3430
Sök

Saab 9-5:a 2,3t 99 köpa eller inte?

223 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#1
hej, har en i släkten som känner en annan bla bla. Han har en saab bes och skattad saab 9-5:a kombi som funkar klockrent enligt han då. han vill ha 8 för den. lite rost vid bakluckan.  Annars ska den vara OK.. den har gått 32 tusen mil.  renoverad motor 2010. då ingick kamkedja.  Turbon har han nog aldrig bytt. Olja och det är bytt.

BRA ELLER DASE?big_smile

1 168 Inlägg
17 januari 2013
#2
beror väl på, vill du ha den ens?
För 8 tusen får du väl mycket bil för pengarna, men om det är en gammal illaluktande hundbil så nejtack, då hade jag spanat in annat.


223 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#3
har aldrig haft saab, skulle vilja ha kombi.  och saab är ganska snygg och är känt för att gå långt...

dyra delar dock.

jodå jag vill ha den, men inge kul ifall turbon ger sig på vägen hem, har som sagt aldrig haft en bil över 90 talet hah!  så plånboken lär ju bli tunn om något händer. därför jag frågar om turbo etc.
Senast redigerat av toorop (17 januari 2013)

847 Inlägg
17 januari 2013
#4
En gammal bil med många mil finns det tyvärr alltid risker med. Man vet att det kommer hända nåt. Men man vet aldrig vad eller när ;-)


1 168 Inlägg
17 januari 2013
#5
toorop skrev:
har aldrig haft saab, skulle vilja ha kombi.  och saab är ganska snygg och är känt för att gå långt...

dyra delar dock.

jodå jag vill ha den, men inge kul ifall turbon ger sig på vägen hem, har som sagt aldrig haft en bil över 90 talet hah!  så plånboken lär ju bli tunn om något händer. därför jag frågar om turbo etc.

Dyra delar, nja.. vad syftar du på? Eftersom han verkar vara en bekant till dej så kan du ju fråga honom om den drar olja. Det är ett "gott" tecken på att turbon ger upp. Min började dricka olja ett år innan turbon rasade.

Men om du oroar dej för hur bilens skick är i, så är vi helt fel folk att fråga. Vi har mindre info. om bilen än dej! wink

Åk o titta på den, kör en bra sväng o tänk på hur allt känns. låter motorn som skit, hoppar bromspedalen som en kanin när du bromsar, ryker avgasröret svart/blått/vitt, skrapar växlarna, kopplingen slirar. Alltså ja du fattar, kontrollera den. Gör det, sen kan du börja fundera.

Forum.saabturboclub.com

När din saab börjar krångla, hoppa in där och kolla. Och köp delar, då kommer du billigare undan med smile


139 Inlägg
17 januari 2013
#6
toorop skrev:
har aldrig haft saab, skulle vilja ha kombi.  och saab är ganska snygg och är känt för att gå långt...

dyra delar dock.

jodå jag vill ha den, men inge kul ifall turbon ger sig på vägen hem, har som sagt aldrig haft en bil över 90 talet hah!  så plånboken lär ju bli tunn om något händer. därför jag frågar om turbo etc.

Ny turbo är 4000:- på feltema och koppling 1995:- på speedparts:)
Bytte både turbo och koppling på min 03a som hade gått 16000mil då men det är lätt gjort och sen rullar dom igen:)
Tror inte du kan få mer bil för dom pengarna iaf:)


223 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#7
15 ägare har den haft , konstigt nog,  och  kamaxelgivare är bytt för 6 dagar sen, drar ingen olja. eller ja inte mycket.. får bilen nu för 7500 för han känner min släkt. men han gör mycket bil affärer så ja vetto fan men billigt ändå.. ja har ingen anning om om turbon eller koppling är bytt på denna. den är felsökt utan fel...

223 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#8
PhlippenDesignAudio skrev:
toorop skrev:
har aldrig haft saab, skulle vilja ha kombi.  och saab är ganska snygg och är känt för att gå långt...

dyra delar dock.

jodå jag vill ha den, men inge kul ifall turbon ger sig på vägen hem, har som sagt aldrig haft en bil över 90 talet hah!  så plånboken lär ju bli tunn om något händer. därför jag frågar om turbo etc.

Ny turbo är 4000:- på feltema och koppling 1995:- på speedparts:)
Bytte både turbo och koppling på min 03a som hade gått 16000mil då men det är lätt gjort och sen rullar dom igen:)
Tror inte du kan få mer bil för dom pengarna iaf:)

vafan 16 tusen och du bytte koppling,  hade en 740 som gick 47 tusen utan byte .

Smålänning
7 883 Inlägg
17 januari 2013
#9
Hur kan dom bytt kamaxelgivare? Saab 9-5 har ingen sån alls. Där luktar det skumt.

Annars är det fantastiskt bra och problemfria bilar för dom pengarna. Byt oljan dubbelt så ofta mot vad som rekommenderas så håller motorerna perfekt.

Lättskruvat är det också om något skulle gå sönder.

Om den laddar som den ska, inte luktar olja, inte läcker olja och kopplingen inte slirar är den okej.

För 7 är den solklar!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

223 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#10
twin_cam skrev:
Hur kan dom bytt kamaxelgivare? Saab 9-5 har ingen sån alls. Där luktar det skumt.

Annars är det fantastiskt bra och problemfria bilar för dom pengarna. Byt oljan dubbelt så ofta mot vad som rekommenderas så håller motorerna perfekt.

Lättskruvat är det också om något skulle gå sönder.

Om den laddar som den ska, inte luktar olja, inte läcker olja och kopplingen inte slirar är den okej.

För 7 är den solklar!

han kanske mena vevaxelgivare?

George
1 956 Inlägg
17 januari 2013
#11
det mest intressanta är att motorn är renoverad .. renoverad hur? vad är gjort..
2010 sa du? men ändå dricker den olja.. känns inte bra detta.
är vevhusventilationen uppgraderad?

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

508 Inlägg
17 januari 2013
#12
Jag hade lagt till 7000 kr och köpt mig en fin Aero med mindre mil på mätaren men det är ju jag det smile


223 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#13
jojje81 skrev:
det mest intressanta är att motorn är renoverad .. renoverad hur? vad är gjort..
2010 sa du? men ändå dricker den olja.. känns inte bra detta.
är vevhusventilationen uppgraderad?

det har jag väldigt svårt att tro att den är uppgraderad,


jag ska kolla vad han mena med renoverad..
Senast redigerat av toorop (17 januari 2013)

223 Inlägg
17 januari 2013
Trådstartare
#14
Skalman skrev:
Jag hade lagt till 7000 kr och köpt mig en fin Aero med mindre mil på mätaren men det är ju jag det smile

arbetslös.

139 Inlägg
18 januari 2013
#15
toorop skrev:
PhlippenDesignAudio skrev:
toorop skrev:
har aldrig haft saab, skulle vilja ha kombi.  och saab är ganska snygg och är känt för att gå långt...

dyra delar dock.

jodå jag vill ha den, men inge kul ifall turbon ger sig på vägen hem, har som sagt aldrig haft en bil över 90 talet hah!  så plånboken lär ju bli tunn om något händer. därför jag frågar om turbo etc.

Ny turbo är 4000:- på feltema och koppling 1995:- på speedparts:)
Bytte både turbo och koppling på min 03a som hade gått 16000mil då men det är lätt gjort och sen rullar dom igen:)
Tror inte du kan få mer bil för dom pengarna iaf:)

vafan 16 tusen och du bytte koppling,  hade en 740 som gick 47 tusen utan byte .

Lite mycket ladd och tung fot kan vara en bov i dramat:)


1 498 Inlägg
18 januari 2013
#16
Tycker verkar helt ok,  kolla bara så du får i backen lätt så inte du behöver fixa med det, "dyrt" och vanligt fel,
Annars får du höra lite mer angående motorrenoveringen så det inte bara är kamkjedjan som är bytad och det kallas för motorrenoveringen,
Viktigaste om du köper bilen är att du har stenkoll på oljenivån för det är ok att den dricker olja men med noll koll är motorn körd.


223 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#17
ascona-tic skrev:
Tycker verkar helt ok,  kolla bara så du får i backen lätt så inte du behöver fixa med det, "dyrt" och vanligt fel,
Annars får du höra lite mer angående motorrenoveringen så det inte bara är kamkjedjan som är bytad och det kallas för motorrenoveringen,
Viktigaste om du köper bilen är att du har stenkoll på oljenivån för det är ok att den dricker olja men med noll koll är motorn körd.

tack för info, ska kollas smile

450 Inlägg
18 januari 2013
#18
hurmycket bil får man egentligen för 7000 kr, i den prisklassen är ju allt en chansning. man kan inte begära s mycket för dem fickpengarna.

223 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#19
Henrik-N skrev:
hurmycket bil får man egentligen för 7000 kr, i den prisklassen är ju allt en chansning. man kan inte begära s mycket för dem fickpengarna.

inte ett skit egentligen,, visst köpte en 740 som gått 14 tusen av en 65+ den har hållt länge.  för 6 tusen.

allt var original. fick dock byta det vanliga olja+filter, remmaar-kamrem, vattenpump,  läckte in lite vatten som orsakas av skit i röret vid torpedvägen.. annars helt ok..


Sök