3112
Sök

Honda Civic vei 1.5 vtec går ryckigt på 2000-2500 varv

441 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#1
Hej var och skaffade mig en lite Honda Civic 1.5 vtec 93 årsmodell, när jag var och provade den så gick den bra. Sen på vägen hem började den gå lite ryckigt på 2000 - 2500 varv. Men efter det så kommer kraften igen. Den är helt okej på omgången. Och det går det går att varva ut på tomgång. Så undrar vad det kan vara ? Och min motor lampa lös efter 180 km. Efter det så stannade jag motorn och sedan startade igen då slocknade lampan. Så undrar vad det kan vara. För övrigt går den bra.. Lambdan är tydligen byt på den. Tacksam för svar


111 Inlägg
7 september 2012
#2
kan va tändstiften tändkablar routern ?


441 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#3
740_Racing skrev:
kan va tändstiften tändkablar routern ?

Men då hade den ju gått ryckigt hela tiden


1 217 Inlägg
7 september 2012
#4
Hur är ditt oljetryck?  Vill minnas att v-techen aktiveras via oljetrycket uppe i varv (dock inte så lågt som 2000varv).
Tänkte att du kanske har för högt tryck eller något som orsakar ditt problem.


441 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#5
Bullet--- skrev:
Börja med att kolla upp vad larmkoden var.
sen kan det vara bra att veta att vtec-e (inte vtec) motorerna aktiverar sin vtec vid 2500 rpm, rätt vanligt att det blir lite ryckigt eller ojämnt om du pendlar mellan dom varven på en vägsträcka.

Var kollar jag det ?


441 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#6
Bullet--- skrev:
Börja med att kolla upp vad larmkoden var.
sen kan det vara bra att veta att vtec-e (inte vtec) motorerna aktiverar sin vtec vid 2500 rpm, rätt vanligt att det blir lite ryckigt eller ojämnt om du pendlar mellan dom varven på en vägsträcka.

Men när vtec kommer in så går den hur bra som helst


441 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#7
Bullet--- skrev:
Min0lta skrev:
Bullet--- skrev:
Börja med att kolla upp vad larmkoden var.
sen kan det vara bra att veta att vtec-e (inte vtec) motorerna aktiverar sin vtec vid 2500 rpm, rätt vanligt att det blir lite ryckigt eller ojämnt om du pendlar mellan dom varven på en vägsträcka.

Men när vtec kommer in så går den hur bra som helst

Så den går dåligt inom hela varvtalsregistret innan vtec?

Du kollar larmen genom att bygla en grön 2-stifts kontakt vid ecun som hänger löst, sen slår du till tändningen och motorlampan blinkar i snabba och långsamma pulser. långsam för tiotal, snabba för ental. När du väl fått fram vad det är för larmkod så är det bara att googla det.

Asså den går ryckigt vid 2000 till 2.500 sen efter det så går den normalt även när vtec kickar in. Okej då ska jag kolla upp det ,smile


92 Inlägg
8 september 2012
#8
Du kör på för låga varv wink


441 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
#9
jag fick felsökt min civic i går och det visade en felkod 48 "heated oxygen sensor" = lambda så provade jag nollställde jag felkoderna, så körde jag en bra runda och felkoden kom ej tebax, men den ville inte sluta rycka .. men nu i morse så körde jag en runda igen, och då börja motorlampan lysa igen! så fick jag felkod 48 igen så då måste lambdan vara kass ?


6 631 Inlägg
14 september 2012
#10
Lambdasond kod får du till 90% tillbaka bara när du startar motorn kall.

Byta den.

De/Dem

441 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
#11
Bullet--- skrev:
Jodå, lambdan är kass, fått samma larm på min prelude.
Men se till att köpa en original eller liknande kvalitet. Undvik billiga som biltema tex då dom går sönder efter ett par månader.

okej ja. det blir att köpa ny smile



Sök