2676
Sök

Platta bas? eller bas i små lådor

267 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
tja har en peugeot 206 rc, o tänkte fixa en baslåda i skuffen. Funderar på att höja golvet, kan göra det ca 18 cm, så att jag kan ( gömma) basen, för behöver ha utrummet i bagaget...
så vet nån någon bra bas som behöver en liten volym mängd? tänkte använda en 10-12 tummare helst och gömma slutsteget där under med, hoppas ni förstår vad jag menar....

rostskyddsmålare

Das vas das das
179 Inlägg
14 september 2012
Jag skulle helt köra på denna bas http://www.ljudstudion.se/hertz-12-bas- … -112.aspx.
Och detta steg http://www.ljudstudion.se/hertz-he2-2ch … c-486.aspx
Sen är det ju vad du har för budget ??
Har själv kört med Hertz ett tag nu och dom är i mitt tycke riktigt prisvärda....

Mvh danne

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

742 Inlägg
15 september 2012
Mycket bättre att gå på en mindre bas och få till en riktig låda än en stor bas och en felaktig låda! 8" Basarna idag är så pass bra! Och tex 2st sånna får du lätt plats med utan att försöka hitta någon platt bas! Liten lådvolym=Högt avstämt! Spelar ingen roll om basen klarar av en låda på 8l då den kanske bara spelar ner till 45hz då! Basen spelar ingen roll alltid lådvolymen som styr avstämningen! 1st 8" Ska ha ca 28liter för att spela bra och djupt, en 12" ca 65-70liter och det börjar bli stort om du bara ska ha den 18cm tjock!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

452 Inlägg
15 september 2012
AndrAAx skrev:
Mycket bättre att gå på en mindre bas och få till en riktig låda än en stor bas och en felaktig låda! 8" Basarna idag är så pass bra! Och tex 2st sånna får du lätt plats med utan att försöka hitta någon platt bas! Liten lådvolym=Högt avstämt! Spelar ingen roll om basen klarar av en låda på 8l då den kanske bara spelar ner till 45hz då! Basen spelar ingen roll alltid lådvolymen som styr avstämningen! 1st 8" Ska ha ca 28liter för att spela bra och djupt, en 12" ca 65-70liter och det börjar bli stort om du bara ska ha den 18cm tjock!

eehh say what??

Så det du menar är att ALLA 12" basar skall ha 70 liter för att spela???
Tar jag bara ett exempel som Hertz HX300 så eldar du upp den ganska omgående med 70 liter volym
och lite mos i steget. Du ger verkligen helt fel information och dessutom som en i "branchen" som skall kunna
lite mer än en garaget medlem........

Mvh Mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

16 197 Inlägg
15 september 2012
Stor låda med stor port ger hög verkningsgrad. Dvs man behöver inte ha så mycke effekt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

742 Inlägg
16 september 2012
Stor låda med stor port ger hög verkningsgrad. Dvs man behöver inte ha så mycke effekt.

Kunde inte sagt det bättre själv! wink

16 197 Inlägg
16 september 2012
Fast de de har ju blivit nån trend att man ska ha små Jävla lådor på man måste ösa in typ 2000 watt i en bas för att de ens  ska spela.

742 Inlägg
16 september 2012
Team_Bilradiohuset: Förklara gärna varför en stor låda eldar din Hertz bas! En 60-70liters låda med en avstämning på ca 30-35hz ska fungera till alla basar som tål den specade effekten! En avstämd låda på 45-50hz, då eldar man basar!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
16 september 2012
När man bestämmer vilken lådtypsom passar en så är det som en triangel med följande hörn->

Hög verkningsgrad
Hög effekttålighet
Rak frekvensgång

Det går inte få en låda som har allt, när det ena minskar så ökar det andra. Därför finns det INTE något som heter optimal låda!

Just hertzbasarna med min erfarenhet har usel mekanisk effekttålighet i stora lådor.

Med vänlig hälsning,//Björn
Senast redigerat av dbakuten (16 september 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 september 2012
evilaudio skrev:
Fast de de har ju blivit nån trend att man ska ha små Jävla lådor på man måste ösa in typ 2000 watt i en bas för att de ens  ska spela.

Fast ni med rejäla lådor matar ju fortfarande in 2000+ i era wink

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 september 2012
Jo men så händer det lite grejer då åxå....
Senast redigerat av ExtraKim (16 september 2012)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

16 197 Inlägg
16 september 2012
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

Fast ni med rejäla lådor matar ju fortfarande in 2000+ i era wink

skillnaden är att vi spelar rätt MYCKE högre oxå.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 september 2012
Haha självfallet, retas lite.
Men det finns ju faktist basar som spelar på bra i små lådor med inte alltför mycket effekt smile

Avstängd
1 714 Inlägg
Gladen Audio
2 388 Inlägg
18 september 2012
germ424 skrev:
tja har en peugeot 206 rc, o tänkte fixa en baslåda i skuffen. Funderar på att höja golvet, kan göra det ca 18 cm, så att jag kan ( gömma) basen, för behöver ha utrummet i bagaget...
så vet nån någon bra bas som behöver en liten volym mängd? tänkte använda en 10-12 tummare helst och gömma slutsteget där under med, hoppas ni förstår vad jag menar....

Min röst går till Hertz ES250 eller ES300 beroende på om du vill ha 10" eller 12" bas, bägge låter bra till allround musik i sluten låda och bör klara dina måttkrav på låda, samt de kostar inte en förmögenhet.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

267 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
okej, ska kika på dom

rostskyddsmålare

Sök