3566
Sök

Volymen sjunker vid hög hastighet?

19 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
Jag har en stereo med bluetooth funktion och en baslåda med 2 10" på 300W och 2 6*9 på 120W och jag har märkt att någonting konstigt händer när jag kommer upp i hastighet med bilen. Om jag står still och pratar med bilen igång så fungerar allt utmärkt men när jag kommer upp i runt 100km/h så måste jag sitta och skrika och jag hörs knapt iaf. Efter att jag kom på det så har jag även märkt att volymen på musik också sjunker lite när jag ökar i hastighet.

Någon som har en ide vad det kan vara?

19 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Ingen som har några tips?

5 119 Inlägg
22 oktober 2012
förstog inte riktigt men det kan ju vara så att däck, motor och vindbrus ökar vilket gör att allt annat ljud överröstas? så gör det till viss del i min bil och alla andra jag provat. dessa ljud är ofta väldigt dåva och monotona vilket gör att dom inte behöver höras så mycket för att störa och överrösta högre ljud som musik och tal m.m.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

19 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Jag trodde det också när jag lyssnade på musik men hur högt jag låter för andra när jag pratar i mobilen via bluetooth borde inte ha med andra ljud att göra för stereon har brusredigering?

27 Inlägg
23 oktober 2012
De där med att volymen sjunker,en kompis har liknande. Men för han är det en inställning på stereon

1 534 Inlägg
23 oktober 2012
Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men vissa bilar har det inställt så att volymen ÖKAR vid HÖGRE hastighet och SJUNKER vid LÄGRE hastighet.

Brukar vara en inställning som heter svolym..
Den "kompenserar" vägljudet som uppstår genom att höja volymen vid högre farter..

1 523 Inlägg
24 oktober 2012
Det är en helt naturlig "åkomma" som beror på vägljud och ändrade tryckförhållanden i kupén.

Sök