3191
Sök

Volvo 740 Turbo bygge på G B230FT från 940

Volvo galen R freak ;D
334 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74905/74905-35174f77a3bf5237e85fcc6ab55cef2a.jpg
Guldbox från 940 LTT

Hej gäller då min röda 740 som jag ska köpa en B230FT motor nu under Okt månad och dessa boxar från 940 ltt"guldbox" men vill gärna få lite tips om trimning 250-300hk hade jag tänkt börja med och vill veta vilket chip jag ska andvända och sitter en 531 topp och en H eller K Kam "ägaren är osäker på vilken av dom som sitter på".

Min tanke va att köra med en 16T eller en 19T med gröna spridare och chippade boxar borde man komma en bit på??? Tacksam för tips och givet så ska en diff köpas en aussie locker diff e Torsediff med ZF vxl wink
Senast redigerat av Turbo_Krille87 (1 oktober 2012)

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 oktober 2012
#2
GUldboxen kan du slänga i huvet på nån tongue bara onödig skit om du inte ska upp över 300 hk gränsen om du frågar mig.

19t, 3" avgas
V-h-k kamaxel
465cc spridare 3" lmm
å runt 1.2-1.5 bars laddtryck så har du dina runt 280-300hk.

Dock behöver du bättre koppling i så fall å räkna runt 4000kr för de kalaset.

Har du M46 växelåda på 740in kan du slänga den åt skogen också för vridmomentet från en 300hk motor rensar dreven på dom där lådorna rätt omgående.


vikingchip ecomax lirar ihop med dom bitarna


Volvo galen R freak ;D
334 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#3
Xuri skrev:
GUldboxen kan du slänga i huvet på nån tongue bara onödig skit om du inte ska upp över 300 hk gränsen om du frågar mig.

19t, 3" avgas
V-h-k kamaxel
465cc spridare 3" lmm
å runt 1.2-1.5 bars laddtryck så har du dina runt 280-300hk.

Dock behöver du bättre koppling i så fall å räkna runt 4000kr för de kalaset.

Har du M46 växelåda på 740in kan du slänga den åt skogen också för vridmomentet från en 300hk motor rensar dreven på dom där lådorna rätt omgående.


vikingchip ecomax lirar ihop med dom bitarna

Tack för tipset då vet jag hur jag ska göra med guldboxen då men den andra boxen ska jag behålla på bilden va? som jag skrev ska köra med ZF vxl så det håller att köra wink

Volvo galen R freak ;D
334 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#4
Turbo_Krille87 skrev:
Xuri skrev:
GUldboxen kan du slänga i huvet på nån tongue bara onödig skit om du inte ska upp över 300 hk gränsen om du frågar mig.

19t, 3" avgas
V-h-k kamaxel
465cc spridare 3" lmm
å runt 1.2-1.5 bars laddtryck så har du dina runt 280-300hk.

Dock behöver du bättre koppling i så fall å räkna runt 4000kr för de kalaset.

Har du M46 växelåda på 740in kan du slänga den åt skogen också för vridmomentet från en 300hk motor rensar dreven på dom där lådorna rätt omgående.


vikingchip ecomax lirar ihop med dom bitarna

Tack för tipset då vet jag hur jag ska göra med guldboxen då men den andra boxen ska jag behålla på bilden va? som jag skrev ska köra med ZF vxl så det håller att köra wink

Säg mig vilken styrbox jag ska köra med då? Vill gärna veta så mkt som möjligt så jag inte köper på mig saker i onödan och hur mkt pallar stakar och kolvar i en FT motor org?

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 oktober 2012
#5
vet inte vilken box 962 kommer från men lite nyare 940 har startspärr så de är inte säkert bilen startar om du har orginal chippet i men om du plockar bort org chippet å ersätter med trim så funkar de utan startspärren.

Org stakar å kolvar orkar 300 hk utan problem. jag körde org kolvar i min med 374hk.

jag bytte till h-profil bara för jag tänkte bygga värre men ändrade rätt fort riktning för bilen blev så jävla seg med lastbilsturbo.



Sök