3467
Sök

MB 230e -92 höga avgasvärden på tomgång

26 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
#1
tjenare, var och besikta bilen idag och fick nedslag på avgasvärdena på tomgång

fick dessa värden: CO 2,4 (0,5)              HC 182 (100)
                           CO 2500 0,0 (0,3)      LAMBDA 1,00 (0,97-1,03

olja, filter och tändstift bytt för ca 150mil sen, luftfilter byttes i början på sommaren.

Bilen går jämt och fint på tomgång och dricker inge olja eller vatten

ibland när man varvar den över 3000rpm hörs det ett rassel (katten?)

nån som har nåt förslag vad det kan vara? mycket tacksam för svar


26 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#2
ingen som har nån idé vad det kan vara för fel? är lite lur på att det kan vara temp sensorn för insugsluften som spökar.


GM B-Body Nörd
370 Inlägg
1 december 2012
#3
Co halten kan man justera.  Det finns ett hål på luftburken som man kan sticka ner en insexnyckel. Skruven är fjäderbelastad så när man har tryckt ner den så vrider man motsols för magrare blandning och motsols för fetare. Men vrid bara ett halvvarv åt gången. Problemet är att man behöver en avgasmätare när man justerar.
Senast redigerat av B-Body (1 december 2012)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

2 400 Inlägg
1 december 2012
#4
AnteOlsson skrev:
tjenare, var och besikta bilen idag och fick nedslag på avgasvärdena på tomgång

fick dessa värden: CO 2,4 (0,5)              HC 182 (100)
                           CO 2500 0,0 (0,3)      LAMBDA 1,00 (0,97-1,03

olja, filter och tändstift bytt för ca 150mil sen, luftfilter byttes i början på sommaren.

Bilen går jämt och fint på tomgång och dricker inge olja eller vatten

ibland när man varvar den över 3000rpm hörs det ett rassel (katten?)

nån som har nåt förslag vad det kan vara? mycket tacksam för svar

Mycket möjligt att det är katten som gett upp :S   MEn har du bytt olja, tändstift. kablar och luftfilter? Sedan kan du testa att slå i ca 50% etanol och kör som en galning precis innan besiktningen så att katalysatorn blir riktigt varm


...has left the building...
4 474 Inlägg
1 december 2012
#5
Skippa etanol-tipset. Bättre o då o "varmköra den ordentligt". Jag tror INTE på katten. Hade en bil där "katten" var tom, CO var ca 0.7 på tomgång, HC var bra, bilen hade gått ca 36000 mil vid det tillfället.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

26 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#6
B-Body skrev:
Co halten kan man justera.  Det finns ett hål på luftburken som man kan sticka ner en insexnyckel. Skruven är fjäderbelastad så när man har tryckt ner den så vrider man motsols för magrare blandning och motsols för fetare. Men vrid bara ett halvvarv åt gången. Problemet är att man behöver en avgasmätare när man justerar.

aha men justerar det över hela registret eller bara på tomgång? co och hc halten hänger väl ihop?


26 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#7
dawwe skrev:
Skippa etanol-tipset. Bättre o då o "varmköra den ordentligt". Jag tror INTE på katten. Hade en bil där "katten" var tom, CO var ca 0.7 på tomgång, HC var bra, bilen hade gått ca 36000 mil vid det tillfället.

jag tror inte att den var för kall, jag körde rätt hårt ca 15min innan dock fick jag stå och vänta utanför ca 15min på tomgång och även besiktiningsmannen körde ett varv runt kvarteret på tvåan på 4000 rpm för att få den varm


26 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#8
kom på att det sitter en brytare på som på gasreglaget som reglaget ska vila mot när ingen gas ges, när jag köpte bilen var denna brytare urkopplad. kanske fanns en anledning till varför den var urkopplad. förra ägaren besiktade med den urkopplad iallafall. kan det vara så enkelt fel bara?


26 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#9
var på efter kontroll idag med ÄNNU sämre värden nu även på förhöjd tomgång, ska in på verkstad 2 januari, kat byte står först på listan då sa han.


...has left the building...
4 474 Inlägg
10 december 2012
#10
Byt verkstad...Kat-byte är INTE det man börjar med.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

406 Inlägg
10 december 2012
#11
dawwe skrev:
Byt verkstad...Kat-byte är INTE det man börjar med.

+1!

Drar den tjuvluft, är en lambdasensor eller luftmassemätare ur funktion? Man börjar definitivt inte med att byta katt iaf..!


26 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#12
Vad jag vet finns det väl ingen lmm på dessa bilar ? Hur kan man kolla att lamdan är ok? Om den skulle dra tjuvluft skulle inte tomgången bli knasig?  Rätta mig om jag har fel


...has left the building...
4 474 Inlägg
10 december 2012
#13
Jag är rätt övertygad om att det finns LMM, om det inte är sniklösning men tveksamt att MB valt snik till 230E...
Lambdan mäter man upp när bilen är igång och är driftvsarm (lambda signalen skall pendla SNABBT mellan typ 0.1 - 0.9 V). Den kan ju dra "tjuvluft" efter motorn men innan katten med...Eller efter LMM, inte alltid det märks men kan räcka för att avgasvärdena skall bli knas. Har du gott om pengar o gillar att chansa så bytt "katt" för all del. Jag skulle dock rekommendera en ordentlig felsökning, inklusive en "storservice" inkl olja,filter o stift. Kan mycket väl vara "katten" men man byter den inte på chans, man kontrollerar de saker jag nämnt INNAN, katt-byte är det sista man gör så att säg, dvs om allt annat verkar vara i sin ordning.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
11 december 2012
#14
Det finns lmm på 230e, luftburken är monterad på den, kostar runt 1000-2000 på skroten och en utbytes kostar runt 8000-9000

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

26 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#15
var ute och mätte upp lamdasonden nyss, multimetern visade 0.94 V konstant. då är den alltså kaputt eller ? mätningen gjorde jag på föjande sätt: varmkörde motorn, drog isär vad jag tror är signalkabeln(det är tre kablar varav en är separat) satte då röda pinnen på kabeln som är separat från dom andra två och jordade andra pinnen. gjorde jag rätt?
Senast redigerat av AnteOlsson (20 december 2012)


26 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#16
katten är nu bytt och bilen gick igenom besiktningen med fina värden CO 0.0 CO förhöjd tomgång 0.0 HC 020 inte illa för en 20 år gammal bil som rullat över 40000 mil big_smile



Sök