erfarenhet av BSR eller K04. Jag har kört chippat på min K03s i några mil en då landade det på ca 220HK och 320NM.

okej då hade du en TS då (: ? 180 orginal?

190 orginal enligt regbeviset.

aha okej (: vad kör du med för chip då ?


215 Inlägg
29 augusti 2012
#14
Almqvisst skrev:
damn_fast skrev:
Almqvisst skrev:
okej då hade du en TS då (: ? 180 orginal?

190 orginal enligt regbeviset.

aha okej (: vad kör du med för chip då ?

Jag lämnade tillbaka det då jag blev sugen på så mycket mer.

Mjukvaran kom från PromoTech

Jag hoppas mina nya grejer dyker upp från 034 denna vecka big_smilebig_smilebig_smile
Senast redigerat av damn_fast (29 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

274 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#15
damn_fast skrev:
Almqvisst skrev:
damn_fast skrev:

190 orginal enligt regbeviset.

aha okej (: vad kör du med för chip då ?

Jag lämnade tillbaka det då jag blev sugen på så mycket mer.

Mjukvaran kom från PromoTech

okej vad har du för planer då ?


215 Inlägg
29 augusti 2012
#16
Almqvisst skrev:
damn_fast skrev:
Almqvisst skrev:
aha okej (: vad kör du med för chip då ?

Jag lämnade tillbaka det då jag blev sugen på så mycket mer.

Mjukvaran kom från PromoTech

okej vad har du för planer då ?

Planerna är att skruva på turbon som är en GT28RS, tillhörande TIP och spridarna. Sedan fixa ny mjukvara.

Sedan nästa år vet jag inte. Skulle vara kul att gå vidare nästa år och byta stakar och att slänga på en hög hk ytterliggare men då blir det så dyrt.

Andra fälgar nästa också, kör omkring med orginal nu som inte är så snygga.
Senast redigerat av damn_fast (29 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

274 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#17
damn_fast skrev:
Almqvisst skrev:
damn_fast skrev:

Jag lämnade tillbaka det då jag blev sugen på så mycket mer.

Mjukvaran kom från PromoTech

okej vad har du för planer då ?

Planerna är att skruva på turbon som är en GT28RS, tillhörande TIP och spridarna. Sedan fixa ny mjukvara.

Sedan nästa år vet jag inte. Skulle vara kul att gå vidare nästa år och byta stakar och att slänga på en hög hk ytterliggare men då blir det så dyrt.

spännande å se vad du hamnar på för hk tongue projekttråd?


215 Inlägg
29 augusti 2012
#18
Almqvisst skrev:
damn_fast skrev:
Almqvisst skrev:
okej vad har du för planer då ?

Planerna är att skruva på turbon som är en GT28RS, tillhörande TIP och spridarna. Sedan fixa ny mjukvara.

Sedan nästa år vet jag inte. Skulle vara kul att gå vidare nästa år och byta stakar och att slänga på en hög hk ytterliggare men då blir det så dyrt.

spännande å se vad du hamnar på för hk tongue projekttråd?

Så fort första steget är klart med turbo och mjukvara så tänkte jag lägga mig på kanske 270-280hk.
Vågar inte/vill inte mer då jag kör orginalstakar.

Med nya stakar så kan man låta turbon ladda mer och då finns möjligheter på en bra bit över 300hk.
Kanske 350-360hk men då krävs förstås annan bensinpump och grenrör.

Det blir dock ganska så dyrt att lägga till på andra sidan 300hk gränsen med en 1.8T.

För mycket pengar nedlagt och man kan lika gärna byta bil.
Men det finns inte så många 4WD modeller med den effekten som har samma kvalitetskänsla som Audi har.
Senast redigerat av damn_fast (29 augusti 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

274 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
#19
damn_fast skrev:
Almqvisst skrev:
damn_fast skrev:

Planerna är att skruva på turbon som är en GT28RS, tillhörande TIP och spridarna. Sedan fixa ny mjukvara.

Sedan nästa år vet jag inte. Skulle vara kul att gå vidare nästa år och byta stakar och att slänga på en hög hk ytterliggare men då blir det så dyrt.

spännande å se vad du hamnar på för hk tongue projekttråd?

Så fort första steget är klart med turbo och mjukvara så tänkte jag lägga mig på kanske 270-280hk.
Vågar inte/vill inte mer då jag kör orginalstakar.

Med nya stakar så kan man låta turbon ladda mer och då finns möjligheter på en bra bit över 300hk.
Kanske 350-360hk men då krävs förstås annan bensinpump och grenrör.

ja man ska ha bra ekonomi om man gör allt på en gång tongue



Sök