Bytte idag mitt Stödlager för kardanen på min 940 LTT -97:a.
Efter att jag bytt detta så vibrerar det i bilen Vad kan vara fel?.
Har satt ihop det nya lagret enligt sprängskissen från Volvo .
Enligt ritningen har jag gjort rätt , men enligt det gamla lagret som jag plockat av så stämmer det inte överrens med så som jag satt det nya efter skissen.
Någon som vet vad som kan vara felet?.
Tacksam för hjälp om någon mer än jag haft samma problem i samband med byte av stödlagret.
Det är väldigt viktigt att du får splinsen precis rätt mot hur dem satt förut. Kardan är balanserad på ett visst sätt, så för att det skall bli optimalt brukar man märka upp kardan/splines innan man tar isär allt, så det går att sätta tillbaka likadant.
Har du köpt Volvo Original stödlager, eller piratdelar? Köpte själv pirat förra året, och det tog ett bra tag innan jag fick iordning på vibrationerna, trots att vi monterade allting rätt. Visade sig att det räckte med att modda det en aning, så fungerade det. Fick slipa ner själva ytterhöljet utanför lagerbanan en del, så blev det kanon.
Senast redigerat av Farleykarley (16 december 2012)
Kardanen gled endast på splinsen i ett visst läge och inga andra lägen så antar att den är rätt . Markerade den och monterade ihop den som innan . Men sedan så enligt ritningen så sitter lagret rätt på kardanen . Men enligt det gamla stödlagret så sitter inte stödlagret rätt ihopmonterat på kardanen.
Det kan inte bero på om hardyn är dålig eller så annars ?
Förstår inte riktigt hur du menar med att stödlagret inte sitter rätt på kardan? Kolla så att det ser rakt och propert ut. Har du satt själva "stödplattan" lite snett i skruvhålen eller liknande så kan detta påverka. Samma sak om det är så att kardan har lite väl mycket lutning åt ett specifikt håll. En grej kan till exempel vara att nu när du "tightat upp" allting med nytt stödlager, så kan växellådskudden vara lite väl mjuk, vilket gör att kardan kommer i helt annan lutning mot vad det varit tidigare. Förut har det kompenserat bra med halvslitet stödlager, men när allt blir nytt kan man tyvärr märka nya defekter man inte känt förut.
Har svårt att tro att hardyskivan spelar någon roll i vibrationerna. Är den sliten brukar man känna detta främst vid acceleration och inte under vanlig körning. Har du kollat så att den är fri från sprickor och ser allmänt fräsch ut? Är den satt åt rätt håll etc?
Köpte du Volvo original eller vad är bilbiten för något?
Problemet löst :-D ! , det var bara plocka ner stödlagret igen och vända på en utav brickorna o montera ihop igen så funkar det klockrent ! :-) Tack för tips och hjälp :-)