2553
Sök

Megane -01 Sporadiskt blinkande oljetrycksvarning

2 250 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#1
Blinkar då och då, ej vid något specifikt varvtal, d v s ibland vid tomgång, vid 2000 varv och vid 3000 varv o s v
Inte alls stadigvarande, bara blink kanske någon gång per mil. Sällan just vid start av kall motor.

Om jag startar motorn, stänger av och snabbt som ögat vrider till tändningsläge, så tänds oljevarninglampan efter en stund. Tyder väl på bra oljetryck? Så var det i vart fall förr innan datorerna gjorde sitt intrång i bilarna.

Har bytt oljetryckskontakt - ingen skillnad. Bytt olja och filter, till samma sort som tidigare - ingen skillnad.

Har nu lossat kabeln till oljetryckskontakten och kommer att köra några mil, för att se om lampan behagar att blinka. Om inte så är det väl sporadiskt lågt oljetryck i motorn? Men hur kan det bli så?
Är medveten om att skulle det hända att oljetrycket fallerar helt under dessa mil, så skär motorn. Men risken måste vara väldigt liten att det blir värre på några mil, när det blinkat under många hundra mil och inte blivit värre. Detta oavsett om bilen stått ute, med eller utan motorvärmare eller inne i garaget.

Finns det något känt ställe i elsystemet / kablaget där man kan tänka sig att kabeln från kontakten kan kortslutas mot jord? För det kan inte bero på avbrott / glapp, för lampan lyser normalt då kontakten ger förbindelse till jord (vid lågt eller inget oljetryck).

Om det inte blinkar nu när när kontaktanslutningen är lossad, blir det till att köpa och tillfälligt installera en oljetrycksmätare från Biltema.... Blir inte klokare av denna åtgärd, men jag kan då konstatera om trycket varierar kraftigt.

Skit i oljepumpssilen, det tror ingen av de meckar jag talat med. Kört på helsyntet i mer än 5 år! med byte var 1000:de mil.

Någon som haft liknande problem?

2 250 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#2
Egen härd är guld värd...

Lite ryck o slit i kablaget från oljetrycksgivaren, gjorde att oljevarningslampan blinkade. Kom inte längre än ca 20 cm, dvs strax intill olestickan. Där skavde kablaget mot röret som oljestickan går genom ned i oljetåget. Kortis mot jord. Tji fick bilmecken på Volvo som rådde mig att byta oljepump för ca 10 papp inkl arbete o ny motorolja :-)   Skål !
Senast redigerat av Meaganeowner (8 december 2012)

583 Inlägg
8 december 2012
#3
"Själv är bäste dräng" som det sägs!

Kanon att du löste problemet själv.

Vid tvivelaktigt oljetryck brukar jag rekomendera att sätta in en extern oljetrycksgivare. På sådant sätt kan man se ifall det är givaren eller oljetrycket som är felande faktorn. Dåligt oljetryck kan snabbt bli förödande för en motor.

Mvh

Even with cruise control.. you still have to steer.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 december 2012
#4
Meaganeowner skrev:
Tji fick bilmecken på Volvo som rådde mig att byta oljepump för ca 10 papp inkl arbete o ny motorolja :-)   Skål !

Vet om en volvoverkstad som ville byta topp på en v70 efter att gängorna följt med en grenrörsbult ut när dom skulle byta grenrörspackningar pga ett fräsande ljud från baksidan på motorn. Det skulle kosta ca 40k totalt enligt dom, den vad billig när en kompis köpte den... Vi sänkte ner hela motorpaketet, satte i insatsgänga vid dom bulthål som var skadade och satte ihop allt. Vid montering av tryckledningen mellan turbo och ic upptäcktes en sprucken gummislang, troligtvis den som orsakat fräsandet och dom hade med andra ord inte ens behövt lossa grenröret från första början...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 250 Inlägg
8 december 2012
Trådstartare
#5
Här hemma så debiterar Volvo dryga 5300 för 4 timmars jobb. Visserligen med moms. För att få till samma summa  skattade pengar utöver min ordinarie årslön, måste jag jobba övertid för 10 000 kr. Det blir många timmar det.

Så liksom tidigare meckar jag själv, även om jag råkar dra av en eller annan bult, eller bär mig klumpigt åt på annat sätt.


Sök