2955
Sök

Motorras, byte av motor? s40 t4 -00/-01

6 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej! är ny här och har lite frågor ang. min s40 t4 -00/-01
Det är så att drivhjulet(?) till kamremmen hoppade av på nå jävla vis när jag körde med den efter en vecka i min ägo. Och jag antar att ventiler och kolvar är körda, verkstan sa att dom aldrig har sett nåt liknande... hur som helst så hade jag tänkt att köpa en ny motor då det skulle bli alldeles för dyrt om verkstan skulle fixa det där.
Frågan lyder då hur ska jag gå till väga med motorbytet? Är färsking med motorbyte men jag har lite kunskap om motorer ändå, plus att jag har kunniga kompisar med garage, motorlyft etc. Men det kanske räcker med att bara byta topp?

Kom gärna med förslag, har hittat en begagnad motor för 4000:- medans en begagnad topp kostar 2-3000:-

Tack på förhand smile mvh måns

443 Inlägg
1 oktober 2012
#2
Jag skulle satsa på en ny motor. Troligtvis är inte bara ventilerna körda utan också kolvarna i och med att det är ventlierna och kolvarna som slagit ihop. Om nu drivhjulet hoppade at måste det ha en anledning. Bilen är kanske tattarskruvad sen innan och då är det ju lika bra att skippa den här motorn då du inte vet vad som mer är tattarskruvat.

6 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#3
reeLay skrev:
Jag skulle satsa på en ny motor. Troligtvis är inte bara ventilerna körda utan också kolvarna i och med att det är ventlierna och kolvarna som slagit ihop. Om nu drivhjulet hoppade at måste det ha en anledning. Bilen är kanske tattarskruvad sen innan och då är det ju lika bra att skippa den här motorn då du inte vet vad som mer är tattarskruvat.

okej, ja det känns som en bättre idé faktiskt smile
nåt specielt man ska tänka på vid motorbyte? nån som har erfarenhet av just s40, om man ska lyfta ur den underifrån eller från ovan?

Tänkte även byta kamrem direkt på "nya" motorn, är det enkelt att göra själv?

443 Inlägg
1 oktober 2012
#4
Vad gäller s40 har jag ingen aning vad gäller att lyfta ur motorn.
Kamremsbytet är oftast väldigt lätt, speciellt nu när du redan har motorn utanför bilen. Definitivt någonting du kan göra själv

6 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#5
reeLay skrev:
Vad gäller s40 har jag ingen aning vad gäller att lyfta ur motorn.
Kamremsbytet är oftast väldigt lätt, speciellt nu när du redan har motorn utanför bilen. Definitivt någonting du kan göra själv

okej vad bra, tack för hjälpen! smile hoppas någon kan besvara min fråga ang. själva bytet

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 oktober 2012
#6
Att lyfta ur motorn på en S40 tar 40minuter, inte avancerad motorteknik alltså... flyttar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

6 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#7
torpis skrev:
Att lyfta ur motorn på en S40 tar 40minuter, inte avancerad motorteknik alltså... flyttar.

okej, vad bra då! tack så mycket för upplysningarna smile

6 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
#8
bumpar lite... Undrar bara om det behövs nå special verktyg för att byta motor?
Var iväg och köpte en begagnad härom dagen och då fick jag med hela framvagnen, så jag tänkte lossa på allt för det är väl ingen ide att byta hela den. Men växellåda och sånt är väl lika bra att behålla?

Som sagt har jag aldrig bytt motor förut och det ser jävligt knepigt ut... Antar att man måste lyfta upp den också?

Tack på förhand smile


Sök