14 januari 2013
Trådstartare
Tjena.
Har en Volvo 240 diesel, den är orginal ej uppskrämd och motorn är renoverad enligt förra ägaren och den kan bra stämma för den startar och låter väldigt bra och ryker inte mycket. Ingen aning hur långt medkörd.
Men har läst mycket på nätet om d24orna med alla som pratar skit om dom att dom inte tål motorvägshastighet mera en 5min pga börjar koka och toppen blir vind och packningarna ryker stup i kvarten.
Har kört 30 tusen kilometer hittils sedan jag fick den besiktad nångång i mars förra året, vi bor i Finland planerar att åka på roadtrip till Sverige nästa sommar och skulle gärna villa ta den pga att den tar ca 5l på 100 på landsväg,
fast vill ju inte att den pajar någonstans mellan Stockholm och Göteborg.
Hittils har den gått jättebra och har körd i 100-120 här när man varit ut och kört lite här i landet.
så frågan är, vågar jag verkligen åka till Sverige med den eller ska jag vara beredd på att den skär.
Någon som har bra erfarenhet av vw d24 här?
Ps installerade en oljetrycksmätare volvo orginal 0-5bar och köpte ny vdo 0-5 bar givare för 240 diesel från volvo själv och när man startar bilen och den är kall går den på 5bar på tomgång och när den är riktit varmkörd så är den på 2-2,5 bar tomgång, kan det verkligen stämma tycker det är lite för högt, måste väl vara mätaren isåfall för givaren e ju ny.