2850
Sök

Volvo 740 GL -91 (Regina) Låg/ojämn tomgång

Large Cap
1 816 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#1
Har en 740 GL -91 med pendlande/låg tomgång, oftast mellan 400-800 rpm. Ibland om man ska iväg från ett rödljus eller annat stopp så känns det som att motorn näst intill håller på att dö, den hackar liksom till. Annars känns den som en 740 ska gå på högre varv osv.

Har felsökt lite själv, sprutat startgas runt insuget och kollat vakumslangar. Har även gjort rent vevhusventelationen och hela den historien. Klicket från spjällhuset hörs kan jag tillägga.

Tomgången blir bättre (!?) när man drar ut vakumslangen till bränsletrycksregulatorn. Då lägger den sig på ett jämt varvtal på ca 800-900 rpm.

Har inga felkoder heller.

Behöver som sagt lite hjälpt med felsökningen!

Roboo
12 oktober 2012
#2
Tjena.. På min 92ans 740 var det tomgångsmotorn. Jag fick en 2a på besiktningen när de skulle testa avgasvärdena då den pendlade för mycket vid 2500varv.

|Make Low Not War|
119 Inlägg
12 oktober 2012
#3
kollat lmm?

Tailored Squad | same ambition different style

Large Cap
1 816 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#4
Roboo skrev:
Tjena.. På min 92ans 740 var det tomgångsmotorn. Jag fick en 2a på besiktningen när de skulle testa avgasvärdena då den pendlade för mycket vid 2500varv.

Okej! Har rengjort tomgångsmotorn och felsökt så den fungerar som den ska.

alex47 skrev:
kollat lmm?

Reginasystemet använder sig inte utav en lmm. Istället är det map-sensor på dessa och använder sig utav tryck- och tempgivare smile

Kan även tillägga att varvräknaren ibland kan få fnatt. Kan dö till och från när man står stilla, alltså låga varv. Är det hallgivaren som spökar då?

Mr White
1 072 Inlägg
12 oktober 2012
#5
Westergren skrev:
Roboo skrev:
Tjena.. På min 92ans 740 var det tomgångsmotorn. Jag fick en 2a på besiktningen när de skulle testa avgasvärdena då den pendlade för mycket vid 2500varv.

Okej! Har rengjort tomgångsmotorn och felsökt så den fungerar som den ska.

alex47 skrev:
kollat lmm?

Reginasystemet använder sig inte utav en lmm. Istället är det map-sensor på dessa och använder sig utav tryck- och tempgivare smile

Kan även tillägga att varvräknaren ibland kan få fnatt. Kan dö till och från när man står stilla, alltså låga varv. Är det hallgivaren som spökar då?

Låter som hallgivaren..Så där vart 945a förra helgen sen dog den bara..Bytte hallgivaren sen vart den som ny igen smile


Large Cap
1 816 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#6
vullen skrev:
Westergren skrev:
Roboo skrev:
Tjena.. På min 92ans 740 var det tomgångsmotorn. Jag fick en 2a på besiktningen när de skulle testa avgasvärdena då den pendlade för mycket vid 2500varv.

Okej! Har rengjort tomgångsmotorn och felsökt så den fungerar som den ska.

alex47 skrev:
kollat lmm?

Reginasystemet använder sig inte utav en lmm. Istället är det map-sensor på dessa och använder sig utav tryck- och tempgivare smile

Kan även tillägga att varvräknaren ibland kan få fnatt. Kan dö till och från när man står stilla, alltså låga varv. Är det hallgivaren som spökar då?

Låter som hallgivaren..Så där vart 945a förra helgen sen dog den bara..Bytte hallgivaren sen vart den som ny igen smile

Blev varvräknaren eller bilen som ny? wink

Mr White
1 072 Inlägg
12 oktober 2012
#7
Westergren skrev:
vullen skrev:
Westergren skrev:
Roboo skrev:
Tjena.. På min 92ans 740 var det tomgångsmotorn. Jag fick en 2a på besiktningen när de skulle testa avgasvärdena då den pendlade för mycket vid 2500varv.

Okej! Har rengjort tomgångsmotorn och felsökt så den fungerar som den ska.


Reginasystemet använder sig inte utav en lmm. Istället är det map-sensor på dessa och använder sig utav tryck- och tempgivare smile

Kan även tillägga att varvräknaren ibland kan få fnatt. Kan dö till och från när man står stilla, alltså låga varv. Är det hallgivaren som spökar då?

Låter som hallgivaren..Så där vart 945a förra helgen sen dog den bara..Bytte hallgivaren sen vart den som ny igen smile

Blev varvräknaren eller bilen som ny? wink

Båda givetvis smile


Large Cap
1 816 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#8
vullen skrev:
Westergren skrev:
vullen skrev:

Låter som hallgivaren..Så där vart 945a förra helgen sen dog den bara..Bytte hallgivaren sen vart den som ny igen smile

Blev varvräknaren eller bilen som ny? wink

Båda givetvis smile

Åfan! Får köpa hem en ny hallgivare och hoppas på det bästa då smile

Large Cap
1 816 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#9
Tog bort och rengjorde hallgivarens kontaktstift nyss men utan resultat. Lär man köpa en ny eller ska det räcka med att göra rent stiftet för att märka skillnad?

Roboo
12 oktober 2012
#10
Westergren skrev:
Roboo skrev:
Tjena.. På min 92ans 740 var det tomgångsmotorn. Jag fick en 2a på besiktningen när de skulle testa avgasvärdena då den pendlade för mycket vid 2500varv.

Okej! Har rengjort tomgångsmotorn och felsökt så den fungerar som den ska.

alex47 skrev:
kollat lmm?

Reginasystemet använder sig inte utav en lmm. Istället är det map-sensor på dessa och använder sig utav tryck- och tempgivare smile

Kan även tillägga att varvräknaren ibland kan få fnatt. Kan dö till och från när man står stilla, alltså låga varv. Är det hallgivaren som spökar då?

Jag provade också att rengöra och smörja tomgångsmotorn, trodde inte att den var trasig men det var den ändå.

Annars har jag inga tips förutom de som är skrivna i tråden.

Large Cap
1 816 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#11
Roboo skrev:
Westergren skrev:
Roboo skrev:
Tjena.. På min 92ans 740 var det tomgångsmotorn. Jag fick en 2a på besiktningen när de skulle testa avgasvärdena då den pendlade för mycket vid 2500varv.

Okej! Har rengjort tomgångsmotorn och felsökt så den fungerar som den ska.

alex47 skrev:
kollat lmm?

Reginasystemet använder sig inte utav en lmm. Istället är det map-sensor på dessa och använder sig utav tryck- och tempgivare smile

Kan även tillägga att varvräknaren ibland kan få fnatt. Kan dö till och från när man står stilla, alltså låga varv. Är det hallgivaren som spökar då?

Jag provade också att rengöra och smörja tomgångsmotorn, trodde inte att den var trasig men det var den ändå.

Annars har jag inga tips förutom de som är skrivna i tråden.

Märkte du någon skillnad om du hade motorn igång och sedan drog ut kontakten till tomgångsmotorn?

|Make Low Not War|
119 Inlägg
12 oktober 2012
#12
Westergren skrev:
Tog bort och rengjorde hallgivarens kontaktstift nyss men utan resultat. Lär man köpa en ny eller ska det räcka med att göra rent stiftet för att märka skillnad?

finns det ingen som du kan låna av bara för att se om det verkligen är den? känns kanske dumt att köpa en ny om du inte är 100% säker att det är den som felar?(:

Tailored Squad | same ambition different style

Roboo
15 oktober 2012
#13
Westergren skrev:
Roboo skrev:
Westergren skrev:
Roboo skrev:
Tjena.. På min 92ans 740 var det tomgångsmotorn. Jag fick en 2a på besiktningen när de skulle testa avgasvärdena då den pendlade för mycket vid 2500varv.

Okej! Har rengjort tomgångsmotorn och felsökt så den fungerar som den ska.


Reginasystemet använder sig inte utav en lmm. Istället är det map-sensor på dessa och använder sig utav tryck- och tempgivare smile

Kan även tillägga att varvräknaren ibland kan få fnatt. Kan dö till och från när man står stilla, alltså låga varv. Är det hallgivaren som spökar då?

Jag provade också att rengöra och smörja tomgångsmotorn, trodde inte att den var trasig men det var den ändå.

Annars har jag inga tips förutom de som är skrivna i tråden.

Märkte du någon skillnad om du hade motorn igång och sedan drog ut kontakten till tomgångsmotorn?

Ja, drog jag ur kontakten så sjönk tomgången till ca 500varv.

Hade jag kontakten i så låg den normalt men pendlade ytterst lite. Hade jag lite gas på så pendlade den mer ju högre varvet vart fram tills 3000varv, då betedde den sig normalt över det.


Sök