Åkte till lokala mekonomen verkstaden för att diskutera med en kille där som ska ha koll på Saab.
Han kollade om det fanns avgaser i expansionskärlet men som tur var det nada.
Han uteslöt blockpackningen direkt, dels pga utebliven HC-halt menäven då det inte var något övertryck i systemet.
Vevhusventilationen är det heller inte utan han trodde på kondens samt ett litet läckage i kylsystemet.
Orsaken till den stora minskningen av kylarvätska var garanterat luft i systemet och då 9-5:ans system tydligen tar tid på sig å lufta ut helt var det inte ovanligt med minskningar ett par veckor...
Eftersom jag inte kan se nåt läckage på marken är det troligen så lite som läcker så vi skulle provtrycka och leta läckan vid senare tillfälle förutsatt att det inte töms igen så klart.
På agendan står nu ett oljebyte samt kolla så bultarna till toppen sitter på plats.
Att bilen snabbt går upp i temp var ingen fara så länge den stannar där. Enligt mekanikern kunde det snarare va en fördel med ett system som snabbt blir varmt
Det jag däremot skulle vara lite vaksam över var att kedjan rasslade en aning så kanske kunde vara läge för ett byte av kedja och spännare tyckte han...