3250
Sök

Bränsletillförsel volvo 244 1984

78 Inlägg
5 januari 2013
Trådstartare
#1
Har en 244 med en b23e motor. GLT så det är mekaniska insprutare.

Har en liten fundering angående bränsletillförseln till motorn.

Vet ni om det finns något mer filter än det under huven ?
elr slangar som brukar vika sig elr liknande ?

Har lite knepig tomgång antar att det beror på bränslet, för vid höga varv och gaspådrag går den hur bra som helst. och vid låga så börjar motorn som hoppa lite, som att den får för lite soppa helt enkelt.

mvh

100 Inlägg
5 januari 2013
#2
Får den för lite bränsle så går den dåligt på höga varv. Testa spraya startgas runt insug och spridare. O-ringarna till spridarna brukar alltid va slut.

78 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#3
Newport skrev:
Får den för lite bränsle så går den dåligt på höga varv. Testa spraya startgas runt insug och spridare. O-ringarna till spridarna brukar alltid va slut.

Allt vad jag kan tänka mig vid luftvägar är bytta. Insugspackning, spridartätningar, vakumslangar, luftfilter.

Men finns det något mer bensinfilter i den ?

100 Inlägg
6 januari 2013
#4
w0ug skrev:
Newport skrev:
Får den för lite bränsle så går den dåligt på höga varv. Testa spraya startgas runt insug och spridare. O-ringarna till spridarna brukar alltid va slut.

Allt vad jag kan tänka mig vid luftvägar är bytta. Insugspackning, spridartätningar, vakumslangar, luftfilter.

Men finns det något mer bensinfilter i den ?

Aha okej.

Tror inte att det finns flera än det som är under huven. F-motorn har ju ett filter vid soppapumpen under sätet men jag tror inte att e-motorn har ett där.

21 761 Inlägg
6 januari 2013
#5
Det ska inte finnas något mer bränslefilter än det som sitter på torpedväggen vad jag vet. När motorn går dåligt på låga varv så tvivlar jag nog på att orsaken är för dålig bränsletillförsel, håller med Newport där. smile

78 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#6
Newport skrev:
w0ug skrev:
Newport skrev:
Får den för lite bränsle så går den dåligt på höga varv. Testa spraya startgas runt insug och spridare. O-ringarna till spridarna brukar alltid va slut.

Allt vad jag kan tänka mig vid luftvägar är bytta. Insugspackning, spridartätningar, vakumslangar, luftfilter.

Men finns det något mer bensinfilter i den ?

Aha okej.

Tror inte att det finns flera än det som är under huven. F-motorn har ju ett filter vid soppapumpen under sätet men jag tror inte att e-motorn har ett där.

Annat fel du då kanske kan tänka dig? blir inte klok på hoppandet, speciellt under 1000 varv yikes

21 761 Inlägg
6 januari 2013
#7
Hoppar motorn väldigt mycket vid såna varv?

Nu har jag inte haft någon annan K-Jet än min nuvarande -86, men jag undrar om inte vissa B23E hade såna kammar att tomgången var mer eller mindre "orolig". hmm

78 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Hoppar motorn väldigt mycket vid såna varv?

Nu har jag inte haft någon annan K-Jet än min nuvarande -86, men jag undrar om inte vissa B23E hade såna kammar att tomgången var mer eller mindre "orolig". hmm

Jo den är väldigt orolig. Speciellt vid 950(där den ska ligga).
Jasså, går det att ordna till på något vis(om det nu skulle vara kammen)?

21 761 Inlägg
6 januari 2013
#9
Jag kan tyvärr för lite om det där för att svara på det, får hoppas att folk som är kunniga på K-Jet och B23E ger bättre råd. smile

Forummoderator
26 351 Inlägg
6 januari 2013
#10
Drönirettab skrev:
Hoppar motorn väldigt mycket vid såna varv?

Nu har jag inte haft någon annan K-Jet än min nuvarande -86, men jag undrar om inte vissa B23E hade såna kammar att tomgången var mer eller mindre "orolig". hmm

Bör vara K-kammen, om inte till och med senare kam, och då är den inte alls så orolig..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

100 Inlägg
6 januari 2013
#11
w0ug skrev:
Drönirettab skrev:
Hoppar motorn väldigt mycket vid såna varv?

Nu har jag inte haft någon annan K-Jet än min nuvarande -86, men jag undrar om inte vissa B23E hade såna kammar att tomgången var mer eller mindre "orolig". hmm

Jo den är väldigt orolig. Speciellt vid 950(där den ska ligga).
Jasså, går det att ordna till på något vis(om det nu skulle vara kammen)?

Antar att du har kollat stift, kablar, lock och rotor?

78 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#12
Yes, det är bytt smile Har som påkostat en liten service på den, då det var ett tag sen det gjordes. Med förväntningarna att den slutar hoppa. Men ikket.

78 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#13
Testade ställa upp tändningen idag, UTAN resultat. hmm.. vad fasen!!


Sök