3026
Sök

Generator & Batterier

30 Inlägg
21 oktober 2005
Trådstartare
Någon som vet var man kan köpa "kraftfulla"
Generatorer & Batterier...

21 761 Inlägg
21 oktober 2005
När det gäller batterier, vad menar du med kraftfulla? Många AH, hög startström eller ska tåla djupa urladdningar? Generatorer kan jag nog inte ge något tips på tyvärr.
Senast redigerat av Drönirettab (21 oktober 2005)

Evolution
1 627 Inlägg
21 oktober 2005
De finns ju värre generatorer att köpa men de kostar.

Fäll ner pungen och landa

914 Inlägg
22 oktober 2005
Jag e ju inte så jätteerfaren men om man ska ha batterier som ska ladda ur å ladda upp snabbt igen borde man väll ha optima vet inte om de gula kan vara de bästa men de ska jag köra med i alla fall

21 761 Inlägg
22 oktober 2005
De vanligaste batterierna som man pratar om är nog Tudor Maxxima och Optima.Om man ska spela mycket med motorn avslagen så bör man använda Optima Yellowtop eller Tudor Maxxima 900 DC, de är tillverkade för att tåla djupa urladdningar.Det går även att använda dessa som vanligt startbatteri också eftersom de har ett högt CCA-värde.En viktig sak när det gäller batteriladdare till dessa batterier är att man ska använda elektroniskt styrda laddare, t.ex. C-tek, annars kan batterierna ta skada.

914 Inlägg
22 oktober 2005
Drönit vad menar du med elektroniskt styrda ? Gick på en elutbildning å där gjorde vi egna laddare som slår ifrån när batteriet e full ladat å så är det nåt sånt du tänkte på då eller är det mer avancerat än så ?

21 761 Inlägg
22 oktober 2005
Ronnie.L skrev:
Drönit vad menar du med elektroniskt styrda ? Gick på en elutbildning å där gjorde vi egna laddare som slår ifrån när batteriet e full ladat å så är det nåt sånt du tänkte på då eller är det mer avancerat än så ?

Ja ungefär. Det som egentligen är viktigt är att laddaren går ner till underhållsladdning när batteriet har blivit fullt. En annan viktig sak som gäller både AGM(Maxxima,Optima) och GEL batterier är laddspänningen.På en elektronisk laddare så brukar spänningen ligga på ca 14,4V (C-TEK 14,7), en enklare laddare kan ha 17 volt eller mer. Efersom AGM och GEL är slutna batterier så får det inte pysa ut gas från dem, man kan ju inte fylla på syra , och när man laddar med mer än ca 15V blir trycket i batteriet för högt. Resultatet blir att ventilerna på locket öppnas lite grann och gas(syra) försvinner. När batteriet har råkat ut för det ett gäng gånger så finns det snart ingen syra och batteriet slutar fungera.

30 Inlägg
22 oktober 2005
Trådstartare
Väldigt tacksam för svaren, har kollat lite på optima batterierna.

Fartdåre!
592 Inlägg
22 oktober 2005
Optima batterierna är riktigt bra. har ett på min veteran vw buss. Batteriet är nu 8 år gammalt men den startar direkt utan problem.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

21 761 Inlägg
22 oktober 2005
Jag har ett RedTop som är 9 år och det fungerar också bra. Har sett på olika forum och som alltid är det delade meningar men för mig har det som sagt fungerat bra.

914 Inlägg
23 oktober 2005
ooh alltid ska man lära sig nåt nytt .. Misslyckades lite med min laddare hehe så den laddar runt 15-16 volt innan den går ner på underhålls ström har jag för mig. Ja jag gick mitt första år som elektriker å fick inte allt rätt... Så jag får väll införskaffa en annan laddare

Sök