4226
Sök

Trög startmotor på jetta 84a

37 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
Tjena!
har en jetta 84 som startmotornn är väldigt trög på. det började  med att startmotorn började bli trög och la sedan av helt, bytte då  startmotorn och satte dit en som jag hade liggandes som jag har för mig fungerade när jag tog bort den, men den går fortfarande trögt är ingett fel på batteriett för har provat med olika som jag vet funkar, tog bort alla tändstift och då gick startmotorn lätt och bra anade att motorn skurit så tog ett komp-prov och det var mellan 7-8 på samtliga (vet ej om kompritionen är bra och om man då kan utesluta att motorn skurit?) Hade tänkt använda bilen nu i vinter så skulle behöva få iordning på den innan snön kommer. alla tips är välkommna.
/Joakim

21 761 Inlägg
24 november 2012
Mät vilken spänning det är på själva batteripolerna när du kör på startmotorn i några sekunder, gör sedan en spänningsfallsmätning i pluskabeln ner till startmotorn och mellan batteriminus-startmotorhölje. smile

37 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
Tack för tipset skall kolla på det imorn, hur ska värdena vara om allt är normalt?

21 761 Inlägg
25 november 2012
Vilken spänning det minst bör vara på batteripolerna kan man inte säga exakt, men så länge det är någon/några plusgrader ute så ska det nog inte sjunka under 10,5 V tycker jag. Spänningsfallet mellan batteri och startmotor borde inte vara mer än ett par tiondels volt. smile

329 Inlägg
25 november 2012
joachm skrev:
Tjena!
har en jetta 84 som startmotornn är väldigt trög på. det började  med att startmotorn började bli trög och la sedan av helt, bytte då  startmotorn och satte dit en som jag hade liggandes som jag har för mig fungerade när jag tog bort den, men den går fortfarande trögt är ingett fel på batteriett för har provat med olika som jag vet funkar, tog bort alla tändstift och då gick startmotorn lätt och bra anade att motorn skurit så tog ett komp-prov och det var mellan 7-8 på samtliga (vet ej om kompritionen är bra och om man då kan utesluta att motorn skurit?) Hade tänkt använda bilen nu i vinter så skulle behöva få iordning på den innan snön kommer. alla tips är välkommna.
/Joakim

ska inte kompet ligga på ca 10-11? eller är jag helt ute på fel spår?

37 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
Demmpa skrev:
joachm skrev:
Tjena!
/Joakim

ska inte kompet ligga på ca 10-11? eller är jag helt ute på fel spår?

Vet inte, det låter ju lite hmm

Sök