3564
Sök

Opel rekord -82 Laddar dåligt?

629 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
Hej,
Köpt mig en rekord -82 som vinterbil, och efter att ha ägt denna i ca 3-4 månader har jag märkt att den laddar dåligt.
Har voltmeter i bilen (samt mätt med riktigt instrument) och mäter man på tomgång över + och - på batteriet så visar den ca 12.8 volt (med lysena på).
Stänger jag av lysena så visar den 13.5.

Har bytt kol och laddrelä, detta hjälpte ej.
Igår så såg jag på voltmetern att den slutade ladda helt, och bilen dog på lokala ica parkeringen :@.
Men laddade upp batteriet när jag kom hem och nu funkar det som vanligt igen och den laddar cirka 12 - 13 volt när man kör med den.

Är det generatorn som är kass eller kan det vara något annat galet?

Mröh

21 761 Inlägg
4 november 2012
Kolla att generatorremmen är bra spänd och inte slirar, se sedan till att både batterikablar och generatorkablar sitter ordentligt och inte har en massa oxid/ärg i anslutningarna. Ta loss alla dessa kablar och undersök+rengör.

När du har fixat allt så startar du motorn och låter halvljuset vara påslaget, mät nere på generatorn vilken spänning det visar där. Är spänningen åtminstone 13,5 V eller mer så gör du en jämförande mätning på batteripolerna för att se eventuell skillnad. Bör inte skilja mer än typ 0,2 V. smile

Vilket tomgångsvarvtal har motorn ungefär?
Senast redigerat av Drönirettab (4 november 2012)

629 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
Remmen är spänd och ny så det är det ej smile.

Ska kika på vad generatorn skickar ut, antar du menar om det finns något spänningsfall till batteriet?
Tror inte kablarna ser så dåliga ut, men ska plocka bort dem och kolla imorgon!
Tomgången ligger högt på 1200rpm så att den är låg är det nog ej.

Ju fler strömförbrukare man slår på (lysen , cupefläkt , stereo etc) desto sämre laddar den.

Mröh

21 761 Inlägg
4 november 2012
Det är eventuellt spänningsfall jag är ute efter, stämmer bra det. smile

Så länge tomgången ligger över tex 800 varv så borde de flesta växelströmsgeneratorer kunna ge tillräckligt mycket ström för att klara av halvljuset, det tycker iaf jag är rimligt. Även en "fjuttig" 1,7 liters modell av Rekord ska tydligen ha 55 A generator enligt Yourex.se, om det stämmer så ska den absolut kunna ge ström.

Sök