3023
Sök

Volvo V70 97a växelproblem

Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#1
Har köpt mig en v70 glt 97a, en manuell.
Och nu till problemet, när ja kör med bilen får ja vänta 2-3 sek för att kunna få i nästa växel.
Växlar ja ner (motorbromsar) så går växlarna i precis som dom ska å likaså när bilen står still.
Han jag köpte bilen påstår att de är ena motorfästet som behöver bytas??
Och ja undrar isf om de e de främre eller bakre ?
Någon som vet vad de kan vara??

Tack på förhand. !! smile


Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#2
Ingen som kan ha någon aning??


509 Inlägg
10 november 2012
#3
Det var ju inte skoj förstås smile....har ingen aning vad det vara men är det ett bussning i ett motorfäste så brukar det vara den övre(vet inte om det är den som du benämner främre) smile

My car Brings Me Women

Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#4
Dotzie skrev:
Det var ju inte skoj förstås smile....har ingen aning vad det vara men är det ett bussning i ett motorfäste så brukar det vara den övre(vet inte om det är den som du benämner främre) smile

Den övre motorbussningen är bytt utan att de blev någon skillnad.
Kan de va nåt med vajrarna ?
Synkringarna borde de ju inte va :S för då borde de skrapa även när man växlar ner eller växlar när bilen inte rullar.
Men när ja växlar ner eller står still kan ka växla som vanligt, lätt å inga missljud


Avstängd
1 418 Inlägg
10 november 2012
#5
Brinley skrev:
Dotzie skrev:
Det var ju inte skoj förstås smile....har ingen aning vad det vara men är det ett bussning i ett motorfäste så brukar det vara den övre(vet inte om det är den som du benämner främre) smile

Den övre motorbussningen är bytt utan att de blev någon skillnad.
Kan de va nåt med vajrarna ?
Synkringarna borde de ju inte va :S för då borde de skrapa även när man växlar ner eller växlar när bilen inte rullar.
Men när ja växlar ner eller står still kan ka växla som vanligt, lätt å inga missljud

är fästena nere på motorn dåliga så kan ju hela paketet flytta på sig vilket gör att det blir mupp med länkaget vida gaspådrag men bättre vid motorbroms:) eller så har dom börnat sönder hela bilen så du får byta allt:/

Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#6
Johan85 skrev:
Brinley skrev:
Dotzie skrev:
Det var ju inte skoj förstås smile....har ingen aning vad det vara men är det ett bussning i ett motorfäste så brukar det vara den övre(vet inte om det är den som du benämner främre) smile

Den övre motorbussningen är bytt utan att de blev någon skillnad.
Kan de va nåt med vajrarna ?
Synkringarna borde de ju inte va :S för då borde de skrapa även när man växlar ner eller växlar när bilen inte rullar.
Men när ja växlar ner eller står still kan ka växla som vanligt, lätt å inga missljud

är fästena nere på motorn dåliga så kan ju hela paketet flytta på sig vilket gör att det blir mupp med länkaget vida gaspådrag men bättre vid motorbroms:) eller så har dom börnat sönder hela bilen så du får byta allt:/

Misstänker att främre motorbussning är dålig, men de hade volvomekanikern väldigt svårt att tro att de skulle ha något med saken att göra :S


313 Inlägg
21 november 2012
#7
Fick du reda på felet?


Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#8
volvodrajvor skrev:
Fick du reda på felet?

Nix! Tyvärr dåligt me svar på denna sidan sad
Varvar ja typ inget när ja ökar i fart så får ja i växlarna normalt.
Kan de ha något med varvtal att göra ? För släpper ja gasen och
Kopplar så stannar varvtalet en stund innan de sjunker..


116 Inlägg
22 november 2012
#9
Brinley skrev:
Har köpt mig en v70 glt 97a, en manuell.
Och nu till problemet, när ja kör med bilen får ja vänta 2-3 sek för att kunna få i nästa växel.
Växlar ja ner (motorbromsar) så går växlarna i precis som dom ska å likaså när bilen står still.
Han jag köpte bilen påstår att de är ena motorfästet som behöver bytas??
Och ja undrar isf om de e de främre eller bakre ?
Någon som vet vad de kan vara??

Tack på förhand. !! smile

Det är inte kopplingen som gör att det är svårt att få i växlarna? Hade en S-40 som växlarna var svåra att få i. Har för mig att det berodde på för lite bromsvätska i behållaren. Fyllde på o efter ca 2 dar blev det bra igen. Hydraulisk koppling som förmodligen delade hydrauliken med bromssystemet om jag inte fattade helt fel.

Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
#10
klakke skrev:
Brinley skrev:
Har köpt mig en v70 glt 97a, en manuell.
Och nu till problemet, när ja kör med bilen får ja vänta 2-3 sek för att kunna få i nästa växel.
Växlar ja ner (motorbromsar) så går växlarna i precis som dom ska å likaså när bilen står still.
Han jag köpte bilen påstår att de är ena motorfästet som behöver bytas??
Och ja undrar isf om de e de främre eller bakre ?
Någon som vet vad de kan vara??

Tack på förhand. !! smile

Det är inte kopplingen som gör att det är svårt att få i växlarna? Hade en S-40 som växlarna var svåra att få i. Har för mig att det berodde på för lite bromsvätska i behållaren. Fyllde på o efter ca 2 dar blev det bra igen. Hydraulisk koppling som förmodligen delade hydrauliken med bromssystemet om jag inte fattade helt fel.

har hört de också att problemet kan bero på de.. men nivån e typ vid max, men endel säger att ja ska fylla på nästan så de rinner över.. e de något du kan säga nåt om ?


Avstängd
1 418 Inlägg
22 november 2012
#11
Brinley skrev:
klakke skrev:
Brinley skrev:
Har köpt mig en v70 glt 97a, en manuell.
Och nu till problemet, när ja kör med bilen får ja vänta 2-3 sek för att kunna få i nästa växel.
Växlar ja ner (motorbromsar) så går växlarna i precis som dom ska å likaså när bilen står still.
Han jag köpte bilen påstår att de är ena motorfästet som behöver bytas??
Och ja undrar isf om de e de främre eller bakre ?
Någon som vet vad de kan vara??

Tack på förhand. !! smile

Det är inte kopplingen som gör att det är svårt att få i växlarna? Hade en S-40 som växlarna var svåra att få i. Har för mig att det berodde på för lite bromsvätska i behållaren. Fyllde på o efter ca 2 dar blev det bra igen. Hydraulisk koppling som förmodligen delade hydrauliken med bromssystemet om jag inte fattade helt fel.

har hört de också att problemet kan bero på de.. men nivån e typ vid max, men endel säger att ja ska fylla på nästan så de rinner över.. e de något du kan säga nåt om ?

nu vet ja inte om det är på v70 som på 740,
men då sitter det ett lager i svänghjulet som ingående axel i växellådan vilar i och om det skär så följer ju axeln motorvarvet och det blir tungväxlat

Hellre ökänd än okänd ;) ^^
370 Inlägg
23 november 2012
Trådstartare
#12
Johan85 skrev:
Brinley skrev:
klakke skrev:

Det är inte kopplingen som gör att det är svårt att få i växlarna? Hade en S-40 som växlarna var svåra att få i. Har för mig att det berodde på för lite bromsvätska i behållaren. Fyllde på o efter ca 2 dar blev det bra igen. Hydraulisk koppling som förmodligen delade hydrauliken med bromssystemet om jag inte fattade helt fel.

har hört de också att problemet kan bero på de.. men nivån e typ vid max, men endel säger att ja ska fylla på nästan så de rinner över.. e de något du kan säga nåt om ?

nu vet ja inte om det är på v70 som på 740,
men då sitter det ett lager i svänghjulet som ingående axel i växellådan vilar i och om det skär så följer ju axeln motorvarvet och det blir tungväxlat

Okej, har ingen aning hmm
Men kan varva mer när bilen kall å växla precis normalt då smile
Sen när bilen kommer upp i arbetstemp så får ja vänta en liten stund innan ja lägger i växlarna..



Sök