3613
Sök

Förhöjd tomgång efter hårdkörning, volvo 940 turbo. Film.

577 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
Hejsan.
Jag har problem med att tomgången lägger sig högt efter att man har hårdkört en liten stund. Säg att man gasar hyffsat i 5 kilometer. tomgången återvänder till normalt vid omstart. Korta gaspådrag ger inte förhöjd tomgång men kan resultera i att bilen dör om man släpper tvärt.
Bilen i fråga är en 945 automat ifrån -91 med en b230ft. Utrustad med 531 topp vx3 kam och bränslechip. Laddar som mest 0.9 bar.

Edit: den ligger på 0.3 i vacuum både med förhöjd tomgång och vid normal gång.

Kan det vara dumpventilen som är dålig?

http://youtu.be/RSPsX6EmG0M
Senast redigerat av risodlarn (6 januari 2013)

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

629 Inlägg
4 januari 2013
Vad ligger den på i vacuum? tänkte om du skjutit någon slang , hände mig engång när jag våldförde mig på min 940 ltt, då vart tomgången konstig. Pröva att spraya startgas runt insuget / diverse slangar och se om den reagerar.

Mröh

577 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
Dagge88 skrev:
Vad ligger den på i vacuum? tänkte om du skjutit någon slang , hände mig engång när jag våldförde mig på min 940 ltt, då vart tomgången konstig. Pröva att spraya startgas runt insuget / diverse slangar och se om den reagerar.

Borde den inte vara skum jämt då?
men ska kolla över alla slangar en extra gång. Har bytt insugspackning för mindre än 100 mil sedan och bytt torra slangar till nya.

577 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
Ingen mer som har någon teori?

466 Inlägg
5 januari 2013
Du tycke inte att din motor låter sliten? ^^

Annars prova att ta loss tomgångsmotorn och blås den med WD40 och se om du får nån skillnad?

ryker bilen din vit på tomgång?

577 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
skanepiraten skrev:
Du tycke inte att din motor låter sliten? ^^

Annars prova att ta loss tomgångsmotorn och blås den med WD40 och se om du får nån skillnad?

ryker bilen din vit på tomgång?

Ska kolla tomgångsmotorn, ryker inte mer än vanliga avgaser, det låter pga ventilspelet.

577 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
Tobbeaj skrev:
Kollat LMM?

Nej men bilen går som den ska mest hela tiden och drar inga konstiga mängder soppa så det tvekar jag på. Ska ändå testa då jag har en extra smile

105 Inlägg
6 januari 2013
Dom brukar bli oroliga när man gasar hårt med dom, vet flera som har varit med om de, bland annat på ltt också smile

577 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
Linusandler skrev:
Dom brukar bli oroliga när man gasar hårt med dom, vet flera som har varit med om de, bland annat på ltt också smile

Jävla rappel big_smile

105 Inlägg
6 januari 2013
rappel? ^^

577 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
Linusandler skrev:
rappel? ^^

Ehum, dålig kvalité typ. Sånt som krånglar o ger med sig lätt.

Sök