3042
Sök

Ej fungerande instrument Volvo 745 16v -88

70 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tjena, har ramlat över en 745:a som jag fick gratis. Bilen är i rätt bra skick i övring, endast ett kopplingsbyte behövder för att få den körklar.

Men nu är det såhär, och nu lär många skriva "Sök på forumet innan du skapar ny tråd!!" i ren ilska, men jag har verkligen sökt, och inte hittat någon med samma fenomen (stavning?) som mig: Inget fungerar i mätarhuset förutom klockan och belysningen! Alla kablar sitter där dom ska, inget ärjbildning i någon utav kontaktstyckerna häller och alla säkringar i bilen är hel.

Jag vet att problem med mätarna är vanliga fel på 740, vilket jag erfarat själv. Men inte ens någon kontrollampa lyser när jag vri på tänningsläget! Alla lampor är hel, jag har kontrollerat. Och jag har till och med stoppat dit ett mätarhus från min gamla 740 16v som jag vet att alla mätare fungerade på, till och med, hör och häpna, bränslemätaren fungerade! Men med det mätarhuset fungerade inte ens belysningen! Skulle verkligen behöva hjälp och råd på vad/vart jag skall felsöka, för att köra utan allting är inte speciellt kul..

Tack på förhand, Ziinkas!


70 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#2
Det måste ju finnas någon som vet något?! Har besiktning på onsdag så jag måste iaf få igång hastighetsmätaren åt minstonde!! Hjälp!


Forummoderator
26 351 Inlägg
12 oktober 2012
#3
Dum fråga, men jag antar du har kollat säkringarna till att börja med?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

70 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#4
Mack skrev:
Dum fråga, men jag antar du har kollat säkringarna till att börja med?

Ja det har jag, enda säkringen som jag hittade trasig (som jag hoppats på va den) va till bakrutetorkaren/spolningen hmm


Forummoderator
26 351 Inlägg
13 oktober 2012
#5
Ziinkas skrev:
Mack skrev:
Dum fråga, men jag antar du har kollat säkringarna till att börja med?

Ja det har jag, enda säkringen som jag hittade trasig (som jag hoppats på va den) va till bakrutetorkaren/spolningen hmm

Och du har mätt fram att mätarhuset verkligen får ström?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

70 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#6
Jag vet inte vad som kan vara felet, har fått all belysning att funka i original mätarhus nu (förutom kontrollampor vid tänningsläge) och att klockan går felfritt. Jag provade som sagt att byta till ett mätarhus där jag vet att ALLT funkar som det ska i, men i den funka inte ens belysningen. Får lite smått panik..


Forummoderator
26 351 Inlägg
13 oktober 2012
#7
Lyser inte ens laddlampan så får du ju ingen laddning heller till batteriet, så där har du ju också ett problem i så fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

70 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#8
Bilen laddar helt perfekt, den laddar strax över 14. Det konstiga är att när bilen inte laddar tillräckligt (innan varvat upp motorn lite) så lyser inte laddlampan men när man gasar till och den börjar ladda över 14 så börjar den att lysa?! Och ändå så får den laddning som den ska.. Hela elen på bilen verkar ju spöka tamef*n sad


Forummoderator
26 351 Inlägg
13 oktober 2012
#9
Ziinkas skrev:
Bilen laddar helt perfekt, den laddar strax över 14. Det konstiga är att när bilen inte laddar tillräckligt (innan varvat upp motorn lite) så lyser inte laddlampan men när man gasar till och den börjar ladda över 14 så börjar den att lysa?! Och ändå så får den laddning som den ska.. Hela elen på bilen verkar ju spöka tamef*n sad

Eh..brukar ju vara tvärtom..när motorn är igång och generatorn ger klen laddning så brukar ju lampan lysa..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

70 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#10
Ja de är just det jag blir så brydd på.. är de mörkt ute och jag har takbelysningen på så lyser den halvklent, sen vri man igång bilen och det lyser lika klent, sen varvar man upp den lite och då click* så börjar allt lysa i det sken det ska, men då tänds även laddlampan. så nu har jag plockat ur laddlampan när jag vet att den laddar som den ska. skitbil...


Forummoderator
26 351 Inlägg
13 oktober 2012
#11
Ziinkas skrev:
Ja de är just det jag blir så brydd på.. är de mörkt ute och jag har takbelysningen på så lyser den halvklent, sen vri man igång bilen och det lyser lika klent, sen varvar man upp den lite och då click* så börjar allt lysa i det sken det ska, men då tänds även laddlampan. så nu har jag plockat ur laddlampan när jag vet att den laddar som den ska. skitbil...

Mycket handlar om handhavande också, så skyll inte allt på bilen..
Låter ju som nåt generalstrul med nån jordning nånstans tycker jag. Kollat över allt alla jordningar är bra?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 319 Inlägg
13 oktober 2012
#12
Mack skrev:
Ziinkas skrev:
Ja de är just det jag blir så brydd på.. är de mörkt ute och jag har takbelysningen på så lyser den halvklent, sen vri man igång bilen och det lyser lika klent, sen varvar man upp den lite och då click* så börjar allt lysa i det sken det ska, men då tänds även laddlampan. så nu har jag plockat ur laddlampan när jag vet att den laddar som den ska. skitbil...

Mycket handlar om handhavande också, så skyll inte allt på bilen..
Låter ju som nåt generalstrul med nån jordning nånstans tycker jag. Kollat över allt alla jordningar är bra?

Det skulle jag börja med. Kolla alla jordpunkter. Innanför vänster innerskärm, från batteriet, motorns jordning, allt du kan hitta.

_----------'

70 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#13
Där har du rätt, kan ju inte påstå att dom som hade den innan va seriös med den stackars bilen.. Du skulle sett inkopplingen av en voltmätare som dom kopplat in och pressat fast bredvid cigguttaget. Har försökt hitta felande jordpunkter men utan resultat, men tänkte ta mig tid imorgon när det är ljust och allt och verkligen söka igenom det noga.


70 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#14
sleepyoh skrev:
Mack skrev:
Ziinkas skrev:
Ja de är just det jag blir så brydd på.. är de mörkt ute och jag har takbelysningen på så lyser den halvklent, sen vri man igång bilen och det lyser lika klent, sen varvar man upp den lite och då click* så börjar allt lysa i det sken det ska, men då tänds även laddlampan. så nu har jag plockat ur laddlampan när jag vet att den laddar som den ska. skitbil...

Mycket handlar om handhavande också, så skyll inte allt på bilen..
Låter ju som nåt generalstrul med nån jordning nånstans tycker jag. Kollat över allt alla jordningar är bra?

Det skulle jag börja med. Kolla alla jordpunkter. Innanför vänster innerskärm, från batteriet, motorns jordning, allt du kan hitta.

Ska slå en kik på det där imorgon, kanske är dålig kontakt där helt enkelt. Men jag tycker det är konstigt att belysningen och klockan funkar om de skulle vara jordfel.


Forummoderator
26 351 Inlägg
13 oktober 2012
#15
Ziinkas skrev:
sleepyoh skrev:
Mack skrev:

Mycket handlar om handhavande också, så skyll inte allt på bilen..
Låter ju som nåt generalstrul med nån jordning nånstans tycker jag. Kollat över allt alla jordningar är bra?

Det skulle jag börja med. Kolla alla jordpunkter. Innanför vänster innerskärm, från batteriet, motorns jordning, allt du kan hitta.

Ska slå en kik på det där imorgon, kanske är dålig kontakt där helt enkelt. Men jag tycker det är konstigt att belysningen och klockan funkar om de skulle vara jordfel.

Dom kanske jordas någon annanstans?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

70 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#16
Kan väl tänkas vara så också! Gu va jag hatar bil-el, jag är verkligen inte rätt person för felsökning. Jag får hoppas de är något simpelt fel på det hela.


70 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#17
Efter att ha rivit runt i elen idag så har jag bara gjort massa steg tillbaka i mina poblem.. Dom hade skarvat och grejjat som några riktiga tattare bakom mätarhuset. Så jag återställde det som det skulle vara, utan massa bonndragna kablar etc.. Men det blev inte bättre kan jag säga, snarare tvärt om. Nu när jag slår på lyset så belysningen i mätarhuset går igång så börjar Helljusindikatorn, OD indikatorn och båda blinkersidikatorerna i mätarhuset att lysa konstant. Nä jag slår på helljus så slocknar den indikatorn, när jag lägger i OD'n så slocknar den etc.. Sen när jag monterar in det andra 16v mätarhuset som belysningen vägrar funka på så uppkommer ej det här fenomenet men blikers, helljus och OD lampor funkar som dom ska. jag blir helt yr på allt det här, suck..


Forummoderator
26 351 Inlägg
13 oktober 2012
#18
Låter som att det är något riktigt knas med kabelmattan då..surt sa räven.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

70 Inlägg

Sök