3583
Sök

Diffad bakaxel, en drivaxel.

99 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#1
Tjena,
har svettsdiffad bakaxel men ena drivaxeln är slut..

Så min fundering är, går det att köra med EN drivaxel eller kommer det inte gå? tongue
Med tanke på att den är diffad så lär den ju driva endå?! Eller?


Refined
1 770 Inlägg
22 september 2012
#2
De går fint, å de spinner lätt smile

99 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#3
Men hur mycket vågar man pressa bilen då?
Så inte den andra ryker för att den får för mycket "kraft" typ tongue


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
22 september 2012
#4
Hur länge förväntar du dig att en svetsdiffad baxaxel med en drivaxel ska hålla? tongue Du lär ju inte kunna pressa den som om den vore hel smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

99 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#5
haha jo det kan ju stämma tongue  Men om jag kör som folk så borde det hålla ett tag?


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
22 september 2012
#6
Sliter inte svetsdiff rätt bra på grejorna? Har själv aldrig kört med det men har flera kompisar som gör det titt som tätt och det verkar hålla en helg ungefär smile Så det är väl svårt att säga... Beroende på hur mycket tur du har så kommer du kanske 100 meter eller 100 kilometer big_smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

99 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#7
Nja det sliter på drivaxlar och sånt men jag har kört över en månad nu, och nu för nån helg sen så gick drivknuten åt helvette tongue Det beror väll på hur man svetsar tror jag tongue


449 Inlägg
22 september 2012
#8
bilen kommer dra åt nått håll vid gaspådrag ... jävligt mycket..

Full Fart Spar Tid!!!

99 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#9
Ja det har du nog rätt i. Jag får prova är ju inte värre än att sätta tillbaka den om det är drygt att köra. tongue


449 Inlägg
22 september 2012
#10
ja prova du.. det kommer spinna iallafall.. he he he

Full Fart Spar Tid!!!

1 230 Inlägg
22 september 2012
#11
satan i gatan vad bilen orkar iallafall wink tyckte inte den drog så jävla mycket vid gaspådrag smile eller ja det drog ju men inte så jävla farligt smile)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
22 september 2012
#12
Exell skrev:
Tjena,
har svettsdiffad bakaxel men ena drivaxeln är slut..

Så min fundering är, går det att köra med EN drivaxel eller kommer det inte gå? tongue
Med tanke på att den är diffad så lär den ju driva endå?! Eller?

Varför inte skaffa en drivaxel????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 september 2012
#13
Vettemannen skrev:
Exell skrev:
Tjena,
har svettsdiffad bakaxel men ena drivaxeln är slut..

Så min fundering är, går det att köra med EN drivaxel eller kommer det inte gå? tongue
Med tanke på att den är diffad så lär den ju driva endå?! Eller?

Varför inte skaffa en drivaxel????

/Benny

Nu vet jag inte vad det är för typ av axel men det kan ju vara så att det blev omöjligt p.g.a en stor jävla hög med påsvetsat material? smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

767 Inlägg
22 september 2012
#14
Det går köra med en drivaxel men bakaxeln kommer vilja vrida sig ganska rejält. Du märker ganska fort hur mycket du kan gasa med den. Lugn körning är inga problem och det är inte klumpen eller drivaxeln som kommer ta stryk.

Det är vanligt att drivaxlarna går sönder om man inte svetsat diffen så drivaxlarna sitter helt rakt in i klumpen.

När du byter drivaxel så borra och gänga en M8 gänga i centrum på axeln i samma längd som splinesen är. Den blir lite starkare då "rör" tål mer påfrestning än solida ämnen.
När axeln sen går av tar man bara en m8 gängstång och skuvar in i biten som sitter kvar i klumpen och slår ut den med slaghammare.

Då går bytet av axeln väldigt smidigt och man behover inte plocka ur klumpen ur axeln.


Fri fart för ett fritt folk!
14 134 Inlägg
23 september 2012
#15
skulle inte köra med en drivaxel för bilen blir mer eller mindre helt idiotisk på vägen..

min 740turbo som var helt orginal iof 98:ans Ft spis och låda men den gick loss på 4:ans växel dessutom så flyger bilen åt ett håll vid gaspådrag och vid motorbroms åt andra hållet med andra ord rätt farlig på vägen

Kör fort så hinner inget hända...

99 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#16
Det gick inte att köra med en drivaxel tongue Glömde bort att drivaxeln håller ihop navet och hjullagret så allt särade sig och jag tappade hela navet, så däcket flög åt helvete tongue haha



Sök