3387
Sök

Saab 9-3 Aero -01 byte utav slitage delar.

243 Inlägg
6 januari 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Fått lite pengar över och då jag inte ägt min Saab 9-3 Aero -01 speciellt länge och då jag inte har kunskaperna själv tänkte jag lämna in den nu i veckorna för att få sig en liten koll för att se så allt står rätt till då jag har lite planer för den och vill inte kasta dom pengarna i sjön. Tänkte samtidigt be han byta lite slitage delar och se till så den får sig en ordentlig service, så min fråga till dig som läser detta:

Vad bör jag byta? Bilen känns lite ostadig nu, vet att när jag bytte krängningshammare och allt vad det heter på min förra volvo så blev stabiliteten mycket bättre den gick rakare på vägen och det kändes som en dröm, kommer inte ihåg allt vad jag bytte då men var något stag under, khammare och lite till.

Vad bör jag byta i slitage väg för att få denna bil mer stabil och skönare att köra? Har satt på nya sportigare bromskivor och greenstuff belägg som fungerar utmärkt bra, olja filter och tändstift kommer jag givetvis byta sammtidigt tänkte mer saker undertill bilen.

Tacskam för svar! smile


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
7 januari 2013
#2
Vad har du för budget....?

Vill du förbättra köregenskaperna så är det ju bara se över bussningar, försöka hitta en ARB22 krängningshämmare bak och se till att dämpare och fjädrar är i bra skick. Kolla även att multiremmen är frisk, annars byt vid minsta tveksamhet smile


243 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#3
Okej, budgeten finns men inte riktigt bestämd ännu, har 22k att röra mig med och dom ska gå till utlands resa, ljud till bilen, och sen att fixa med bilen så går att få upp och ner.
Men vill försöka få ordning på lite i övrigt är bilen i bra skick och allt, så tänkte tona rutor fixa med ljudet och göra en storservice kanske byta lite slitage delar.

Men dina tips ska ja kolla över, kanske är en bra början smile

Något speciellt med ARB22  krängningshammare? Måste jag leta på någon speciell plats för att få tag på dom och vad har dom för speciell egenskap mot orginal?


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
7 januari 2013
#4
illiuminati skrev:
Okej, budgeten finns men inte riktigt bestämd ännu, har 22k att röra mig med och dom ska gå till utlands resa, ljud till bilen, och sen att fixa med bilen så går att få upp och ner.
Men vill försöka få ordning på lite i övrigt är bilen i bra skick och allt, så tänkte tona rutor fixa med ljudet och göra en storservice kanske byta lite slitage delar.

Men dina tips ska ja kolla över, kanske är en bra början smile

Något speciellt med ARB22  krängningshammare? Måste jag leta på någon speciell plats för att få tag på dom och vad har dom för speciell egenskap mot orginal?

En ARB22 är betydligt grövre vilket gör att bilen blir mycket mindre understyrd smile Känns tydligt i tex rondeller och kurviga vägar då bilen blir mycket mindre "svampig".

Genuine SAAB i USA har vet jag, men då kostar det ju som sagt, så det smidigaste är om du hittar en bättre begagnad här i Sverige smile Kolla köp/sälj på forum.saabturboclub.com


214 Inlägg
7 januari 2013
#5
Polyuretan bussningar *powerflex* i framvagnen, finns 3 st per sida har jag för mig.
byt bussningar till styrväxeln oxå..
Styrväxelklämma?

Smalare däck och mindre fälgar gör att den går stadigare..
Trixa lite med hjulinställningen? kolla över spindelleder och P-ändar
Just din kaross av 93 går inte bra efter väg, inte ens när den var ny.. så det blir en del jobb om man vill få den underbart spårstabil.

Tändstift Endast NGK, inget annat, sök om det. Trionic använder tändstiften som knacksensor och kör man inte med rätt stift så funkar inte knackregleringen och när man gasar på hårt så kan motorn spika sönder. Första veckorna/månaderna går det säkert, men sen kan det rasa

Olja så funkar dexos2. Den finns billigt på oeldepot.de Bara den uppfyller kraven så är det lugnt, och kravet är GM-LL-A-025.

Luftmassemätaren är viktig att kolla upp. Görs på verkstad med tech2, man kollar begärd luftmassa vid fullgasacceleration och kollar det mot luftmassa den mäter upp. Diffar det för mycket så går motorn magert vid hård acceleration när lambdaregleringen är urkopplad och då blir det väldigt varmt och risken för smälta kolvar och dylikt ökar radikalt. Kan rengöras med bromsrengöring eller nått annat lämpligt. Peta inte på trådarna bara!!! Sportluftfilter som man oljar in är döden för luftmassemätare

Vet inte vart du bor, men bor du i närheten av örebro så skulle jag rekommendera att du servar hos Maptun, och ber dom kolla över lite. Dom är grymt duktiga!!

Jag hade själv en 93 aero -01 för 6 år sen och drabbades bara av 3 motorras. Jag har lärt mig den hårda vägen

243 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#6
tack för bra tips cyberk2, lite overkill på vissa ställen men fått mig en tankeställare helt klart! kör med öppet luftfilter med avskärmning antagligen det vanligaste från BSR, är det dåligt? vet ej om det är inoljat stod plug n play typ och att man regelbundet skulle rengöra det med något man köpte därifrån.


214 Inlägg
7 januari 2013
#7
Saab orginal luftfilter är bäst. Kör man med något annat så tar luftmassemätaren stryk och den kostar 2500:-
Ser filtret "häftigt" ut så är det oftast inoljat.

Du har bra turbo iaf smile Den är nästan odödlig. Aero modellerna fick den bästa turbon. Alla andra bilar under i effekt fick garrett som bara rasar smile

243 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#8
hehe ok smile jo hört att Aero turbon tål mkt. Vet inte om filtret ser häftigt ut direkt, blått avskärmat står BSR på toppen hehe.


4 670 Inlägg
7 januari 2013
#9
Som jag skrev byt ut bussningarn till powerflex gör myclet för köregenskaperna!


1 705 Inlägg
7 januari 2013
#10
cyberk2 skrev:
Luftmassemätaren är viktig att kolla upp. Görs på verkstad med tech2, man kollar begärd luftmassa vid fullgasacceleration och kollar det mot luftmassa den mäter upp. Diffar det för mycket så går motorn magert vid hård acceleration när lambdaregleringen är urkopplad och då blir det väldigt varmt och risken för smälta kolvar och dylikt ökar radikalt. Kan rengöras med bromsrengöring eller nått annat lämpligt. Peta inte på trådarna bara!!! Sportluftfilter som man oljar in är döden för luftmassemätare

Finns rengöring som är anpassad just för det ändamålet, typ CRC Air Sensor Cleaner. Finns på Mekonomen har jag för mig och kostar inte många kronor.

Vad gäller sportluftfilter håller jag med dig till fullo, bör undvikas helt och hållet!
Ska du serva på Maptun är det lika bra du byter filter innan. Dom hatar verkligen öppna filter, dom släpper nog inte ens in dig i hallen så länge du har en sån där svamp under huven. smile


243 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
#11
Hehe så illa med öppet filter alltså, jag som tänkte att nu när jag skaffat mig en turbo och få ha på öppet filter som jag alltid velat xD.

Har hittat ett bra ställe att serva bilen på, 3300kr för olja utav bästa kvalité platinum stift bränslefilter oljefilter & kupé filter samt genomgång utav bilen för att se om yttligare delar kan behöva bytas. Bra pris? Har för mig stiften och oljan kosta ganska mycket sist jag kolla med.


1 705 Inlägg
8 januari 2013
#12
Varför vill du ha öppet filter? Fyller ju ingen som helst funktion.
Är det dumpljudet du är ute efter så plocka bort resonansburken och köp ett bra insatsfilter som passar i original-luftburken istället.


243 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#13
Rcy vet inte varför jag ville ha det faktiskt, visste inte ens att dump ljudet skulle tillkomma. Låter dumt och det är det nog med smile



Sök