3276
Sök

Vad krävs för 7000 varv på B19?

139 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag sitter och planerar ett turbo-bygge på en B19 som grund och jag undrar vad ni har för erfarenheter med vilka komponenter som måste bytas ut för att ha en rimlig gatu-hållbarhet på 1 bar och varvstopp på 7000 varv?

Jag vill ha en högvarvig motor för att hålla ner vridmomentet smile


866 Inlägg
7 november 2012
#2
Vadför ? B19 ? Kolvar, stakar, oljepump. Balansera vev och svänghjul. Men sen ska du gå den högvarviga vägen då är 16v toppen ett alternativ.

139 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#3
Det är för att den ska sitta i en 343 och jag vill bara av känslomässiga skäl använda B19, men det handlar också om att det är lättare att få upp varven med original-komponenter och de utbud av ventiler som finns på en B19 än ett större block. Vridmomentet vill jag hålla ner för att spara på drivlinan och målet är 300 hk! (vilket borde gå på 1,2 bar med nedanstående konfiguration)

Det jag kommit fram till hittills med mina uträkningar är att en K-kam med 48mm insug och 40mm utblås kommer ge effekt mellan 4500 och 7000 varv, mattas av vid 6600 men då räknar jag med att turbon håller upp effekten upp till varvstoppen och med rätt val av hus även hjälpa till lite tidigare i registret

Det är också en kostnadsfråga och hur man än vrider och vänder på det så är 8 ventiler billigare än 16 ventiler!


KHRacing
7 november 2012
#4
du får inte glömma att räkna på kolvhastigheten....

139 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#5
Kolvhastigheten toppar på 28,7 meter per sekund, det borde väl vara okej?

Genomsnittshastigheten är 17,34 meter per sekund, och om jag förstått det rätt är det 25 meter per sekund som är gränsen för vad en bra motor tål?
Senast redigerat av OlofEriksson (7 november 2012)


139 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#6
Stakarna kommer behöva tåla i icket överladdat tillstånd: 2412 G uppåt, 1368 G neråt

Hur påverkar överladdet G-krafterna på stakarna i kompression, finns det någon regel för det?


Ovejävel!
261 Inlägg
7 november 2012
#7
Finns ju säkert en hel del info på sävars sida om detta, många kunniga där. Kul att de finns såna som bygger på såna motorer smile Lycka till!

Kör du så dör du!


Sök