3411
Sök

Opel rekord C dålig värme

435 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#1
har en opel rekord C som dom monterat kylare från volvo240/740 då ägaren innan sa att den koka även att termostaten va borta. köpte en ny termostat till den då tempmätaren inte ens går upp i de gröna fältet och är lite kalt på kvällarna att åka i den. satt en termostat redan i den och blev ingen skylnad med den nya.

så min fråga är nu istället för att byta till orginal kylare kan man inte istället skruva lös fläkten på vattenpumpen så den inte kyler ner kylaren eller tar motor eller nått skada?

260 Inlägg
7 oktober 2009
#2
Sätt en pappskiva framför kylaren.
Testa olika storlekar på skivan.

Nu en Audi A4 -96

Musiker och Bilnörd
89 Inlägg
7 oktober 2009
#3
Sitter termostaten rätt då? Hur många grader är den på? Jag böt till en vintertermostat, 92C, det blev betydligt bättre gång på maskinen när den kom upp i rätt temp.

Drar den vatten? Topplockspackningen kan ju ha gått sönder när den kokade.

Fungerar kranen in till kupén som den ska? Öppnar den över huvud taget?

Ta absolut inte bort fläkten, det slutar med att motorn inte får nån kylning alls!

//Tobbe

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com

435 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#4
termostaten är helt ny å en vinter å den sitter helt rätt. kommer värme men jummet in i kupen men känner man på kylarslangarna som går in i bilen i värmepaketet så är dom brännheta. kan de vara fel på tempmätaren eller givaren? tycker då de inte är nån värme runt skälva motorn heller så de kanske inte blir nån värme. vart sitter dendära kranen? då alla wirar till reglagen är urkopplade så man får skustera för hand. sen även har du nån bra blås i fläkten? åker men när de regnar eller dyligt brukar de imma igenn på rutan för tycker de inte är nå bra blås i fläkten

435 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#5
alseryd skrev:
Standard Opel är att värmepaketet har gläggat igen. Har haft samma problem på mina oplar.
Tagit ut värme paketet och spolat igenom det flera gånger och sedan monterat och äntligen fått värme i kupe. Prova det. Du har ju inget att förlora.
Mvh Eva.

äre lätt att få ur värmepaketet?

Musiker och Bilnörd
89 Inlägg
12 oktober 2009
#6
Kranen sitter i motorrummet, på torpedväggen.

Men det låter ju nästan som termostaten inte öppnar, om kylarslangarna är varma. Blir slangarna som går in i Kupén också varma? Blir dom det fungerar ju termostaten.

Vämepaket brukar va ett helvete. Skulle helt klart kunna vara det som är igensatt. Risken är att du måste lös med hela instrumentpanelen för att få ut skiten. Nu sitter det inte allför jävligt till. Ta ut passagerar stolen och ligg på golvet och jävlas. Till sist få du ut den!

Men hur kommmer det sig att alla wirar är borta, det låter ju som att det kan finnas många felkällor, om det inte är ihopmonterat korrekt.

//Tobbe

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com

435 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#7
East skrev:
Kranen sitter i motorrummet, på torpedväggen.

Men det låter ju nästan som termostaten inte öppnar, om kylarslangarna är varma. Blir slangarna som går in i Kupén också varma? Blir dom det fungerar ju termostaten.

Vämepaket brukar va ett helvete. Skulle helt klart kunna vara det som är igensatt. Risken är att du måste lös med hela instrumentpanelen för att få ut skiten. Nu sitter det inte allför jävligt till. Ta ut passagerar stolen och ligg på golvet och jävlas. Till sist få du ut den!

Men hur kommmer det sig att alla wirar är borta, det låter ju som att det kan finnas många felkällor, om det inte är ihopmonterat korrekt.

//Tobbe

felet med wirarna är att dom bara är urkopplade då förra ägaren tog dän mätarhuset å bytte glödlampor å monterade ett universal tändningslås där cigguttaget ska sitta

de med slangarna är att slangarna inne i kupen är varma. går de inte bara å släppa på slangarna in till värmepaketet å spola rent eller funkar inte de?

att dom bytt kylare på den är bara för att den kokade när dom stog i crusingköer

Musiker och Bilnörd
89 Inlägg
12 oktober 2009
#8
Det kan ju funka om du kopplar ur slangarna som går in till värmepaketet och spolar igenom dom. Värt att prova och se om det kommer ut massa skit.
Om det inte skulle funka skulle jag rekomendera att plocka ut alltihop nu när ändå inget är inkopplat. Och gör en ordentlig rengöring.

Sen kollar du igenom hela kylsystemet, sätter ihop det och fyller det med kylarrengöring och kör igenom det några gånger. Det borde lösa upp skit som kan sitta i vägen.

En dum fråga. Är det tillräckligt med vatten i systemet som det är nu? Det kanske är dåligt, då blire ju ingen värme. Värt att kolla innan man river isär allt!

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com

260 Inlägg
13 oktober 2009
#9
Men var det inte hela vattensystemet som inte blev varmt?
Så det behövs ju inte vara värme-elementet?
Men visst är det bra att spola ur det.

Nu en Audi A4 -96

435 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#10
ChristerGustafson skrev:
Men var det inte hela vattensystemet som inte blev varmt?
Så det behövs ju inte vara värme-elementet?
Men visst är det bra att spola ur det.

pressis när den är som varmast kan man hålla i slangar och sätta handen på kylaren utan att de är brännhett men provade i går att sätta pappskiva framför kylaren blev lite bättre men inte mycke så ska försöka hitta på en orginalkylare så de blir riktigt

17 Inlägg
13 oktober 2009
#11
Tror du ska försöka sätta dit ett originalkyl.. el ett i samma storlek..

Jag bytte värmepaket till ett  från en golf mk1  när mitt läckte i min rekord coupe -71-a...
blev mycket bättre värme..   (och slangarna sitter på samma sida.)

644 Inlägg
13 oktober 2009
#12
Kylaren spelar ingen roll i detta fallet.. Termostaten släpper ju inte ut nåt vatten till kylaren förrän motorn har rätt temperatur..


435 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
#13
Pellefax skrev:
Kylaren spelar ingen roll i detta fallet.. Termostaten släpper ju inte ut nåt vatten till kylaren förrän motorn har rätt temperatur..

kom å tänka på en sak att termpostaten funkar som den ska å de är en 90graders så vattnet kanske är 90 grader eller mera så kanske de är fel på tempgivaren då vattnet går runt när den kommer upp på de gröna fältet.kanske visar fel tempratur mätaren? nån som vet nått verktyg man kan kolla direkt i vattenbehållaren hur mycke grader de är?

44 Inlägg
19 november 2012
#14
Tjena! Hoppar in lite här, har en Opel rekord -71a som trilskas med värmen, fläkten drar på bra och termostaten är ny och sitter som den ska men det blir ändå inte särskilt varm luft... Känner att värmeelementet ny på Opel rekord och veteran men vad jag utgår ifrån är värmeelementet : ) Under instrumentpanelen är varmt som fan men ändå är luften som kommer ut inte särskilt varm. Hur är detta möjligt, tacksam för alla svar och teorier!

44 Inlägg
19 november 2012
#15
Någon? : )

6 Inlägg
19 november 2012
#16
Råkade se denna tråd kolla alseryds svar från 2009 10 10,Jag har haft samma problem på ett par C Rekorder och min A Commodore,en kompis som haft flera C Rekorder än jag har haft säger samma sak alltid elementet som är tätt...



Sök