3605
Sök

ojämn tomgång

elektriker
591 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Behöver verkligen lite hjälp med bilen nu.
När den blivit varm börjar tomgången gå ojämnt och till slut börjar den lägga av så fort jag frikopplar, men startar direkt efter.
Har fått höra av en mekaniker att det kan vara lambdan men jag vill gärna ha lite andra tips också.
Den började bete sig såhär strax efter jag satte i nya basen och steget.
Märkte även idag när jag försökte testa den att när jag har stereon avstäng så går bilen kanon pch körde säkert 5-6 mil för att kolla att det stämde och när jag sen testade att sätta på stereon så började den gå ojämnt efter ca 10 min.
Har grubblat lite över vad det skulle kunna vara och funderar på om det kan vara generatorn som inte laddar ordentligt, verkar rätt skumt=/

Är extremt tacksam för alla tips och råd jag kan få om detta!

MVH Kim

---------------> Kimpan

246 Inlägg
19 mars 2007
#2
Verkar vara generatorn som inte pallar med strömförsörjningen men
Prova osätt på helljus full fläkt  om det blir lika dant.
Kolla syravikten i batteriet bör ligga på minst 1,25-1.28
En verkstad borde kunna kolla detta åt dig för en 20- 50kr. Kolla även jorden från batteriet är okl Till karrossen + motorn
Hadet

elektriker
591 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
#3
speedshop skrev:
Verkar vara generatorn som inte pallar med strömförsörjningen men
Prova osätt på helljus full fläkt  om det blir lika dant.
Kolla syravikten i batteriet bör ligga på minst 1,25-1.28
En verkstad borde kunna kolla detta åt dig för en 20- 50kr. Kolla även jorden från batteriet är okl Till karrossen + motorn
Hadet

Okej men hur kollar man syravikten?

---------------> Kimpan

281 Inlägg
20 mars 2007
#4
Tror fasen att detta felet har kommit på min bil med... misstänker att det beror på batteriet då det varit urladdat lite över vintern (orutinerat)  ska prova o byta till husvagnsbatteriet imorgon smile

Men om detta inte funkar på din bil Kim så kan det även vara ett relä till insprutningen som spökar... Ett tips bara.

Mvh Jonas

Kettunen
20 mars 2007
#5
_kimpan_ skrev:
Hej!

Behöver verkligen lite hjälp med bilen nu.
När den blivit varm börjar tomgången gå ojämnt och till slut börjar den lägga av så fort jag frikopplar, men startar direkt efter.
Har fått höra av en mekaniker att det kan vara lambdan men jag vill gärna ha lite andra tips också.
Den började bete sig såhär strax efter jag satte i nya basen och steget.
Märkte även idag när jag försökte testa den att när jag har stereon avstäng så går bilen kanon pch körde säkert 5-6 mil för att kolla att det stämde och när jag sen testade att sätta på stereon så började den gå ojämnt efter ca 10 min.
Har grubblat lite över vad det skulle kunna vara och funderar på om det kan vara generatorn som inte laddar ordentligt, verkar rätt skumt=/

Är extremt tacksam för alla tips och råd jag kan få om detta!

MVH Kim

Låter som batteriet är slut kanske? Eller att generatorn blitt slö & Kass

elektriker
591 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
#6
tänkte på att batteriet kanske inte pallar med den extra strömmen som steget drar..
Nån som vet hur många amperetimmar man ska ha?
Har 60 nu

---------------> Kimpan

21 761 Inlägg
20 mars 2007
#7
Syravikten kollar du med en syraprovare, förutsatt att det finns korkar uppe på locket som går att skruva bort.

Har batteriet korkar som kan skruvas bort?

143 Inlägg
20 mars 2007
#8
Hej!     Ladda först batteriet någorlunda. Starta och låt motorn gå i tomgång. Kör halvljus, fläkt och stereo. Mät spänningen över batteripolerna. Ska inte gå under 13,5 volt.

elektriker
591 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
#9
kolla att de fanns tillräckligt med batterivatten och de va okej, sen prova jag att stå på tomgång när bilen är varm utan nått på och då ligger den stabilt på 800 varv sen när jag slog på helljus och full fläckt börjar den vackla runt 700 varv.
Sätter jag sen på stereon och börjar köra så börjar den lägga av vid varje frikoppling efter ett tag.

---------------> Kimpan

21 761 Inlägg
21 mars 2007
#10
Men har du kollat upp om batteriet är tillräckligt laddat eller om det över huvud taget är i bra skick?

Det spelar ju ingen roll om det är tillräckligt mycket vatten i batteriet ifall det är urladdat eller kanske i dåligt skick rent allmänt. Gör en undersökning hur batteriet är och om det inte är laddat så se till att ladda upp det, som astra2 skriver.

När batteriet är laddat så kan du undersöka lite mer hur det står till med exempelvis laddspänningen.

elektriker
591 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
#11
låna hem en multimeter från skolan idag så ska ut o mäta lite senare..
Lutar nog åt ett nytt batteri

---------------> Kimpan

736 Inlägg
21 mars 2007
#12
Problemet kan mycket väl ligga i att batteriet är dåligt, men lite svårt att mäta med en multimeter. Vid tomgång runt 800 rpm är inte säkert att generatorn orkar upp så mycket över 12 volt i alla fall och då laddas batteriet knappt. Är då batteriet kasst kan det påverka all annan elektronik då generatorn inte förser bilen med ström. Därav att bilen funkar fint vid liter med gas. Prova att mäta spänningen vid 2000 rpm borde då vara runt 14 volt. Det bästa vore nog att prova med ett annat batteri om du har tillgång till det. Lycka till!


Smålänning
7 883 Inlägg
21 mars 2007
#13
Vid tomgång med halvljus på så borde inte spänningen vid batteriet sjunka mycket under 13 volt. Alltså generatorn borde orka upp till 13 volt.

Vet ju inte hur pass mycket du har (wattstyrkan) men jag skulle nog byta till ett nytt batteri i alla fall. Elektroniken mår inte bra av underspänning, och det låter som att antingen generator eller batteri är slut. Är batteriet slut så får generatorn driva all elektronik, och vise versa. Ett tips: Kör med stereon som du brukar, sen ber du någon hålla motorn över 1500 varv. Då ska den ladda minst 13 V. Men ingen extremvolym, utan som du gör när du kör ensam.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
21 mars 2007
#14
frasse4: Ja, det där kom vi ju fram till när vi testmätte på våra bilar.

_kimpan_: Det är även normalt att tomgången sjunker när man vrider på många strömförbrukare, generatorn får jobba hårdare och då sjunker tomgångsvarvtalet lite grann. Fast motorn ska förstås inte stanna.

21 761 Inlägg
21 mars 2007
#15
twin_cam skrev:
Vid tomgång med halvljus på så borde inte spänningen vid batteriet sjunka mycket under 13 volt. Alltså generatorn borde orka upp till 13 volt.

Den ska även kunna ge runt 14V om batteriet är i bra skick, min 240 ger ca 14V på tomgång(ca 900 varv)med halvljus påslaget. Om spänningen går ner till 13V så laddas inte batteriet alls, har man så låg tomgång att generatorn inte orkar ladda med endast halvljus på så bör man öka tomgångsvarvtalet.

Kan tillägga att jag har 80A begagnad generator och att strömförbrukningen vid mätningen var ca 23A, var ute senast idag och gjorde diverse mätningar. Med fläkten påslagen i läge två så var strömmen ca 29-30A och spänningen sjönk till ungefär 13,9V.
Senast redigerat av Drönirettab (21 mars 2007)

736 Inlägg
21 mars 2007
#16
Drönirettab skrev:
frasse4: Ja, det där kom vi ju fram till när vi testmätte på våra bilar.

Helt korrekt, har inte riktigt förstått mig på folk som säger att man ska mäta spänningen på batteriet dock... I alla fall inte med motorn på... Kraft kvar i batterier är ju alltid svårt att avgöra.


elektriker
591 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
#17
mätte upp batteriet igår och det verkar inte vara nått större fel=/
Utan motorn på ligger spänningen på strax över 12 volt och slår jag på motorn så ligger den runt 14V sätter jag därefter på stereon, halvljus och fläckt så går den ner på 13,6V ungefär fast det var ju bara på tomgång.
Tycker ändå att det är helt normala värden.
Var även hos BRL idag och frågade men dem kunde aldrig tänka sig att det var problemet=/

---------------> Kimpan

elektriker
591 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
#18
Drönirettab skrev:
twin_cam skrev:
Vid tomgång med halvljus på så borde inte spänningen vid batteriet sjunka mycket under 13 volt. Alltså generatorn borde orka upp till 13 volt.

Den ska även kunna ge runt 14V om batteriet är i bra skick, min 240 ger ca 14V på tomgång(ca 900 varv)med halvljus påslaget. Om spänningen går ner till 13V så laddas inte batteriet alls, har man så låg tomgång att generatorn inte orkar ladda med endast halvljus på så bör man öka tomgångsvarvtalet.

Kan tillägga att jag har 80A begagnad generator och att strömförbrukningen vid mätningen var ca 23A, var ute senast idag och gjorde diverse mätningar. Med fläkten påslagen i läge två så var strömmen ca 29-30A och spänningen sjönk till ungefär 13,9V.

Va ner i garaget och prova med att ställa tomgången lite högre men blev ju så att den istället för att lägga av efter ett tag dippade ner till ca 600 varv istället sen stabiliseras den till strax under 1000rpm

---------------> Kimpan

21 761 Inlägg
23 mars 2007
#19
_kimpan_ skrev:
mätte upp batteriet igår och det verkar inte vara nått större fel=/
Utan motorn på ligger spänningen på strax över 12 volt och slår jag på motorn så ligger den runt 14V sätter jag därefter på stereon, halvljus och fläckt så går den ner på 13,6V ungefär fast det var ju bara på tomgång.
Tycker ändå att det är helt normala värden.

Jo, det verkar vara ganska normala värden. Du skriver att spänningen på batteriet var strax över 12V med motorn avslagen, ett fulladdat batteri brukar ligga på runt 12,7-12,8V obelastat. Om spänningen är under ca 12,3-12,4V obelastat så bör man ladda upp batteriet.

BRL har nog rätt i att detta inte borde vara själva problemet, men faktum kvarstår ju att motorn dör på tomgången bara när du spelar stereon högt. Det kan vara så att insprutningen inte är i toppskick och att tomgången har blivit extra känslig när motorn belastas på tomgång.

Fast det är egna teorier. Du kan ju också kika lite extra på batterijordkabeln ner till karossen/motorn, som speedshop skrev, så att det inte är dålig kontakt där.

143 Inlägg
24 mars 2007
#20
Hej igen!     Det verkar ju som din generator är OK. Hur gjorde du, skaffade du ett nytt batteri? Om inte, tycker jag du ska göra ytterligare ett batteritest nämligen spänningsmätning under hård belastning. Såna mätare finns på Biltema om man vill komma billigt undan. Det kanske är smartare att åka förbi en batteributik och be att dom testar. Då måste du ladda batteriet fullt alldeles innan. Vid en sån mätning avslöjas ett dåligt batteri direkt, tex om plattorna är sulfaterade eller om en battericell är defekt.


Sök