6 december 2012
Trådstartare
Blinkar då och då, ej vid något specifikt varvtal, d v s ibland vid tomgång, vid 2000 varv och vid 3000 varv o s v
Inte alls stadigvarande, bara blink kanske någon gång per mil. Sällan just vid start av kall motor.
Om jag startar motorn, stänger av och snabbt som ögat vrider till tändningsläge, så tänds oljevarninglampan efter en stund. Tyder väl på bra oljetryck? Så var det i vart fall förr innan datorerna gjorde sitt intrång i bilarna.
Har bytt oljetryckskontakt - ingen skillnad. Bytt olja och filter, till samma sort som tidigare - ingen skillnad.
Har nu lossat kabeln till oljetryckskontakten och kommer att köra några mil, för att se om lampan behagar att blinka. Om inte så är det väl sporadiskt lågt oljetryck i motorn? Men hur kan det bli så?
Är medveten om att skulle det hända att oljetrycket fallerar helt under dessa mil, så skär motorn. Men risken måste vara väldigt liten att det blir värre på några mil, när det blinkat under många hundra mil och inte blivit värre. Detta oavsett om bilen stått ute, med eller utan motorvärmare eller inne i garaget.
Finns det något känt ställe i elsystemet / kablaget där man kan tänka sig att kabeln från kontakten kan kortslutas mot jord? För det kan inte bero på avbrott / glapp, för lampan lyser normalt då kontakten ger förbindelse till jord (vid lågt eller inget oljetryck).
Om det inte blinkar nu när när kontaktanslutningen är lossad, blir det till att köpa och tillfälligt installera en oljetrycksmätare från Biltema.... Blir inte klokare av denna åtgärd, men jag kan då konstatera om trycket varierar kraftigt.
Skit i oljepumpssilen, det tror ingen av de meckar jag talat med. Kört på helsyntet i mer än 5 år! med byte var 1000:de mil.
Någon som haft liknande problem?