3460
Sök

Uppkörning hjälp!!

1 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#1
Hej hej hallo.. Snart gäller de att ta körkortet. Uppkörnings datumet närmar sig sakta men säkert! Har ett par frågor angående uppkörningen.

1. Hur svårt är det att klara uppkörningen? (Kuggat 2 gång innan, har kört mycket privat och det har gått bra varje gång.. Tror jag:/)

2. Jag vet ju att inspektören kryssar i ett protokoll för att visa vad man utfört och hur de gick men min fråga är om man har fått en godkänd körning, innebär det att protokollet är helt blankt dvs. inspektören inte kryssat i något?

3. Denna frågan kommer liksom hela tiden så kan väl lika väl fråga jag med big_smile.. Några tips inför uppkörningen? Något man borde tänka extra mycket på? (Kuggade förra gången för att jag körde förbi en buss som släppte av passagerare utan att sänka farten och kolla av så mycket).


Skulle hjälpa mig så mycket om ni kunde svara på frågorna efter egna erfarenheter och kunskaper! Tack så mycket på förhand smile

Doubt me, then watch me!

German Engineering
9 083 Inlägg
11 november 2012
#2
1. Ur min synpunkt så har det ingen betydelse om man kommer från en bilskola eller är privatist angående uppkörningen utan det beror alltid på hur duktig man är som elev smile Jag klarade uppkörningen som privatist på första försöket, tyckte att det var det lättaste provet smile

2. På protokollet kryssar inspektören på t.ex trafikintensitet, stadskörning osv. Längre ner på protokollet kryssar han/hon för om körningen är godkänt eller inte.

3. Ett bra tips är att vara lugn och inte ha någon brådska. Titta mycket på backspeglarna, många som kuggar på det. Ett tillägg också är att du måste köra miljövänligt, annars kuggas du. Med miljökörning så menar jag att du ska hoppa över växlar. T.ex från 2an till 4an, 3an till 5an osv. Oj, tråkigt med senaste körningen men kör inte så fort nästa gång när du ska passera busshållplatser.

Lycka till och berätta gärna hur det gick smile
Senast redigerat av CarpeDiem (11 november 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Forummoderator
26 339 Inlägg
11 november 2012
#3
1. Det är egentligen inte värre än en vanlig körning, bortsett från att man har en halvtyst filur i passagerarsätet som sitter och övervakar allt man gör i stort sett. Men de skall även bilda sig en uppfattning om helhetsintrycket, så vissa misstag man gör kan dom förbise beroende på vad det är.
2. Han kryssar även i det man har klarat av, har jag för mig.
3. Var avslappnad och se passageraren som just en passagerare. Var noga med att titta i speglar - och i rätt ordning - och var på din vakt med fotgängare och exempelvis högerregeln.

Lycka till!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

JFfoto
11 november 2012
#4
Man ska kolla överdrivet i speglarna, verkligen visa att man kollar, inte bara snegla med ögonen.. du ska visa det.

875 Inlägg
11 november 2012
#5
1. Klarade uppkörningen på första. Åkte ut på en skogsväg, gjorde en panikbromsning och åkte sedan tillbaka:) enligt mig känns det som att de är lite hårdare på de som endast kört privat.

2. Både som carpediem och mack har skrivit, även vad man gjorde, hur trafiktätheten var osvosv

3. Ta det lugnt och tänk inte på att han/hon sitter brevid dig och bedömer din körning, hande en mkt bra bedömare brevid mig när jag körde upp som höll på att prata om allt mellan himmel och jord när jag körde upp;)


1 450 Inlägg
11 november 2012
#6
Båda händerna på ratten e ju ganska viktigt, tio i två eller va man säger, man kan ju inte skruva ner ryggstödet i bak sätet,en hand på växelspaken och den andra på ratten hehe:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

180 Inlägg
11 november 2012
#7
Håller med ovanstående skribenter smile.

Förbered dig psykiskt, tänk på att mannen/kvinnan inte har som yrke att kugga dig, utan att bedöma om du är en lämplig trafikant. Vissa pratar och är avslappnade och helsköna, andra är nästan knäpptysta, så bara för att de inte säger något, så är du inte rökt!

Håll utkik på vägskyltar, framförallt hastighet, har polare som övningskört på vissa vägar mååånga gånger, men sedan på uppkörning fått för sig att det stått t ex 90 istället för 70, och de har kuggat.

Själv var jag så spänd att jag missade skylten på Inre ringvägen i Malmö dör hastigheten är 90 km/h. Var osäker om det var 70 eller 90, så jag låg i 75-80, eftersom ingen direkt flög förbi!

När han sa att vi kunde köra mot deras kontor redan efter 16 minuter tänkte jag att jag hade skitit i det blå skåpet rejält!

Tillbaka på plats efter 20 minuter sa han bara att "Hade fler kört som du hade vi inte haft några olyckor, men du måste våga gasa på!" Korkad/ärlig och nervös som jag var, så var jag påväg att försvara mig med att jag missade hastigheten som stod på skylten, därav min låga hastighet (såg senare under färden att det var 90), men jag hann hejda mig innan jag grävde min egen grav!

Se till att vara förberedd på fickparkering, backa runt hörn och start i backe! Start i backe kan du briljera med om du både kan med dragläget och med handbroms! Vissa testar alla dessa punkter, vissa enstaka och andra inga!

Visa att du kan klara dig på egen hand, grips inte av panik om du gör någon tabbe.

Lycka till smile


Meldem
4 137 Inlägg
12 november 2012
#8
1: Svårt att säga, det är nog flera faktorer som spelar roll där.
Det första är väl hur mycket du har pluggat..
Vilka trafiksituationer h*n utsätter dig för och på vilket sätt du väljer att lösa dom.

2: Det har jag inte en aning om haha.. xD

3: Håller med ovanstående talare.
Kolla mycket i backspeglarna, har för mig att man ska kolla typ var annan eller var tredje sekund?
Kör du i en stad som du känner till bra, ta mycket nytta av detta.
Använd sunt förnuft, det brukar lösa dom flesta situationerna.

Se alltid alla andra som idioter i trafiken, du är den enda som kan köra.

Sist men inte minst, Lycka till !

Maajka skrev:
Hej hej hallo.. Snart gäller de att ta körkortet. Uppkörnings datumet närmar sig sakta men säkert! Har ett par frågor angående uppkörningen.

1. Hur svårt är det att klara uppkörningen? (Kuggat 2 gång innan, har kört mycket privat och det har gått bra varje gång.. Tror jag:/)

2. Jag vet ju att inspektören kryssar i ett protokoll för att visa vad man utfört och hur de gick men min fråga är om man har fått en godkänd körning, innebär det att protokollet är helt blankt dvs. inspektören inte kryssat i något?

3. Denna frågan kommer liksom hela tiden så kan väl lika väl fråga jag med big_smile.. Några tips inför uppkörningen? Något man borde tänka extra mycket på? (Kuggade förra gången för att jag körde förbi en buss som släppte av passagerare utan att sänka farten och kolla av så mycket).


Skulle hjälpa mig så mycket om ni kunde svara på frågorna efter egna erfarenheter och kunskaper! Tack så mycket på förhand smile
Senast redigerat av TouchOfRed (12 november 2012)


53 Inlägg
12 november 2012
#9
Ett tips är att titta efter cyklister , gående stannar oftast men cyklister har en vana att cykla rätt ut , kuggade nästan på uppkörningen pga en cyklist tongue

Sen är det väl så att man får Antingen får Backa runt hörn eller fickparkera på uppkörningen så kan vara värt att träna extra på

(Själv hade jag tur , när jag började övningsköra med min lärare så sa han "detta hörn brukar man få backa vid när man kör upp" så tränade massor på just det stället och på uppkörningen fick jag backa just runt det hörnet smile

Ungdoms Räser
425 Inlägg
12 november 2012
#10
Maajka skrev:
Hej hej hallo.. Snart gäller de att ta körkortet. Uppkörnings datumet närmar sig sakta men säkert! Har ett par frågor angående uppkörningen.

1. Hur svårt är det att klara uppkörningen? (Kuggat 2 gång innan, har kört mycket privat och det har gått bra varje gång.. Tror jag:/)

Uppkörningen i sig är inte svår. Välj en tid då det knappt finns bilar ute. Jag körde upp runt 10. Då fanns det verkligen lite bilar ute som körde, vilket hjälpte till rejält! Slappna av. Prata med han eller hon som du sitter med. Det visar att du är trygg i trafiken och kan prata samtidigt. Kolla backspelgar. Blinka i varje korsning. Tänk på högerregeln.

2. Jag vet ju att inspektören kryssar i ett protokoll för att visa vad man utfört och hur de gick men min fråga är om man har fått en godkänd körning, innebär det att protokollet är helt blankt dvs. inspektören inte kryssat i något?

Protokollet kryssar han i vilka moment du gjort och hur bra du genomfört den.

3. Denna frågan kommer liksom hela tiden så kan väl lika väl fråga jag med big_smile.. Några tips inför uppkörningen? Något man borde tänka extra mycket på? (Kuggade förra gången för att jag körde förbi en buss som släppte av passagerare utan att sänka farten och kolla av så mycket).

Som tidigare, Slappna av. Prata med han eller hon som du sitter med. Det visar att du är trygg i trafiken och kan prata samtidigt. Kolla backspelgar. Blinka i varje korsning. Tänk på högerregeln


Skulle hjälpa mig så mycket om ni kunde svara på frågorna efter egna erfarenheter och kunskaper! Tack så mycket på förhand smile


3 371 Inlägg
12 november 2012
#11
Lite tips, När du bromsar backspegeln sedan börja bromsa. När du svänger höger, kålla backspegeln sedan sidorspegeln sedan blinkers( samma sak åt vänster. Vid över gångställen, vrid huvet tydligt så du söker av området, Om du parkerar så vrid på huvudet, Kålla INTE bara i bak speglarna, det gillar dom inte.
Sakta in i korsningar, om det är 50 innan, sänk till 40.

Jag klarade uppkörningen på första försöket, och körde privat. Bara en gång med skolan då jag ville veta vad dom tyckte. Han fylde i pappret när jag körde, han kryssade av olika momment. Han sa inget att jag gjorde fel tongue efter 15 min så sa han det går så bra så vi kör tillbaka. Tror det tog cirka 20 min.


269 Inlägg
12 november 2012
#12
Har du polare som kuggat så har du säkert hört vad dom kuggat på, inspektörerna har gärna något ställe som de använder till att se om den som kör upp är uppmärksam, sen som flertalet sagt här backspeglar, vrid på huvudet och titta bakåt när du korsar övergångställen och cykelbanor samt vid filbyten och på och avfarter.
Växla miljömässigt, att komma ihåg att om uppkörningsläraren säger att ni skall parkera och stå i två timmar så skall bilen backas in på parkeringen.

Men att du inte tar en provuppkörning på körskola innan, grabben gjorde detta, han fick en lektion med en uppkörningsinspektör och fick en lapp med saker hon tyckte han borde tänka på.

Lycka till smile

Mopar or no car:)


Sök