2987
Sök

Volvo 960 Multilink MK2 på 740?

105 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej är det någon som vet om en  Multilink bakaxel från en Volvo 960 -95  passar rakt på en 740 kaross?

//Christoffer
Senast redigerat av Christoffer01 (8 januari 2013)

Utför Pulverlackering, Allt som tål 200 grader går att pulverlacka.

215 Inlägg
8 januari 2013
#2
Det beror ju på om kardanen har lika många bulthål som den bakaxeln eller ej annars måste du ju modda om den


Just livin' life - VIP Style
315 Inlägg
8 januari 2013
#3
Frågan jag och säkerligen många andra ställer sig är nog, varför? Multilink är ju mycket sämre än stel axel, och jobbigare och dyrare att reparera. roll

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.

1 758 Inlägg
8 januari 2013
#4
Många fästpunkter är gemensamma mellan stel axel och multilink, men de som är unika för multilinken finns inte på bilar innan 1988, eftersom det var då multilinken introducerades på 760. Efter 1988 och framåt ska dessa hål finnas på samtliga 740/760, dock sitter det gummipluggar i hålen och saknas svetsmuttrar på insidan på 740-karosserna där hålen inte används.

1 230 Inlägg
8 januari 2013
#5
antagligen vill han åka med camber och det är svårt med stel bakaxel wink


Just livin' life - VIP Style
315 Inlägg
8 januari 2013
#6
Zzoink skrev:
antagligen vill han åka med camber och det är svårt med stel bakaxel wink

Allt går om man vill, men ombyggnationen är nog större än byta till multilink.

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.

105 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#7
JM-Racing skrev:
Frågan jag och säkerligen många andra ställer sig är nog, varför? Multilink är ju mycket sämre än stel axel, och jobbigare och dyrare att reparera. roll

- Jimmy.

Varför jag vill ha Multilink är mest för att kunna åka med camber. Sen sägs det att det blir bättre komfort med de. Men om de inte skulle funka nå bra så är det bara att bytta tillbaka smile

schnauz skrev:
Många fästpunkter är gemensamma mellan stel axel och multilink, men de som är unika för multilinken finns inte på bilar innan 1988, eftersom det var då multilinken introducerades på 760. Efter 1988 och framåt ska dessa hål finnas på samtliga 740/760, dock sitter det gummipluggar i hålen och saknas svetsmuttrar på insidan på 740-karosserna där hålen inte används.

Okej tack smile

Utför Pulverlackering, Allt som tål 200 grader går att pulverlacka.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
8 januari 2013
#8
Christoffer01 skrev:
Hej är det någon som vet om en  Multilink bakaxel från en Volvo 960 -95  passar rakt på en 740 kaross?

//Christoffer

Tänk på att 95-98 har kompositbladfjädern och inte vanliga spiralfjädrar som 88-94 har.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

105 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#9
Brådhis skrev:
Christoffer01 skrev:
Hej är det någon som vet om en  Multilink bakaxel från en Volvo 960 -95  passar rakt på en 740 kaross?

//Christoffer

Tänk på att 95-98 har kompositbladfjädern och inte vanliga spiralfjädrar som 88-94 har.

//Brådhis

Okej är det andra fästen då? eller hur blir de då?

Utför Pulverlackering, Allt som tål 200 grader går att pulverlacka.

Just livin' life - VIP Style
315 Inlägg
8 januari 2013
#10
Christoffer01 skrev:
Brådhis skrev:
Christoffer01 skrev:
Hej är det någon som vet om en  Multilink bakaxel från en Volvo 960 -95  passar rakt på en 740 kaross?

//Christoffer

Tänk på att 95-98 har kompositbladfjädern och inte vanliga spiralfjädrar som 88-94 har.

//Brådhis

Okej är det andra fästen då? eller hur blir de då?

Svårare att sänka. wink

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.

105 Inlägg
10 januari 2013
Trådstartare
#11
Någon som vet hur det blir med besiktningen om man byter bakaxel?

Utför Pulverlackering, Allt som tål 200 grader går att pulverlacka.

1 758 Inlägg
11 januari 2013
#12
Enligt reglerna måste bilen registreringsbesiktas.

215 Inlägg
11 januari 2013
#13
schnauz skrev:
Enligt reglerna måste bilen registreringsbesiktas.

neej beror ju på hur tjuriga bp är men så illa brukar det inte va tongue


865 Inlägg
12 januari 2013
#14
JM-Racing skrev:
Christoffer01 skrev:
Brådhis skrev:

Tänk på att 95-98 har kompositbladfjädern och inte vanliga spiralfjädrar som 88-94 har.

//Brådhis

Okej är det andra fästen då? eller hur blir de då?

Svårare att sänka. wink

- Jimmy.

svin lätt att sänka:)



Sök