3477
Sök

Köp av bil där kreditspärren är borta med skuld finns hos säljaren

13 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Tjena

Hittar inget på nätet men tänkte kolla om någon har råkat ut för samma sak som mig!

Köpte en bil av en polare där ägarbytet gick igenom hos transportstyrelsen utan problem!
Tidigare ägaren hade kreditköp på den och det fanns en kreditspärr.
När jag köpte den så var kreditspärren borta men en del av skulden finns kvar.
Nu fick vi båda brev från bilfirman där dom påstår att jag ska betala hans skuld på bilen

Är det någon som vet om dom kan kräva det efter att kreditspärren är borta??
ingen spärr betyder ju att bilen är fri att säljas eller skrotas...

Skulden som polaren har är på grund av att bilfirman som sålde den är riktiga idioter och han har tjafsat med dom hur länge som helst om att dom ska ta tillbaks bilen. hans skuld är på grund av att han vägrade betala till dom.
Inget finansbolag är inblandat, typ billånsbanker. firman har inte ens skickat skulden vidare till kronofogden efter 1½ år obetalda fakturor.
Som sagt.. riktigt blufföretag.

Någon som har sprungit på nåt sånt tidigare??

”Vampyrer är bara på låtsas. Precis som älvor, småtomtar och eskimåer.” - Homer Simpson

237 Inlägg
14 november 2012
Det är bara och bestrida fakturan båda två. Sen är det upp till honom om han vill gå vidare då går det till tingsrätten. Tror inte han går vidare om han inte har rent mjöl i påsen...

183 Inlägg
14 november 2012
Skriv bestrides på fakturan och skicka tillbaka den...
Glöm inte ta en kopia på den bara..

Det är inte laddet som dödar.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
14 november 2012
Frippz skrev:
Tjena

Hittar inget på nätet men tänkte kolla om någon har råkat ut för samma sak som mig!

Köpte en bil av en polare där ägarbytet gick igenom hos transportstyrelsen utan problem!
Tidigare ägaren hade kreditköp på den och det fanns en kreditspärr.
När jag köpte den så var kreditspärren borta men en del av skulden finns kvar.
Nu fick vi båda brev från bilfirman där dom påstår att jag ska betala hans skuld på bilen

Är det någon som vet om dom kan kräva det efter att kreditspärren är borta??
ingen spärr betyder ju att bilen är fri att säljas eller skrotas...

Skulden som polaren har är på grund av att bilfirman som sålde den är riktiga idioter och han har tjafsat med dom hur länge som helst om att dom ska ta tillbaks bilen. hans skuld är på grund av att han vägrade betala till dom.
Inget finansbolag är inblandat, typ billånsbanker. firman har inte ens skickat skulden vidare till kronofogden efter 1½ år obetalda fakturor.
Som sagt.. riktigt blufföretag.

Någon som har sprungit på nåt sånt tidigare??

Min första tanke är ju varför går man in i en sån här affär över huvud taget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

13 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Det är inte ens en riktig faktura
står info om bilen, är antagligen kopierat från typ transportstyrelsen
sen är det handskrivet  vilket kontonummer och info

”Vampyrer är bara på låtsas. Precis som älvor, småtomtar och eskimåer.” - Homer Simpson

183 Inlägg
14 november 2012
Bara att skita i det då...

Det är inte laddet som dödar.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
14 november 2012
Frippz skrev:
Det är inte ens en riktig faktura
står info om bilen, är antagligen kopierat från typ transportstyrelsen
sen är det handskrivet  vilket kontonummer och info

hade jag fått ett sånt brev efter att jag hade köpt en bil så hade jag ringt och frågat om han var helt dum i huvudet.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Evildan
14 november 2012
Då det finns en skuld på bilen får den inte säljas innan denna är löst, det står säkerligen även i det kontraktet som din kompis har skrivit på när han köpte bilen.

Bilfirman har återtagenderätt av bilen om inte betalningarna sköts, däremot får inte köparen tillbaka några pengar utan bilens kvarvarande värde används ofta för att täcka återstående skuld.

Bilfirman kan ha rätt att kräva dig på pengar då en kredit kan följa med till den nya ägaren som då tar över krediten/skulden,  dom har även rätt att ta bilen iäven från dig eftersom den är säkerheten på skulden som inte betalas.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … -koper-av/

Är bilen till fullo betald?
Om bilen är köpt på kredit (eller är "leasad") och betalningar återstår, löper du stor risk att antingen få lämna tillbaka bilen till den rättmätige ägaren eller att få betala den igen. Vid köp på avbetalning gäller så kallat återtagandeförbehåll. Det innebär att den som köpt bilen inte kan sälja bilen innan den är helt betald. Sedan den 1 oktober 2001 antecknas återtagandeförbehåll normalt i Trafikregistret, så kolla alltid där.
Begär även att få se kvitto på att bilen är till fullo betald. Du kan också ringa upp tidigare ägare och kontrollera att den du tänker köpa av har betalt bilen.

Någon som känner sig mera säker på avtal och juridik får gärna rätta mig om jag har fel smile
Senast redigerat av Evildan (14 november 2012)

13 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
men om kreditspärren är borta så kan man ju inte se att den är köpt på avbetalning av tidigare ägare??
Och nånstans som måste ju skulden sluta följa med bilen? om man skrotar den får skrotningsfirman ta över skulden?
skulden på bilen hade ju varit avklarad nu om det inte var så att bilfirman är ett blufföretag som inte har knytit billånet till någon form av bank.
om man inte betalar lån så brukar dom ju gå till inkasso och sedemera till kronofogden. efter typ 2 års uteblivna betalningar så borde det gått vidare? om inte då så kommer det aldrig att hända.

Hur som helst. om kreditspärren är borta så är det ju helt omöjligt att veta om det finns skuld på den vid ägarbyte. transportstyrelsen gjorde ju ägarbytet utan problem.
jag tror personligen att bilfirman försöker sig på att göra en fuling och tro att jag är villig att betala 30000 till dom för en bil som är värd max 5000
funderar på att anmäla dom för bluffakturor

Sök