Vintertid 2012 – nu är det dags!Natten till 27e/28e oktober är det återigen dags att gå tillbaka till vintertid, den tid som vikipettrarna kallar normaltid. För mig är det årets värsta dag. Vi ställer tillbaka klockan en timme och åstadkommer på så sätt en effekt av mörkare eftermiddagar och kvällar. När det är som värst, i den mörkaste vintern är det många skolbarn som inte har någon som helst ledig tid med dagsljus utomhus.
Rent tekniskt ska klockorna, kl 03.00 på natten mot 2012 10 27/28 ställas tillbaka en timme så att klockan blir 02.00. De flesta moderna klockor och datorer sköter detta helt automagiskt, men vi som sköter sajter som drivs med t.ex. WordPress, kan behöva ställa om tidszonen manuellt, från GMT+2 till GMT+1.
Jag avundas ryssarna, som i år hoppar över återgången till vintertid och passar på att ändra sin normaltid så att de får ljusare kvällar året om.
För er som inte vill ställa om klockan såg jag just den här smarta uppfinningen. Fast det vete tusan om det är mindre förvirrande egentligen:
Nu får vi leva med vintertid från under natten 27/28 oktober till söndag 31 mars 2013 är det dags att dra fram klockan en timme igen och gå tillbaka till sommartid.
Era dator, mobiltelefonner och automatiska klockor kommer att ändra av sig själv.
Men! tänk att om ca 60 dagar är dagarna och nätterna lika långa, därefter gå vi mot längre dagar.