3445
Sök

Hembrännt

618 Inlägg
22 december 2012
Growe skrev:
Har bara bra erfarenheter av hembränt
men det är källan man får det från som avgör.
man kan lika gärna bli blind ivärsta fall

men den spriten jag köpte från den kontakten man hade då så hade han olika kvaliter efter vem man var smile
gällde att köpa sprit med rätt färg på korken.

då fick man Sprit som var rejäl blev burkfull på knappt inget och smakade bättre än skiten som säljs på systemet.

numera dricker jag dock inte ens 1gång om året smile och dom få gångerna blir det öl cider kanske någon köpesprit och redbull

men det blev alltid en billig fylla förr och ögonen ser jag fortfarande på smile

Nej, i värsta fall dör du.

Hembränt är i sig inte farligare än sprit på systembolaget, utan det är när folk får för sig att späda ut sin hembränt med metanol(aka träsprit) för att få starkare sprit och därmed tjäna mer pengar.

Ska vi gå ännu längre så är det faktiskt inte ens metanolen du blir blind, dör av osv, utan det är syrorna som bildas när levern bryter ner metanolen, bl.a myrsyra.

Sen kan man även tillägga att har man fått en dålig blandning hembränt, kan man dricka etanol(dvs vanlig sprit) för att minska risken att bli blind eller dö.
Varför? Jo för att när du häver i dig etanolen börjar levern bryta ner etanolen istället för metanolen, vilket i sin tur gör att de farliga syrorna inte bildas. (rekommenderar inget att dricka etanol utan att åka till sjukhuset istället.)

Ibland är kemi bra..

Muttley
22 december 2012
Jag vill ha motargument mot Absoluts destilleri.  Varför skulle hembrännt vara bättre än en fabrik som tillverkar bland världens bästa sprit enligt "experter" ?  När en hemmatillverkare kan göra de på sina småsaker? 

Jämför inte med jeltzin i detta fallet.  Jämför just med Vin&sprit.    Ni som motsäger tveksamheten till detta har ni varit på fabriken ?  Har fått jobba i slutstationerna och varit med om deras fina kvalitetskontroll smile

I övrigt så är dödsfall nog bland de mildrare om man ska ta till alkoholförgiftning då dialys inte är ett så roligt liv det.  Klart har man tur med att få nya organ så.

618 Inlägg
22 december 2012
tkd_rille skrev:
Jag vill ha motargument mot Absoluts destilleri.  Varför skulle hembrännt vara bättre än en fabrik som tillverkar bland världens bästa sprit enligt "experter" ?  När en hemmatillverkare kan göra de på sina småsaker? 

Jämför inte med jeltzin i detta fallet.  Jämför just med Vin&sprit.    Ni som motsäger tveksamheten till detta har ni varit på fabriken ?  Har fått jobba i slutstationerna och varit med om deras fina kvalitetskontroll smile

I övrigt så är dödsfall nog bland de mildrare om man ska ta till alkoholförgiftning då dialys inte är ett så roligt liv det.  Klart har man tur med att få nya organ så.

Vem har sagt att hembränt ska vara bättre än absolut's sortiment?

Definiera "bättre": varken du, eller något annat proffs kan säga vad som smakar bäst för någon annan, eller hur?

Antagligen så destillerar fabrikerna och hembrännaren olika, men säkert på liknande sätt.

Hembrännaren "kan använda" flera lager aktivt kol där spriten rinner genom och där med renas från finkel. Det brukar oftast räcka för att spriten ska smaka "bra". Jag vet inte hur det fungerar hos fabrikerna, men det är högst troligt väldigt lika, men med antagligen flera och andra steg för att få bort vissa smaker och lägga till andra.

Finkel är en produkt som bildas när mäsk jäser och smakar blä.

Jag förstår inte vart du vill komma?

Muttley
22 december 2012
Kollan skrev:
tkd_rille skrev:

Vem har sagt att hembränt ska vara bättre än absolut's sortiment?

Definiera "bättre": varken du, eller något annat proffs kan säga vad som smakar bäst för någon annan, eller hur?

Antagligen så destillerar fabrikerna och hembrännaren olika, men säkert på liknande sätt.

Hembrännaren "kan använda" flera lager aktivt kol där spriten rinner genom och där med renas från finkel. Det brukar oftast räcka för att spriten ska smaka "bra". Jag vet inte hur det fungerar hos fabrikerna, men det är högst troligt väldigt lika, men med antagligen flera och andra steg för att få bort vissa smaker och lägga till andra.

Finkel är en produkt som bildas när mäsk jäser och smakar blä.

Jag förstår inte vart du vill komma?

Finns ju en mening bara i tråden.  Andra som gillar hemgjort har ofta samma argument.   Just därför undrar jag varför de tror på detta vis.

om man har ett rör som är 1.5-2 meter med kol och renat så är det näst in till finare än vanligt renat på bolaget

För de var väl diskussion vi skulle ha?  Vad ville du framföra annars ?

618 Inlägg
22 december 2012
Sorry, missade hans inlägg.

937 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
cheffer skrev:
Renare än systemetsprit för att den är renat genom ett 1,5 meters rör? Ursäkta men vart tog världsuppfattningen vägen? Spriten på systemet är så vitt jag vet filtrerad i ett flertal omgånger (olika såklart med alla olika märken men gemensamt för alla är att det är flertalet gånger). Varför lita mer på någon bonde än en polack (är ju f.ö ingen polack med en gammal hemkokare som gör spriten där..)

Nä, hemkört säljs då ofta till ungdomar, iaf här i mellansverige/norrland. Iaf såldes innan alla torskade här. Dock ska det ju tilläggas att det brändes såna fruktansvärda mängder här att det faktiskt såldes till krogar och även krogar i sthlm. Det fraktades tamefan med tankbilar när det var som mest haha. Risken för att få en dålig omgång HB från en pålitlig källa är väl inte allt för stor men den finns där medans den är iprincip obefintlig från systembolaget. Nä, skippa den där jävla bränningen... Dricker man så mycket att det blir för dyrt med systemet så är det nog dags att sluta supa och kosta samhället en massa pengar smile

okej kanske inte system sprit men jeltzin och sån piss vodka luktar aceton wink men om man hade lagt lite energy på att köpa  billig smuggelsprit å rena att så hade man kunnat sälja det som fin sprit sen wink

självutnämnd expert
157 Inlägg
23 december 2012

skön serie som gick på Discovery för ett tag sedan, för er som är intresserade smile
Senast redigerat av Adeno (23 december 2012)

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk

Garaget vän, igen.
5 687 Inlägg
23 december 2012
Kalasgasarn skrev:
Tjena tänkte att det hade varit intressant att prata hembrännt och frågor och ideer,

En sida för dig kanske!
https://www.flashback.org/f256

Mvh. Neos34, från Mölndal/Bifrost

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
25 december 2012
Jag tror dom flesta här i sverige hembränner för att det är en hobby istället för att faktiskt försöka tjäna pengar på det.
Jag vill verkligen testa hembränt och självklart köra klassikern Vargtass.

Kan tänka mig att det är som folk säger, säkra källor så är det ingen fara att handla.

Varför drar ni alla in systemets alkohol i samtalet om hembränt? "Det är bättre att köpa från systemet" ja, det kanske det är. Men nu är det inte själva diskussionen om vilket som är bäst.
Man kan dö av nästintill allt. Just face it.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Muttley
25 december 2012
Jämförelse med bolagsprit. Men de kanske du missade.

1 808 Inlägg
25 december 2012
Bult ska de vara smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

50 Inlägg
25 december 2012
Adeno skrev:

skön serie som gick på Discovery för ett tag sedan, för er som är intresserade smile

Den får just nu på Discovery, flickvännen kollar på den just nu wink

edit: Håller på till klockan 22.00 ikväll wink
Senast redigerat av Volvo_stranne (25 december 2012)

självutnämnd expert
157 Inlägg
26 december 2012
Volvo_stranne skrev:
Adeno skrev:

Den får just nu på Discovery, flickvännen kollar på den just nu wink

edit: Håller på till klockan 22.00 ikväll wink

Repriser

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk

5 119 Inlägg
26 december 2012
nu var det en massa år sedan när man va ute å festade. men här i skogarna fanns de en hel hög som koka hemma. dels var hemkört lättare att få tag på än smuggel och sen provade man sig fram mellan olika kokare till sina favoriter. vet en som var lite dyrare men vilken sprit han koka:-) hade en klar lätt söt smak med inslag av lakris. den va helt livsfarlig då den smakade så pass bra. vi gick så långt att vi köpte en 10 liters dunkar och blandade med allt från frukt till godis m.m. den spriten förstörde för framtida spritdrickande då allt man hade råd med smakade skit i gämförelse. en bonus till var att man blev fan inte bakis, sen kanske de berodde på att man drack det mästa jrent och på så vis drack mindre mängder vet ja inte.
fanns även en som brände riktig karatesprit. den kan inte vart nyttig men billigt blev de. 2 groggar så va man i bra gång. 3 sen sov man så man fick dricka med måtta:-P en kompis som tålde hur mycket som hälst, måste vart en ryss eller finne. inte ens han klara den spriten. har själv setat å beundrat honom förfästat på ett helrör bacardi eller hur de stavas och inte förns den var slut så börja han bli lite salongsberusad.... nu mera är ja 99% nykterist.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

818 Inlägg
26 december 2012
Haha det var en rolig berättelse smile

Sök