3621
Sök

Köra dagen efter fylle, hur gör du ?

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
matteeee skrev:
Vad har fyllesjuka/bakfylla med körbarheten dan efter att göra? Tror ni att det, om ni vaknar upp och känner er pigga, är ok att köra då, trots en vild kväll med flaskan?

en av resterna som blir när alholhol bryts ner gör dig ju sjuk, om du går å lägger dig utan å ha vätskat upp dig å du vaknar utan att vara eller bli bakfull dagen efter, tror inte du kroppen har gjort ett bra jobb då?

å nej jag kör oftast inte alls. beror på mängden som har gått igenom kroppen under föregående kväll.

Muttley
2 januari 2013
Xuri skrev:
tkd_rille skrev:
Xuri skrev:
OM ni har druckit som svampar, vaknar upp mår bra å inte har skalleverk. så kör ni aldrig dagen efter ?

De säger väl sig själv helt logiskt att man inte sätter nyckeln alls i tändlåset dagen efter?  För om man festar så dricker man oftast fram till 2-3 på natten.  De är garanterat inte ute ur kroppen om du mår bra och varit vaken några timmar efter du vaknat igen.

Hur gör du själv i och med du frågar ?

Jag brukar alltid låta bilen stå dagen efter, händer ibland att man kör men jag brukar försöka skriva upp vad jag har druckit å när sen räknar man med 2 cl per timme.

men de känns ju lite såhär. kan man dricka 50cl starksprit en fylla å vakna upp utan skallevärk,vara yr eller må dåligt då måste ju kroppen ha hunnit förbränna alkoholen ?

likaså att när man väl är på lyset behöver man ju ha typ minst en öl per timme för att hålla fyllan igång, å en öl är ju mer än 2cl starksprit per timme.

Säg de till alla som mått toppen dagen efter och åkt på det.  Även om du mår fantastiskt när du vaknar så betyder de inte att du har förbrännt alkoholen alls.
Personligen så kan jag må alldeles utmärkt efter en 70cl baccardi och 5-6 öl och vakna upp 7 på morgonen. Men de har fortfarande inte förbrännt för det.  Medans andra gånger behöver jag knappt dricka något för att må som ett as.
Sen är de räknesättet inte säkert för fem öre.  Vill man vara 100% så köper du samma alkomätare som polisen kör med och de kostar närmre 20 eller har gjort för samma modell. wink

Ditt tillstånd dagen efter har såklart att göra med om du har ätit och druckit vatten vilket kan hjälpa mot illamående.  Så ta aldrig risken är du snäll.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
2 januari 2013
Mår jag prima på morgonen så kör jag på eftermiddan om det är nödvändigt. Mår jag skit på morgonen (eller om det kryper på innan lunch) så står bilen hela dagen.

Räknar aldrig med att kunna köra bil dagen efter. Måste man upp o köra bil får man nöja sig med en öl eller två max.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
3 januari 2013
Xuri skrev:
matteeee skrev:
Vad har fyllesjuka/bakfylla med körbarheten dan efter att göra? Tror ni att det, om ni vaknar upp och känner er pigga, är ok att köra då, trots en vild kväll med flaskan?

en av resterna som blir när alholhol bryts ner gör dig ju sjuk, om du går å lägger dig utan å ha vätskat upp dig å du vaknar utan att vara eller bli bakfull dagen efter, tror inte du kroppen har gjort ett bra jobb då?

å nej jag kör oftast inte alls. beror på mängden som har gått igenom kroppen under föregående kväll.

Min far blir aldrig bakfull (fusk!!). Hans kropp är kanske jättebra på att bränna alkoholen, vad vet jag - men att utifrån det anse att man är nykter nog att köra känns fel. Med tanke på hur bra man kan tycka att man mår när man är aspackad så kan man ju lika gärna må bra även när man borde vara bakis - utan att för den sakens skull ha tillräckligt låg alkoholnivå i blodet.
Så återigen tror jag inte andelen bakfylla kan ställas i exakt relation till promillehalt och därmed avgöra huvuvida det är ok att köra eller inte. Och jag tycker att det är skrämmande att många andra verkar resonera så..!!!

/Mattias

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
3 januari 2013
matteeee skrev:

jo ungefär.inte ens säkert att man blir dålig pga man fortfarande är så pass onykter.

så svårt kan väll inte valet vara köra bil dagen efter låt spriten vara

inte köra bil dagen efter drick sprit

svårare är det inte

man måste inte dricka för att alla andra gör det
har slutat druckit mer eller mindre pga jag känner att jag har behovet att kunna köra hela tiden.
fast vi är 2 med körkort här hemma

värt att nämna är att dom blivit hårdare med rattfylla nu tar dom kortet på plats oavsätt hur lite man är över gränsen.

förut fick man behålla kortet för rattfylla men blev av med det för grovrattfylla
men nu är det automatiskt 1års indragning om jag fattat allt rätt.

då är frågan om det är värt att tänka så kortsiktigt?
i min släkt så blir man utfryst om man torskar för en rattfylla
tyvärr har inte alla familjer den inställningen..oftast samma som sitter där och tar några glas kärringsaft till maten.
Senast redigerat av Growe (3 januari 2013)

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 januari 2013
Ni är för unga för att dricka. Punkt slut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

349 Inlägg
3 januari 2013
Jag blåser ALLTID, oavsett hur mycket klockan är dagen efter. Har en alkomätare från dräger, samma som polisen använder.

Dyr men helt klart värt det. Man har lurat sig själv många gånger och sen blåst.. Rekomenderar starkt att skaffa en sådan.
Senast redigerat av cewee (3 januari 2013)

Avstängd
1 714 Inlägg
4 januari 2013
Man tar en stänkare på morronen så man inte måste stanna mitt på highwayen för att spy naturligtvis.

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
Emilius skrev:
Man tar en stänkare på morronen så man inte måste stanna mitt på highwayen för att spy naturligtvis.

haha ! smile

5 119 Inlägg
5 januari 2013
kom å tänka på en gubbe från byn som är ganska glad på spriten. han hade väl krökat ett tag men skulle jobba på måndagen så han lät bli att dricka på söndagen. finns vittnen på det. på måndag morgon fick han blåsa och blåste 2,8 promille. misstänker att han legat i ett par dagar å hans lever inte mår så bra. undra vad han hadde när han va i farten?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Muttley
5 januari 2013
mb_pucken skrev:
kom å tänka på en gubbe från byn som är ganska glad på spriten. han hade väl krökat ett tag men skulle jobba på måndagen så han lät bli att dricka på söndagen. finns vittnen på det. på måndag morgon fick han blåsa och blåste 2,8 promille. misstänker att han legat i ett par dagar å hans lever inte mår så bra. undra vad han hadde när han va i farten?

Ren alkoholist troligtvis.  En vanlig människa som inte dricker så mycket hade varit avdäckad så nära 3 promille.  Var väl en lastbilschaffis som åkte på 8 promille, de fick testa han rätt många gånger.   Vi vanliga hade troligtvis varit döda.

5 119 Inlägg
5 januari 2013
samma här. han hade fått blåst mer än en gång. jag hade vart död då:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
5 januari 2013
Ja jag kör dagen efter, dock aldrig tidigare än sen eftermiddag/kvällen när man KÄNNER sig körduglig, sen om man är det eller inte är en annan femma..

Tänkte dock köpa mig en lite dyrare alkomätare inför sommarens bravader smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Sök