3455
Sök

Förra ägaren ställt av bilen efter köp?

Evildan
6 december 2012
PhiCas skrev:
Evildan skrev:
PhiCas skrev:

TS är fortfarande registrerad ägare vid avställning, även om ägarbytet registreras den 4/12 så kommer han fortfarande så som ägare från och med den 29/11.

läs om läs rätt.

TS är inte reg ägare vid AVSTÄLLNINGSTILLFÄLLET, det är vem som är registrerad ägare just då som räknas, står klart och tydligt i texten jag länkade.

får erkänna att jag hade fel där! men pengarna har ju inte hunnit betalas ut så frågan är om säljaren kommer få några pengar när ägarbytet skedde före avställning?

Det har vi alla ibland men få är så stora som du var nu att dom kan erkänna det big_smile

Jag är rätt van bilbytare så detta har hänt mer än en gång därav att jag är så jvl envis.

Om inte köparen kontaktar Transportstyrelsen ganska omgående kommer säljaren att få pengarna utbetalda om ngn vecka eller två, ett riktigt fult sätt att "få ut lite extra" vid försäljning.

PhiCas
6 december 2012
Evildan skrev:
PhiCas skrev:
Evildan skrev:
läs om läs rätt.

TS är inte reg ägare vid AVSTÄLLNINGSTILLFÄLLET, det är vem som är registrerad ägare just då som räknas, står klart och tydligt i texten jag länkade.

får erkänna att jag hade fel där! men pengarna har ju inte hunnit betalas ut så frågan är om säljaren kommer få några pengar när ägarbytet skedde före avställning?

Det har vi alla ibland men få är så stora som du var nu att dom kan erkänna det big_smile

Jag är rätt van bilbytare så detta har hänt mer än en gång därav att jag är så jvl envis.

Om inte köparen kontaktar Transportstyrelsen ganska omgående kommer säljaren att få pengarna utbetalda om ngn vecka eller två, ett riktigt fult sätt att "få ut lite extra" vid försäljning.

tog emot att erkänna men sen när man läste allt en gång till så insåg jag att det inte fanns något annat att göra!smile brukar också byta bil rätt så ofta så trodde jag hade full koll på sånt här men det hade jag inte!

men om ts kontaktar transportstyrelsen kommer han iaf få sina pengar!
Senast redigerat av PhiCas (6 december 2012)

Evildan
6 december 2012
PhiCas skrev:
Evildan skrev:
PhiCas skrev:

tog emot att erkänna men sen när man läste allt en gång till så insåg jag att det inte fanns något annat att göra!smile brukar också byta bil rätt så ofta så trodde jag hade full koll på sånt här men det hade jag inte!

men om ts kontaktar transportstyrelsen kommer han iaf få sina pengar!

finns fula kryphål för fula fiskar.
denna regle komsäkert till då gemene man var ärligare och sådant här knappt förekom.

Transportstyrelsen handlägger antagligen sådant här dagligen sorgligt nog.

Yeaopp, TS kommer få sina slantar problemfritt altrenativt en annulerad avställning om allt stämmer pappersmässigt.

Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Har pratat med transportstyrelsen nu och dom såg att pengarna gått in på hans konto men dom kan inte göra något åt det. men jag har rätt att :
Kräva pengarna för skatten.
kräva pengarna för påställningsavgift.
kräva 1500 kr för eventuella böter som jag kunnat få.

Han svarar fortfarande inte på telefon, men har varit i kontakt med hans arbetsplats, så kl 1600 ska han ska ringa upp mig. gör han inte det så blir det en polisanmälan.
Senast redigerat av 4-stroke (7 december 2012)

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

311 Inlägg
7 december 2012
Uppdatera hur det gick efter samtalet är gjort! smile

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

382 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
han ringde nu! bestämt tid och plats ikväll. kommer han inte blir det polisanmälan

Pim_Pim
7 december 2012
Så störande när folk ställer av bilen efter köp..

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 december 2012
Vilket jävla folk det finns vettu.

Jag låter hellre en seriös, trevlig typ pruta lite extra bara för att slippa jävlas med idioter.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Fattig student
1 282 Inlägg
7 december 2012
Uppdatera hur det gick efter det ev mötet.. Vill veta vad du fick av honom (utöver skatten) Har varit ute för samma sak själv..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

382 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
mötte upp idioten utanför polisstationen i skövde! han menade på att han kunde kräva tillbaka bilen till samma summa. efter ett jävla tjöt så ringde vi på dörren till polisstationen, Där en polisman hjälpte oss att reda ut det. transportstyrelsen hade tokfel. jag kunde bara få tillbaka skatten. idioten jag köpte bilen av fick en rejäl utskällning av polisen.
nu ska jag bara ringa till hans arbetsgivare  på måndag och säga att jag fått pengarna. ringde till arbetsgivaren för att få tag på bilförsäljaren, arbetsgivaren ville veta hur det låg till och han skulle gapa på bilförsäljaren om jag inte fick mina pengar!

Det går inte att lösa detta över telefon hos transportstyrelsen. man måste skicka ett mail så att dom får göra en utredning. ett alternativ är att gå den vägen jag gjorde. möt upp säljaren på polisstation och få hjälp där. kan vara bra att ha med regbevis och utskrift på datum då fordonet är avställt. då får man pengarna i näven, eller så får man göra en anmälan och kräva skadestånd osv...

Ett tips vid sånna här situationer är att gå hela vägen och ta alla kryphål man kan för att sänka lurendrejaren. smile

Pim_Pim
7 december 2012
Halleluhja!
Skönt att du fick tillbaka pengarna !

Han trodde säkert att du bara skulle acceptera hela saken och stoppa händerna i fickan..
Men tji fick han, så bra!!!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
7 december 2012
Fan vad kul att höra!! smile Såna fula jävlar som ska lura andra människor på alla möjliga sätt och vis ska sättas dit hårt.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

382 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Pim_Pim skrev:
Halleluhja!
Skönt att du fick tillbaka pengarna !

Han trodde säkert att du bara skulle acceptera hela saken och stoppa händerna i fickan..
Men tji fick han, så bra!!!

Rätt gött faktiskt men är lite irriterad på transportstyrelsen och skatteverket då dom lägger över problemet på varandra. men till slut fick jag ju tag i en vettig person att prata med och hon såg att han hade gjort fel och att jag ska ha mina pengar tillbaka men hon kunde tydligen inte göra något åt det. känns som om att dom borde kunna lösa det genom att ställa på bilen igen och skicka en räkning till honom?

382 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
rickylicious skrev:
Fan vad kul att höra!! smile Såna fula jävlar som ska lura andra människor på alla möjliga sätt och vis ska sättas dit hårt.

Han blev lite nervös när jag blandade in skatteverket, transportstyrelsen, hans arbetsgivare och polisen så han insåg nog att han inte kunde komma undan med det pådraget! smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
7 december 2012
Ja, sätt dit den jäveln bara. tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

311 Inlägg
7 december 2012
Haha härligt!  Ge dom asen vad dom tål! smile

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

Saabifierad
2 031 Inlägg
7 december 2012
Haha härligt att du satt dit honom och får skatten big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

382 Inlägg
7 december 2012
Trådstartare
Tror inte att han kommer att göra om det nästa gång han säljer bil... hoppas att han har lärt sig nåt! det var av ren slump som jag kollade upp skatten. kan tänka mig att det är en del personer som blir blåsta i landet hmm

Evildan
8 december 2012
Snyggt jobbat, sådana tomtar ska inte komma undan.
Hoppas den faen lärt sig ngt av detta, bra drag med polisen, det brukar få de flesta nervösa när dom inte har gjort rätt för sig.

Tips till er som köper bil privat:
Lägg på det gula gemensamt för att undvika fulerier.
Se till att ni även får det blå pappret, då kan bilen inte ställas av
(om inte säljaren beställer ett nytt som gör det gamla ogiltigt)
https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv kan ni se när det senaste pappret är utskrivet och jämföra med datumet på ägarbevisen.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
8 december 2012
just ringa arbetsgivaren är ett knep som alltid fungerat när man inte fått ut pengar av folk som är skyldig mig det (eller ringa via arbetsväxeln och be att få prata med personen och om han inte är där be att få prata med hans arbetsledare motsv)

Sök