3520
Sök

Svårt att få i ettan och tvåan på Mercedes 190d.

58 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Hej så som rubriken lyder jag har fått att de är skit krångligt att lägga i ettan och tvåan, men de är bara i bland och de blev så efter att de hände något med kopplingen i höstas kopplingen blev jätte mjuk och bromsen blev sten hård, men sen hade jag in han på verkstad och då blev de bra men jag fick typ skrapa i växlarna eftersom kopplingen tog längst ner men sen efter jag kört några gånger så funka de igen. Men nu efter ett tag har de blivit svårt att få i ettan och tvåan:/ men blir bättre om jag sitter och pumpar på kopplingen innan jag ska i väg men som sagt så kan jag ju inte göra när jag ska köra i stan!.. Kan de hjälpa  om jag luftar kopplingen?.. Så snälla någon som vet vad de kan vara? och vad jag kan göra åt saken?

Tacksam för svar:)

//Mercabruden:)
Petra

614 Inlägg
16 augusti 2011
Mercabruden skrev:
Hej så som rubriken lyder jag har fått att de är skit krångligt att lägga i ettan och tvåan, men de är bara i bland och de blev så efter att de hände något med kopplingen i höstas kopplingen blev jätte mjuk och bromsen blev sten hård, men sen hade jag in han på verkstad och då blev de bra men jag fick typ skrapa i växlarna eftersom kopplingen tog längst ner men sen efter jag kört några gånger så funka de igen. Men nu efter ett tag har de blivit svårt att få i ettan och tvåan:/ men blir bättre om jag sitter och pumpar på kopplingen innan jag ska i väg men som sagt så kan jag ju inte göra när jag ska köra i stan!.. Kan de hjälpa  om jag luftar kopplingen?.. Så snälla någon som vet vad de kan vara? och vad jag kan göra åt saken?

Petra

Låter ju som på ditt resonemang att detta har något med kopplingen att göra. Kan ju vara så att när du trycker ner pedelen så räcker det inte riktigt till för att lamellen ska orka greppa och så vidare.
Kunde ju som du säger vara värt att pröva att lufta kopplingen.

Om det nu är hydralisk koppling på dessa bilar? Det är ingen Vajer?
Skulle ju i såna fall även vara vajern som är kass.  Men som sagt jag kan Merca väldigt dåligt så har ingen koll om det är hydralisk eller mekanisk.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

volvolover
667 Inlägg
16 augusti 2011
om de hjälper när du pumpar på kopplingen så är de troligvis luft i  och då får du ju lufta den. känns ju inte som att de kan va mkt annat? tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

58 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
rybbe skrev:
Mercabruden skrev:

Petra

Låter ju som på ditt resonemang att detta har något med kopplingen att göra. Kan ju vara så att när du trycker ner pedelen så räcker det inte riktigt till för att lamellen ska orka greppa och så vidare.
Kunde ju som du säger vara värt att pröva att lufta kopplingen.

Om det nu är hydralisk koppling på dessa bilar? Det är ingen Vajer?
Skulle ju i såna fall även vara vajern som är kass.  Men som sagt jag kan Merca väldigt dåligt så har ingen koll om det är hydralisk eller mekanisk.

De är hydraliskt på merca:) ha få testa lufta och hoppas på att de blir bättre:)

58 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Turbomotor skrev:
om de hjälper när du pumpar på kopplingen så är de troligvis luft i  och då får du ju lufta den. känns ju inte som att de kan va mkt annat? tongue

Nej kanske inte får testa lufta och hoppas på att de blir bättre:)

3 Inlägg
16 augusti 2011
På min röda merca va de manuell med hydralisk koppling, och när den strulade va de dåligt med bromsolja (samma behållare till bromsar som koppling iaf på mercedes W124) så kolla först om de ee tillräckligt me bromsolja i behållaren..

1 Inlägg
17 augusti 2011
Det kan nog även vara växlingslänkaget (stag som sammanbinder växelspak och växellåda) som behöver justeras, det är nämligen samma växlingsstag som används för 1:an och 2:an. Jag har justerat det på min 190 en gång när jag tyckte att det gick lite trögt att få i växlarna och det blev bättre.

Jag kan kanske hjälpa dig att justera det eller så får du låna min Haynes-bok så får du göra det själv, för det står precis hur man gör där tongue

58 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Ulvsjoe skrev:
Det kan nog även vara växlingslänkaget (stag som sammanbinder växelspak och växellåda) som behöver justeras, det är nämligen samma växlingsstag som används för 1:an och 2:an. Jag har justerat det på min 190 en gång när jag tyckte att det gick lite trögt att få i växlarna och det blev bättre.

Jag kan kanske hjälpa dig att justera det eller så får du låna min Haynes-bok så får du göra det själv, för det står precis hur man gör där tongue

Okej ja men då får du ju hjälpa mig så jag vet att de blir rätt gjort:)tongue men de har blivit lite bättre nu sen jag hade bilen in lämnad på lagning men han kan va lite trög på tvåan i bland:)

151 Inlägg
5 december 2012
Hej! är det svårt att justera utan boken för jag får inte i 3 och knappt 4 tongue det börja för ett tag sen och bara blivit värre och värre :S tacksam för svar smile

Sök