3367
Sök

Skillnad på S80 2.4 och S80 2.4

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
God jul. Jag går nu i tankarna att införskaffa mig ännu en S80 till samlingen. Jag ska ha den till långpendlig då jag har fått nytt jobb och vill inte slita på mina befintliga bilar. Jag funderar på om det är skillander i skatt och försäkring på 2.4 140 hk och 2.4 170 hk för vad jag har förstått det som så är det samma motor och drivlina fast med olika inställning i någon styrbox.

Är det bedre att köpa en 2.4 140 hk och chippa upp till 188 hk blir skatt och försäkring då lägre  än om man köper en 170 hk. Bilen skall jag ha så länge den går utan att kosta för mycket så chippkostnaden på 3,5k behöver vi inte räkna med.

Down n`out
514 Inlägg
2 september 2012
köp en 170hk om det är pga hästkrafter du inte vet vilken du skall välja för några 48hk i effektökning kommer du inte få av ett chip. Försäkring och skatt kan jag inte tro skiljer så mycket.
Senast redigerat av skjortan (2 september 2012)

Down n`out

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
skjortan skrev:
köp en 170hk om det är pga hästkrafter du inte vet vilken du skall välja för några 48hk i effektökning kommer du inte få av ett chip. Försäkring och skatt kan jag inte tro skiljer så mycket.

Varför köper man då en 140 hk om inte skatt och försäkring skilljer mycket underligt.

Down n`out
514 Inlägg
2 september 2012
Billigare i inköp? någon som inte bryr sig om att bilen är fruktansvärt slö utan bara vill ta sig från A-B, kanske drar mindre?

Down n`out

3 354 Inlägg
2 september 2012
skjortan skrev:

medtanke på att 140hk motorn och 170hk motorn är samma i s80 så kan man få 188hk i båda. är en elektronisk strypning som skiljer
Senast redigerat av Seth (2 september 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
skjortan skrev:
Billigare i inköp? någon som inte bryr sig om att bilen är fruktansvärt slö utan bara vill ta sig från A-B, kanske drar mindre?

140 hk motorn har en högre förbrukning än vad 170 hk motorn har enligt egen erfarenhet. Pris skillnaden är obefintlig

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Seth skrev:
skjortan skrev:

medtanke på att 140hk motorn och 170hk motorn är samma i s80 så kan man få 188hk i båda. är en elektronisk strypning som skiljer

Går det att strypa av på egen hånd^?

3 354 Inlägg
2 september 2012
volvosugisrules skrev:
Seth skrev:
skjortan skrev:

är du haj på att fixa med chippning och sånt så.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Seth skrev:
volvosugisrules skrev:
Seth skrev:

är du haj på att fixa med chippning och sånt så.

Lite kunskaper har jag men saknar utrustning som krävs tyvärr.

233 Inlägg
2 september 2012
skjortan skrev:

Jag åker idag en v70 med 2,4 170hk Bilen är slö det händer absolut ingenting under tretusen varv men den går mycket billigt normal körning till jobbet 1,5mil ca 0,88 kall motor långkörning runt 0,7

Audi frälst

Sök